Budapesten többet kaptunk, mint egy világeseményt
A Nemzetközi Atlétikai Szövetség elnöke, Sebastian Coe elárulta, mivel nyűgözték le a magyarok.
Budapest egyik legfontosabb, ma hiányzó villamoshálózati kapcsolata ez a hiányzó három megállós szakasz az Etele úton Fehérvári úttól a Kelenföldi pályaudvarig, ami elengedhetetlen az 1-es körgyűrű bezárásához.
„Már hallani tiltakozó hangokat az 1-es villamos Etele téri meghosszabbítása kapcsán, főleg az Etele út közepén a villamos továbbépítése miatt kényszerűen szükséges fakivágások miatt. Már megkerestek olyanok, akik azt gondolták, hogy erre a hullámra felülve én is kritizálni fogom a Főváros és a BKK terveit. Szó sincs róla: maximálisan támogatom a projektet, sokat dolgoztunk az előkészítésén 2013-14-ben, magam is tartottam a beruházásról lakossági fórumot. Változatlanul úgy gondolom: Budapest egyik legfontosabb, ma hiányzó villamoshálózati kapcsolata ez a hiányzó három megállós szakasz az Etele úton Fehérvári úttól a Kelenföldi pályaudvarig, ami elengedhetetlen az 1-es körgyűrű bezárásához.
Az 1-es villamos Budapest egyik, ha nem a legfontosabb körgyűrűs vonala, amire, ha megépül ez a hosszabbítás, Kelenföldön a beérkező vonatokról, Volánbuszokról, valamint BKK-buszokról is át lehet majd szállni, valamint a lakótelepről indulóknak is számos új kapcsolatot nyit majd meg ez a kis hosszabbítás Pest felé. Ezen irányokból Dél-Pestre, Kőbányára, Zuglóba, Ferencvárosba új, az eddiginél sokkal gyorsabb kapcsolatok nyílnak meg, és a körgyűrűs utazásokkal a belvárosi vonalak zsúfoltsága is enyhül.
Ez tehát nem lokális fejlesztés: a közösségi közlekedés hálózatából, rendszeréből hiányzik ma ez a kapcsolat, Óbudától Nagytétényig lesznek utasok, akik emiatt más útvonalon és gyorsabban jutnak majd el céljukhoz. Nem az Etele utat szolgálja ki tehát ez az útvonal, hanem Budapestet, csak az Etele úton épül meg - minden ilyen, a hálózatosságot javító új kapcsolat az átszállások számának csökkenésével épp a közösségi közlekedés átfogó versenyképességéhez járul hozzá. A Kelenföldön megépült P+R-ek révén pedig joggal várható, hogy lesznek, akik leteszik az autójukat a város határán - a beruházás környezetvédelmi mérlege tehát egyértelműen és megkérdőjelezhetetlenül pozitív. Ezzel együtt természetesen helyben minden fát meg kell menteni, amit csak lehet, és jó iránynak tartom, hogy a tervek szerint a villamosfejlesztés révén az Etele út melletti park is megújul, illetve új zöldterületeket is kiépítene a Főváros.
Nem állítom, hogy minden tökéletes a tervekben, de a villamosvonal megépítése ettől még előremutató és szükséges. Sajnálom, hogy elmaradt a 19-es és 49-es vonalak Kelenföld előtti szakaszának áthelyezése a Somogyi útra és közös végállomás létrehozása az 1-essel. Mi még terveztük, azóta elvetették. Nem jó, hogy a budai villamosok továbbra is eldugva a tér sarkában, a vasúti vágányok mellett végállomásoznak, mindentől távol - ráadásul a későbbi déli meghosszabbításukhoz (akár kórház, akár más épül ott) is kell a nyomvonal-módosítás majd. Ezzel együtt, az 1-es folytatása az Etele térre szükséges és remélem, mihamarabb megvalósul.
A kép forrása és Újbuda önkormányzatának összefoglalója a legutóbbi, kivitelezés előtti fórumról:
http://ujbuda.hu/ujbuda/ket-ev-mulva-villamos-jarhat-az-etele-uton”