A politikai vallás és az utópizmus szelleme ekkor született, később csak annyiban módosult, hogy a keresztény szotériologikus (megváltástannal kapcsolatos) elemektől fokozatosan megszabadulva végső reményét egy evilági, profán mennyországba, vagyis utópiába vetette. Hannah Arendt a totalitarizmusról írott alapvető munkájában már felhívta erre a figyelmet: „Semmi sem különbözteti meg erőteljesebben a modern tömeget az előző korok tömegeitől, mint az utolsó ítéletben való hit elvesztése”.
A modernitás bölcsőjét ringató vallási fanatikusok még nem voltak elragadtatva az emberi természet nagyszerűségétől, hiszen ők még az eredendő bűn gondolatából indultak ki. A XIX. és XX. század forradalmi utópiái épp azzal nyitottak utat a végső pusztulás felé, hogy levetették az antropológiai pesszimizmus terhét, szakítva a kereszténység azon felfogásával, hogy az emberi természet rosszra hajló és ezért természetfölötti megváltásra szorul.
A forradalmi gondolkodók úgy vélték, elegendő, ha biztosítják a szabad kibontakozását mindannak, ami emberi. Mégis hamar kiderült, hogy a modern kor minden lelkesedésük ellenére nem a humánum jegyében fog felemelkedni. A francia forradalom után a „szent nyaktilóhoz” imádkozó republikánusok, akik az ellenforradalmárok gyermekeit élve darabolták fel, már előrevetítették a jövőt:
a politika abszolutizációját, eloldódását nemcsak az istenitől, hanem az emberitől is.
Arendt egy helyütt meg is jegyzi, hogy egy olyan szellemiség számára, amely a természet – jelesül az emberi természet – megváltoztatására törekszik, többé nem lehet az ember a dolgok mércéje. A forradalom tehát nemcsak saját (és mások) gyermekeit, de önnön eszméit is felfalta: politikai gyakorlatában az utópia képtelensége nyilvánult meg, annak realitása, hogy a lehetetlen megkísérlése csak súlyos véráldozatok árán lehetséges.