Erős bástya? – A magyar-szerb határra tervezett kerítés nemzetközi jogi vonatkozásai

2015. július 02. 16:13

Az állam eldöntheti, hogy mely személyek számára engedélyezi a határátlépést, önmagában egy határzár felépítése az illegális határátlépés visszaszorítására egyéb nemzetközi jogi kötelezettségvállalások hiányában nem jogellenes.

2015. július 02. 16:13
Hoffmann Tamás
MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont

„1. Állami szuverenitás

Alapvetően minden államnak szuverenitásából fakadó joga annak eldöntése, hogy határainak ellenőrzésére milyen eszközt vesz igénybe. Az állam eldöntheti, hogy mely személyek számára engedélyezi a határátlépést, önmagában egy határzár felépítése az illegális határátlépés visszaszorítására egyéb nemzetközi jogi kötelezettségvállalások hiányában nem jogellenes. (A sajtóban néha analógiaként szerepeltetett izraeli biztonsági kerítés példája azért nem jó párhuzam, mert annak jogellenességét a hágai Nemzetközi Bíróság nem azért állapította meg, mert ez általában illegitim eszköz lenne, hanem azért, mert jelentős részben palesztin megszállt területen épült.) Egy állam tehát ad absurdum teljesen el is zárkózhat a világ elől, amennyiben ez nem ellentétes nemzetközi jogi kötelezettségvállalásaival, addig szuverén jogkörét gyakorolva jár el.

2. Az állami szuverenitás korlátozása - menekültjogi szabályozás

Az 1951. évi genfi menekültjogi egyezmény értelmében mindenkinek joga van menekültstátusának elismerésére, aki »faji, vallási okok, nemzeti hovatartozása, illetve meghatározott társadalmi csoporthoz való tartozása, avagy politikai meggyőződése miatti üldözéstől való megalapozott félelme miatt az állampolgársága szerinti országon kívül tartózkodik, és nem tudja, vagy az üldözéstől való félelmében nem kívánja annak az országnak a védelmét igénybe venni; vagy aki állampolgársággal nem rendelkezve és korábbi szokásos tartózkodási helyén kívül tartózkodva ilyen események következtében nem tud, vagy az üldözéstől való félelmében nem akar oda visszatérni.«

A nemzetközi menekültjogi szabályozás szigorú kötelezettséget ró az államra: biztosítania kell a lehetőséget arra, hogy a potenciális menekültek menedékre leljenek az országban, a menekültstátus elismerése iránti igényeket ki kell vizsgálni, és az ún.non-refoulement elv értelmében nem lehet visszatoloncolni a menedékkérőt olyan országba, ahol feltételezhetően üldözéstől tarthatna, vagyis csak biztonságos harmadik országba lehet visszaszállítani. (A nemzetközi menekültjogból fakadó kötelezettségen túl, az európai uniós jog és az Európai Emberi Jogi Egyezmény is megerősíti ezt a szabályozást.)

A fentiek alapján tehát, amennyiben a határzár arra irányul, hogy megfossza a menekültstátus elismerését kérő személyek igényének előterjesztését Magyarországon, akkor az ellentétes Magyarország nemzetközi jogi kötelezettségvállalásaival. Mivel a kerítés értelemszerűen kizárólag magyar területen épülhet meg, amennyiben egy migráns felmászik rá, akkor azonnal magyar területen tartózkodik, ahol menedéket kérhet. A hivatalos közlemények szerint ugyanakkor újabb határátkelőhelyek is fognak nyílni az érintett szakaszon, amelyeken a menekültek továbbra is előterjeszthetik majd menekültstátus elismerésének megállapítására irányuló kérvényüket.

A határzár megépítése mellett a kormány bejelentése alapján a jelenlegi jogi szabályozás megváltoztatásával Szerbiát Magyarország a korábbi nem biztonságos kategóriából biztonságos kategóriába sorolja át, aminek nyomán minden menedékkérőt, aki Szerbián keresztül lépett be Magyarországra, vissza lehet toloncolni. Ez a lépés azonban meglehetősen ellentmondásos. Az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságával összhangban az Európai Unió államainak többsége nem tekinti Szerbiát biztonságos államnak, a menedékkérők tömeges visszatoloncolását az európai államok jelentős része tehát bizonyára rosszallással fogadná. Meg kell ugyanakkor említeni, hogy három uniós tagállam, Bulgária, Franciaország és Luxemburg, kifejezetten biztonságos államnak minősítették Szerbiát, nem valószínű tehát, hogy ennek a lépésnek hátrányos jogkövetkezményei lennének.” 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Lanchaster
2015. július 13. 21:56
Ha valahol egyszer már regisztrálták menedékkérőként, akkor az ujjlenyomata benne van az EURODAC nyilvántartásában. Így szűrik ki nálunk is azokat, akik Görögországból jöttek idáig, és a görög nyelvű menedékkérelmi igazolásaikat kilószámra hagyják összetépve Ásotthalomnál. A kerítést megmászók, vagy megrongálók tiltott határátlépés kisérlete, vagy elkövetése miatt kiutasíthatók az országból, függetlenül attól, hogy mi lett volna a döntés a menedékkérelme ügyében. Ezért sivalkodik a Helsinki Bizottság a kerítés miatt. A határátkelőknél viszont nem lehet okmányok nélkül belépni. A police.hu szerint most még biztosan nem. Kérdés, hogy a törvénymódosítás változtat-e ezen?
Kvasztics Fedor
2015. július 10. 15:28
Mi szükség van a határátlépő helyekre, ha ugyanakkor azt hirdetjük, hogy bárki átjöhet a zöldhatáron? Azt meg végképp nem értem, hogy az iratok nélkül érkezőknek bemondásra veszik fel az adatait, olyan történetet mesél magáról, amilyent akar, a levett ujjlenyomatot semmilyen adatbázisban nem lehet ellenőrizni. Egy egész hadosztályra való dzsihádistát lehet így Európába küldeni. De a széplelkű jogvédők valamiért nem ismerik el, hogy ez egy reális veszély.
Jancsipapa
2015. július 03. 15:50
Eleinte . Aztán meg a többiek ,velünk együtt,ha már lesz elég bevethető " munkás "...
pollip
2015. július 03. 15:48
A szabályozás hibája, hogy a menekülteknek-bevándorlóknak nem kell okiratokkal rendelkezni. Ki is használják.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!