„Nem nőknek való vidék” – a nők hiányának okairól a diplomáciában (is)

2016. január 18. 09:58

A diplomáciai szolgálat az államosított feminizmus egyenlősítő politikája ellenére megmaradt a férfi munkavégzés területének. A már idézett kutatás szerint alig 1%-nyi nagykövetnő volt 1975 és 1989 között a lengyel, magyar és a csehszlovák külügyi apparátusban.

2016. január 18. 09:58
Pető Andrea
Kettős Mérce

„Végezetül fel kell tenni a kérdést, mitől változna ez a szomorú kép, amit a V4 legutóbbi felmérése mutat? A négy első nagykövetnőt hosszú ideig egyáltalán nem követték, és ma sem követik női nagykövetek nagy számban. A diplomáciai szolgálat az államosított feminizmus egyenlősítő politikája ellenére megmaradt a férfi munkavégzés területének. A már idézett kutatás szerint alig 1%-nyi nagykövetnő volt 1975 és 1989 között a lengyel, magyar és a csehszlovák külügyi apparátusban. Hosszú évtizedekig csak elvétve volt egy-egy nő, akit kineveztek nagykövetnek. És a diplomácia csúcsát jelentő munka a férfiak előjoga maradt 1989 után is.

Ha az »érdem alapú« érvelést nézzük, akkor az elkövetkező időszakban nem várható lényeges változás, hiszen a társadalmi különbségek folyamatosan növekednek. A »neoliberális neopatriarchális rend« pedig a nők másodrendű helyzetének fenntartásával működik, ahogy az idézett interjú a volt külügyminiszterrel is mutatja. Mégis vannak eszközök, melyek ezt a helyzetet megváltoztathatják. Az első nemzetközi egyezmények és azok betartása. Ilyen például CEDAW jelentés, mely az országoktól számszerűen kéri be az adatokat, hogy hányan és kik töltenek be pozíciót a nyilvános térben, így a diplomáciában is. A második a tudatos rekrutálás a nők között a diplomáciai szolgálatra, ami a kvóta felé vezető lépcső, de ehhez el kell ismeri azt, hogy szükség van különleges támogató intézményekre és intézkedésekre. A skandináv országokban a változást a kvóta hozta meg, melynek célja, hogy a strukturális hátrányokat leküzdje. A kvóták elfogadásához és elfogadtatásához az első lépés az egyenlőtlenség láthatóvá tétele. Ehhez belső politikai változásnak kell bekövetkeznie, és van olyan visegrádi ország, ahol ez már elkezdődött. A lengyel parlamenti kvóta kiharcolásához, amelyben a Szolidaritás mozgalom nagy szerepet játszott, azon nők őszinte döbbenete kellett, akiknek 1989-es rendszerváltás 2009-es évfordulójáról való megemlékezéseken azzal kellett szembesülniük, hogy utólag ki lettek radírozva annak történetéből. Ezen felbátorodva kezdtek szerveződni és intézményesülni úgy, hogy a lengyel Nőkongresszus nemcsak politikai tényezővé vált, melyet szakpolitikai kérdésekben nem lehet megkerülni, hanem elérte a törvényileg szabályozott 35%-os kvótát a pártlistákon a választásoknál. Míg ez a szemléletváltozás eljut a szakpolitikákhoz, nyilván időre van szükség. Magyarországon a baloldali támogatottsággal kinevezett, és csak férfiakból álló Bajnai-kormány (2009-2010) vezetett be a roma származásúaknak egy olyan programot, mellyel segíteni akarták az államigazgatásban – köztük a külügyi apparátusban – való elhelyezkedésüket. A kezdeti 100 fiatalból mára már csak tíznél is kevesebb fiatal maradt a sokszoros átalakításon átesett magyar államapparátus kötelékében, de ez a rövid példa is mutatta, hogy ez a szakpolitikai eszköz csak akkor hoz hosszú távon megoldást, ha a politikai akarat folyamatosan jelen van és támogatja, monitorozza a kezdeményezést, mely ebben az esetben a 2010-es kormányváltás után elmaradt.

A nemzetközi szervezetek és a nemzeti, valamint nemzetközi szinten működő civil szervezetek is a normaváltozásért kampányolnak. A normaváltozásnak azonban érintenie kell a munkakultúrán keresztül azokat az ügyeket is, amelyek a nők számára fontosak. Az ún. női ügyek, mint a szociális, oktatási vagy kulturális ügyek elkülönítése és elszigetelése helyett a társadalmi nemek egyenlőségét minden szakpolitikában meg kell jeleníteni. Ez vonatkozik a diplomata pályára való rekrutálástól kezdve egészen a nőkre vonatkozó diplomáciai szakpolitikákra. A normaváltozás azonban csak az egyének szintjén bekövetkező habituális változással együtt eredményes. Mikor 2006-ban a magyar kormány CEDAW jelöltje voltam, jó néhányszor elhangzott a kérdés a bemutatkozó interjúkon, hogy van-e férjem és gyerekem. Mintha a női esélyegyenlőség képviseletére való alkalmasságom attól függne, hogy mi a családi állapotom. Az »első« négy nagykövetnőnél sem attól függött. Ehhez a normaváltozáshoz a mentor programok kínálnak lehetőséget. A programba pályázat alapján bekerülők konzultációs lehetőséget kapnak tapasztaltabb szakmabéli kollegától. A mentorkodás informálisan mindig is jelen volt, ahogy valaki az utódját kijelöli. Nem véletlen, hogy ennek a formalizált változatából a nők jöhetnek ki nyertesen, hiszen az informális kiválasztás a fiatal férfiakat segíti, hiszen rendelkeznek saját hálózattal. Ezek a mentorprogramok egyrészt az intézményi elkötelezettséget is jelentik a strukturális hátrányok elleni rendszerszerű küzdelem mellett, másrészt láthatóvá teszik az egyenlőtlenségeket. A mentor programok kérdése, hogy hogyan tudnak sikeres intézményes változást elérni, és nem csak amúgy nagyon dicséretesen az egyének képességeit (tárgyalási készségek, kommunikációs fejlesztés stb.) fejleszteni.”

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 19 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
GV0917
2016. január 18. 15:44
Jó neked Julis! Oszt' miért jó? Mert Neked van,'oszt akkor fogod amikor akarod!
tevevanegypupu
2016. január 18. 13:10
A nők ritkán jó főnökök és kevéséé elfogadottak, ki tudja miért illetve tudjuk, legtöbbször érzelmek vezetik, ha pedig racionális..na attól is mentsen meg a jó Isten. Ritkán igazán jó diplomaták. Nagy szerencsére az intelligensebbek ezt tudják is és nem akar olyan helyre menni, olyan állást vállalni ahol nem érezné jól magát és környezetének is megkeserítené mindennapjait.
balbako_
2016. január 18. 12:28
Európa vécés nénije alatt is ugyan ilyen volt, akkor miért nem ugattál?
Orvosok és mérnökök
2016. január 18. 12:21
A hivatalokban hany szazalek a no?Mert en az onkormanyzatnal es az okamanyirodaban is CSAK noket lattam.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!