A cél, ami szentesítette az eszközöket.
Raymond Aron szerint a totalitarizmus megnyilatkozásaiban már egy olyan messianisztikus politikai vallás dogmáira ismerhetünk, amelyek „itt, lent helyezik el az emberiség üdvét, a távoli jövőben, egy megalkotandó társadalmi rendben”. Mivel a modern utópiákban az elérhetetlen célkitűzések és a barbár agresszió egymásra talált, a totalitárius rendszerek (még a vitalizmusban tobzódó nemzetiszocializmus is) a természettel szemben ellenséges viszonyt alakítottak ki. A valóságot többé már nem megismerni, hanem eleve megváltoztatni akarták, vagyis a „fejlődés” jegyében erőszakot akartak tenni a világ rendjén. Fennen hirdették, hogy e végső erőfeszítés révén elhozzák a történelem végét.
XXI. század
Miután a gonosz birodalmai megbuktak és az emberiség felocsúdhatott volna a progresszió kényszerképzetéből, valakik ismét bejelentkeztek a történelem végével, csak ezúttal a liberális demokrácia nevében. Van itt még pár kiegyenlítetlen társadalmi viszony – gyűrték fel ingujjukat a tébolyultak –, de majd mi orvosai leszünk a társadalomnak.
A szociálisan érzékeny, paternalista állam (Eszem-iszom ország), a valósággal beérni képtelen fantaszták agresszivitása és millió élet hever azon a posztmodern szemétdombbon, amin a jog az erkölcs és az állam az Isten, de valójában a tömegek kollektív önzése az úr. Nem elég évente megkapargatni a felszínét és nagyokat sóhajtani, hiszen közéletünket ma is vad kényszerképzetek fonják be.
A totalitarizmus ismeretelméleti, ideológiai és kulturális kútfője maga a nagybetűs Modernitás.
Az ember – Jünger szavaival élve – újra és újra angyal akart lenni, emberi létén felülemelkedve akart a történelem alakítójává és a világ újjáteremtőjévé válni, de nem angyal lett, hanem ördög.
És nem, nem lett jobb, nem lett tapasztaltabb politikai lény. Még mindig a történelem végéről és arról ábrándozik, hogyan fogja megváltoztatni a természet rendjét, hogyan fogja átszabni a nemeket, hogyan változtatja meg a társadalom alapsejtjét, a családot, hogyan törli el a múlt emlékeit és hogyan teszi jogfosztottá azokat, akik nem szeretnének részt venni ebben a sokadik „végső harcban”.