Vendégszerzőnk, Bátorfy Attila írása.
Ha elege van abból, hogy nagy népszerűségnek örvendő közírók és filozófusok a középosztály nyakába varrják az ország állapotát, akkor ezt az írást önnek címezték. Ha viszont azt gondolja, hogy a középosztály történelmi árulása miatt vannak borzalmas közállapotok ebben az országban, akkor is érdemes elolvasnia ezt a cikket.
Mindig meglep, ha értelmes emberek kollektív bűnösséggel vádolnak összetett társadalmi rétegeket (csoportokat, netán közösségeket, bár utóbbiban nem hiszek). Ez különösen akkor tud zavarba ejtő lenni, amikor ugyanabban a szövegben, és ez rendre előfordul, felmerül-fölmerül az az igény, hogy ne a középosztály („középosztály”) akarja megoldani a szegények problémáit, mit tudhat a körúton belüli értelmiség (a kozmopolita, a zsidó, a liberális) BAZ-megye nyomoráról? Most azon túl, hogy a kommunikátornak itt mindjárt el is kéne döntenie, hogy mit kíván valójában a középosztálytól, felhívnám arra is a figyelmet, hogy a középosztályozás és a körúron belüli értelmiségizés természete semmiben nem különbözik a cigányozástól, a vidékizéstől, a budaizástól, a prolizástól, a zsidózástól, a buzizástól, a nőzéstől, stb.
Annyi a különbség, hogy aki ma középosztályozik, azt nem fenyegeti általános megvetés és körberöhögés. A középosztály rugdosható, kényelmes és kellemes sporttevékenység, és minél kardigánosabb értelmiségi követi el, annál nagyobb az egyetértés. De ahol középosztálybeliznek, ott én középosztálybeli vagyok, és ez tényszerűen igaz is ma már: ex-ELTE-s („bölcsész”), médiaszakos („felforgató liberális”), nyolcadik kerületi („cigány”) tágas polgári lakásban élő („burzsoá”), szemüveges („zsidó”), reklámpiaccal foglalkozó („buzi”) újságíró („zsidó”), munkáscsaládból származó („felkapaszkodott proli”), tudomásom szerint szlovák, lengyel, sváb felmenőkkel rendelkező („nem magyar”), műemlékvédő („konzervatív”), családcentrikus („kdnp-s”). Folytathatnám még, de most elég legyen ennyi, és van ennél ezerszer fontosabb dolog is.
Jó lenne eldönteni, hogy mit várunk a középosztálytól, mert az nem lehet, hogy egyszerre rákenjük a felelősséget és közben azt kérjük, hogy hagyják békén a szegényeket, a társadalmat az ötleteikkel. Bár nem áll távol tőlem a gondolat, hogy a középosztály teljesíthetne kicsit jobban, de pont a legtipikusabb középosztálybeli filozófusok ne lennének képesek felfogni, hogy a középosztály – már ami van nekünk – nem egyforma? Az az elvárás, hogy ne a középosztály akarja megmondani, hogyan lehetne jobb Borsodban: minimum nem reális, bár én odáig merészkedek, hogy nevetségesnek tartsam. Hiszen mégis akkor ki?