Mivel az egyéni szabadságot bálványozza, számára teljesen magától értetődő, hogy egy adott ország polgárai a nemzetközi civil társadalom segítségére szorulnak kormányaikkal szemben. (A demokratizmust ezúttal ne keressük a gondolatmenetében.) Az a tény, hogy szervesen kialakult és egymástól elkülönülő közösségekben illetve nemzetállamokban élnek az emberek, önmagában is aggasztja a szuverenitás ellenségét, hiszen a nyitott társadalom hívei szerint a közösséget fel kell áldozni az individuális szabadság oltárán – a kettő szerintük kizárja egymást.
A totális diktatúrák megrázó tapasztalatai egy generációt szolgáltattak ki annak az elhibázott válasznak, ami a tekintélyt és a társadalom hagyományos, organikus vonásait jelölte meg a totalitarizmus forrásaként. Soros ennél tovább ment, és a nemzeti szuverenitást is az egyénre leselkedő veszélyként azonosította.
Mivel semmiféle szuverenitást nem tart magától értetődőnek, gyengítené a nemzetek önállóságát.
De Maistre találó megfogalmazása szerint azonban „Korlátozni a szuverenitást, annyit tesz, mint lerombolni.” A nemzetközi civil társadalom önjelölt képviselői a nemzetállami szuverenitással szembeni hatalmi igényeik igazolására semmiféle legitimitást nem tudnak felmutatni. Soros be is ismeri, hogy a nemzetek önállóságának alárendelése az „egyetemes elveknek” csak azoknak kézenfekvő, akik nyílt társadalomban akarnak élni, és úgy gondolják, hogy „a nemzeti szuverenitást a nemzetközi értelemben vett közjó alá kell rendelni.”
Felvetődik a kérdés, hogy az ember közösségi természetét tagadó üzletember vajon mire gondol, amikor a „közjót” emlegeti.