McDonald főleg a Brazíliából származó Corta-család fiatalabb-idősebb tagjait és alkalmazottait mozgatva tárja elénk a hihetően megrajzolt, szexuálisan elég szabados holdi társadalmat. Ez a világ kegyetlen: törvényt nem, csak újra- és újratárgyalható, támadható szerződéseket ismer, ahol az egyszeri dolgozóknak gyakran azért is küzdeniük kell, hogy levegőt vegyenek. A víz, a levegő, és a 3D-nyomtatáshoz használt szén, valamint a sávszélesség is pénzbe kerül. Ezekkel az alapszükségletekkel persze az öt család – az Öt Sárkány – tagjainak nem kell törődnie.
Három hasonlatot hallani ezzel a regénnyel kapcsolatban, és mind a három illik is rá: ez egy Dallasba oltott Trónok harca némi Keresztapával fűszerezve. Azaz itt is pár nagyhatalmú család üzleti-politikai vetélkedéséről van szó, ezúttal a lehető legkietlenebb, ember számára elérhető határvidéken, a Holdon. A Trónok harca-párhuzam azért is áll, mert McDonald ugyanolyan bátran sodorja veszélyes, akár halálos helyzetekbe az olvasó lieblingjeit, mint George R. R. Martin.
Ian McDonald hozzá illő kíméletlen alapossággal építette fel a Hold jövőbeli társadalmát a legapróbb részletektől a legnagyobb összefüggésekig, és szerencsére ahhoz is bőven megvan a tehetsége és a rutinja, hogy a lehető legélvezetesebb módon vezesse végig az olvasót a világon és a történéséken – egészen a könyörtelen befejezésig. Ilyenkor, a cikk végén szoktam elsütni azt, hogy engem megvett a folytatásra, de az igazság ugye az, hogy én már meg is vettem a folytatást. (És ugye az adaptációs jogokat is megvették már. Hogy sorozat lesz-e végül belőle, az más kérdés. Én nézném.)
*