A magyar uralkodók ezekkel együtt is kifejezetten toleránsnak számítottak a más vallásúakkal szemben, és
úgy használták a betelepítés eszközét az ország megerősítésére, hogy közben nem engedtek a keresztény királyság koncepciójából. Volt mihez asszimilálódni.
Az Árpád-kor egyik legkomolyabb migrációs kihívását a kunok integrációja jelentette. A letelepedett magyarok számára a mongolok elől menekülő pogány nomádok az ellenség előhadának tűntek, ami zavargásokhoz és öldökléshez vezetett. A tatárjárást követően, amikor az ország demográfiailag, katonailag és csaknem minden szempontból megtört, IV. Béla ismét a betelepítés eszközéhez folyamodott.
A külföldi telepesek a török hódoltság után jutottak ismét kulcsszerephez az ország újjáépítésében. Az elnéptelenedett területekre minden irányból érkeztek a bevándorlók. A Habsburg-uralkodók a közkeletű felfogással ellentétben nem a magyarság iránti izzó gyűlölettől vezéreltetve döntöttek az ország idegenekkel való benépesítése mellett, hanem a felszabadított királyság megerősítését tűzték ki célul. A Kárpát-medence etnokulturális viszonyainak gyökeres átrendeződését a török hódoltság hozta meg. Az ország felekezeti és (ezzel szoros összefüggésben) politikai, hatalmi érdekek mentén való megosztottsága máig ható megrázkódtatáshoz vezetett. Esterházy Pál nádor, aki sokat tett az ország talpra állításáért, ezt a megosztottságot tartotta a romlás okának:
„Amíg ugyanis ez a nemzet egy vallásban imádta az Istent, és ennek szentséges anyját pártfogójaként tisztelte, s hódolt az égieknek, igen vitézül megállta a helyét minden balsorsban, s vagy leigázta, vagy megsanyargatta ellenségeit. De miután mindez semmivé vált, és szakadás kezdődött először a vallás, majd a politika terén is, akkor végül ez a virágzó monarchia, amely eddig rettegésben tartott minden szomszéd népet, lassanként hanyatlásnak indult és magára vette örök gyalázatára, a szomszédos országok igáját.”
A kulturális integritás (nem homogenitás!) felbomlásából egyenesen következik a politikai összeomlás és a kiszolgáltatottság.
Nemcsak a természet irtózik az ürességtől, hanem a kultúra is.
A kultúrájában meghasonult, attól elidegenedett társadalom nem állhat fenn, helyét más kultúra, más nép tölti ki.
A török hódoltság, Magyarország történelmének kétségkívül legsúlyosabb katasztrófája tette elkerülhetetlenné azt az etnikai átrendeződést, ami nem a magyarság koncepciózus gyengítését célozta ugyan, de a nemzetiségi törekvések kibontakozásával Trianonhoz vezetett.
Belátható, hogy a nacionalizmusnál kevés dolog képes végzetesebb csapást mérni egy szupranacionális monarchia egységére. Ez történt és ennek nyomán indult meg egy újabb nagy tehertételt jelentő migrációs hullám: a határon túli magyarok tömeges betelepülése a trianoni Magyarország területére. Az első világháborús összeomlás, a vörös terror és Trianon után a Horthy-rendszer örömmel nyújtott volna segítő kezet a hozzá lojális magyar bevándorlóknak, de a vesztes háború terhétől sújtott ország csekély mértékben tudott segíteni a keresztény, magyar, általában jól képzett menekülteken. Vagonokban sínylődtek.
Ha hosszú időtartamon vizsgáljuk Magyarország történelmét, látnunk kell, hogy azt végigkísérte a migráció, mindig kihívás elé állítva az ország politikai vezetőit és társadalmát.