Magyar Péter, az újságírók, meg a kínos emlékű Erzsi néni
Mit tenne kiélezett történelmi helyzetben? Jó lenne tudni. De még jobb lenne őt már elfelejteni.
Nagy felhajtás kísérte nemrég egy Uruguayban élő magyar dizájner legújabb munkáit. Mint honlapján írja, a Hungaro Philia sorozatot a művész, „Pista Contenta” honvágya és a magyar történelmi legendák iránti szeretete inspirálta.
„»Pista Contenta« számos alkotásában megfogalmazódik a kormány és a nacionalista pátosz kritikája, és ez rendjén is van. Van helye az iróniának akár nemzeti tragédiák témájában is: mondjuk a felnégyelt emberkét mintázó Koppány-sütőforma tényleg vicces. Csak hát az egykori vezér ötvenedik unokája sem él már, míg a holokausztnak vagy Trianonnak a mai napig sajgó sebei vannak az elpusztított vidéki zsidóság, a fél évre rá lemészárolt délvidéki magyarok vagy az öt generáció óta facsargatott határon túliak képében. A már beforrt vágások hegeit halványíthatja az irónia ecete, nyílt sebbe önteni viszont furcsa gyógymódnak tűnik – az áldozat felszisszenésén megdöbbenni meg legalábbis az empátia hiányát mutatja.
Nem gondolom, hogy az uruguayi művész Trianon party mix tálja szándékosan olyan ízléstelenül kegyeletsértő akart lenni, mint mondjuk a slawiecicei fiúk a maguk piknikjével. Lehet, hogy ez egy őszinte gesztus a posztmodern groteszk nyelvén. Az is elképzelhető, hogy a békediktátum következményei olyan távoliak az alkotó számára, hogy ő már csak a heget látja, és bele sem gondol, hogy másnak nap mint nap tépkedi fel a sebet a mindennapos megaláztatás. Pedig ha valamire szükség volna a sérelmek feldolgozásához, az az empátia. Főleg a közelmúlt eseményei kapcsán, amelyeknek következményei ma is velünk élnek, sokaknak mindennapi tapasztalatként. Hogy egy pofon mennyire fájt, azt pedig csak az tudja, aki elszenvedte – és ebből a szempontból lényegtelen, hogy zsidózás vagy bozgorozás kíséretében kapta.”