Azt magyarázzátok el nekem, hogy van az, hogy valakiről minden kikerülő információt meghamisítanak

Ha ezt nem tudjátok elmagyarázni, akkor azt mondjátok meg, hogy miként akadhat olyan nagykorú, cselekvőképes ember, aki mindezt elhiszi.

A szégyen másodlagos érzelem, ami azt jelenti, hogy közvetett módon jelentkezik. Leggyakrabban az önértékelés sérülése áll mögötte, amely később problémákat okozhat.
„A gyerek öröm. A gyerek nehézség. Pszichológus segít megérteni őket, s mellettük magunkat.
A gyermekkor egy bizonyos szakaszában gyakran megjelenhet a szégyenlősség, a félénkség. A szégyen másodlagos érzelem, ami azt jelenti, hogy közvetett módon jelentkezik, nem úgy, mint a hat alapérzelem, amelyet konkrét esemény vált ki (félelem, öröm, meglepetés, undor, szomorúság harag). Leggyakrabban az önértékelés sérülése áll mögötte, amely később problémákat okozhat.
A szégyenlősség vagy félénkség mint tulajdonság sokféle magyarázatot kapott az elmélet alkotók között. Egyes kutatók genetikai hajlandóságot véltek felfedezni, mások leginkább a szülő-gyermek kapcsolatban látják a visszahúzódás okát. A félénkség hátterében más-más félelem áll, félelem az idegenektől, a váratlan helyzetektől, a kortársaktól, a közösség előtt való megnyilvánulástól, félelem a megszégyenüléstől és egyéb, számunkra olykor jelentéktelennek tűnő dolgokról.
A szégyen érzete a gyermekkort végigkíséri, 2-3 éves korban a szobatisztaság kérdésekor tűnik fel. Ha a szülő túlzott elvárásokat támaszt ebben a kérésben, olykor meg is szégyeníti a botlások miatt, megjelenik a bűntudat, a szégyen és a kétségbeesés. Később az iskoláskor kezdetén is újra megjelenhet, amikor bizony a legfontosabb fejlődési konfliktus hátterében a teljesítmény áll. Elég jó vagyok? Rosszabb vagyok, mint mások? Ki a jobb? Ezek a kérdések az iskolába kerüléskor folyamatosan kínozzák a gyermeket. Ha ehhez még hozzáadjuk a túlzott szülői elvárásokat, szinte garantálható, hogy a kudarcélmények megjelennek és vele együtt kézen fogva a szégyen is feltűnik.”
(...)