„A Fidesz és a népszavazások viszonyát ismerve persze már mindez sokkal érthetőbbé válik. Pontosan ezt csinálták az előző két ellenzéki népszavazási kezdeményezésnél is. A politikai veszteségeket lenyelve csírájában fojtották el azokat, hogy az ellenzék ne jöhessen lendületbe a kampányolással.
A vasárnapi nyitvatartás ügyében kezdeményezett népszavazást először ugyan azonosítatlan kopaszok akadályozták meg a választási irodánál, második próbálkozásra viszont az MSZP hitelesítette a kérdését. De már akkor is azt mondták a szocialista párt politikusai, hogy »olyan fegyvert kaptak a kezükbe, amelyet a Fidesz biztosan nem hagy elsütni«, ezzel pedig nem is lőttek mellé: nem sokkal később maga a kormány vonta vissza a törvényt, a népszavazás tárgytalanná vált. A fideszes politikusoknak néhányszor magyarázkodniuk kellett, cserébe gyorsan túlvoltak az egész témán – ami összehasonlíthatatlanul jobb volt a kormánynak, mintha az ellenzék hónapokon át kampányolhatott volna egy népszerű témában, kormányellenes éllel.
Ugyanez történt idén februárban a Momentum Nolimpia-kampányánál. Az elején ugyan mintha elaludt volna a Fidesz, és készületlenül érte őket, hogy a semmiből felbukkanó szervezet 266 ezer aláírást gyűjtött össze, aztán gyorsan döntöttek ebben az esetben is, és visszavonták a pályázatot. Ez már a párt támogatói közül sem mindenkinek tetszett, de még ez is semmiség volt ahhoz képest a kormánynak, mint belemenni egy bizonytalan kimenetelű kampányba.
A Fidesz 2008-ból pontosan tudja, milyen nagy ereje lehet ellenzékből egy népszavazásnak, 2016-ból pedig azt tudja, mekkora ereje lehet kormányból ugyanennek. Most pedig, a választási kampányban semmiképp sem akarják, hogy az egyébként nehéz helyzetben lévő ellenzék bármennyire is lendültetet kapjon, és meg tudja határozni a napi politika kulcstémáját. Ennek szólhat a szokatlanul konstruktív hangnem: gyorsan maguk akarnak a kezdeményezés élére állni, és letudni az egészet, hogy újra ők irányíthassák, milyen témák meghatározók a nyilvánosságban. A kampány mozgósító erejét maga a benyújtó is elismeri: Vágó az ATV-ben arról beszélt, »olyan ügyet kell felépíteni, ami mögött kialakulhat egy olyan sikerélmény, ami el tud vinni hatmillió embert 2018-ban az urnákhoz«.”