Ugyanis azon túl, hogy pszichológiát hallgatok, hallgattam édesapámat is az elmúlt huszonkét évben. Azt hiszem, elég családi történetet ismertem meg ahhoz, hogy némi fogalmam legyen a kommunizmus milyenségéről. Horrorfilmbe illő történeteket meséltek például református lelkész felmenőimről és arról, miképpen próbálta meg a család hazahozni őket a Szovjetunió ilyen-olyan táboraiból. A családi legendáriumból ugyanígy bármikor előhúzható történetek pihennek kegyetlen ukrán vámosokról, áruló lelkész barátokról vagy akár Ceaușescu kivégzéséről is. Ismerem Kárpátalját és Erdélyt, ismerem a beregi falvakat – a film forgatásának egyes helyszíneit –, a tizenharmadik századi templomokat és az embereket, akik akkor is adnak, amikor nincs miből.
Azt pedig hittel állítom, hogy egy ilyen ismeretcsomag az emberrel marad. Levetkezhetetlenül velünk élnek a családi történetek, őseink sorsa, a közös múlt. Akkor is, ha nem gondolunk rájuk. Azt pedig ugyancsak merem feltételezni, hogy nem vagyok különleges. Az enyémhez hasonló csomagja majd mindenkinek van (lehet) ebben az országban.
A rendszerváltás után születtem, Budapest tövében nőttem fel és soha tizedét sem tapasztaltam olyan szörnyűségeknek, mint amit ebben a filmben bemutattak. Mégis, huszonkét éves budapesti egyetemistaként éreztem ezt a filmet, tudtam ezt a történetet, ismertem ezt a sorsot. Pedig sosem gondoltam, hogy ez a világ az enyém is.
Hétfő óta úgy gondolom, hogy ez a világ mindenkié. Nem vetkőzhetjük le, hogy miénk volt a kommunizmus, miénk volt a szenvedés, és miénk voltak azok a sorsok, amikről filmet néznünk is nehéz. Nem gondolkodhatunk azon, hogyan tovább, amíg a hogyan volt sincsen helyretéve bennünk.
Zsigmond Dezső és munkatársai pedig mindent megtett azért, hogy magunkénak érezzük ezt a történetet – akkor is, ha fáj és kellemetlen. Ez a film bár keserű, de hatásos gyógyszer.