„A napokban robbant a hír, hogy az RTL Klub és a TV2 a tervekkel ellentétben nem válhat fizetőssé január 1-től, hanem egy benyújtott törvénymódosítás-tervezetnek megfelelően továbbra is ingyenes marad, illetve majd később egy hatósági díjképlet alapján lehet fizetős. Ennek a hírnek a lényegét valószínűleg nem sokan értik, hiszen a televíziós piacon működő üzleti modellek nem közismertek. Kormányzati szempontból pedig ennél hálásabb téma nincs is: a rezsicsökkentést lehet kombinálni a kereskedelmi televíziók megszokott kritizálásával, ez biztos eszköz a népszerűség további növeléséhez. Érdemes azonban egy kicsit alaposabban is átgondolni, hogy valójában miről van szó.
(...)
Érdekes lehet, hogy a Médiatanács mit gondol a javaslatról, hiszen a médiatörvény szerint feladatai közé tartozik, hogy »véleményt nyilvánít a médiával és a hírközléssel kapcsolatos jogszabályok tervezetéről«. (2010. évi CLXXXV. törvény a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról 132. § e)). Némileg pikánssá teszi a helyzetet, hogy Koltay András, a Médiatanács tagja két évvel ezelőtt sokkal piacpártibb hangot ütött meg a Magyar Narancs hasábjain, amikor éppen a Mérték vezetőjével, Polyák Gáborral keveredtek nyilvános médiapolitikai vitába. »A szabályozás másik célja a médiapiac számára a megújulás lehetőségének biztosítása; ennek érdekében a reklámkorlátok is jelentősen lazultak, a tulajdoni korlátok is enyhültek, a fizetendő hatósági díjak is csökkentek (van, aki szerint ezek is valamilyen mutyi eredményei lehetnek, de vajon mi lett volna a helyes megoldás a piaci válság idején, az anyagi ellehetetlenítés?).« Vajon mi történhetett az elmúlt két évben, ha Koltay szerint az anyagi ellehetetlenítés már egyáltalán nem megy szembe a szabályozási célokkal?
Tulajdonképpen mindegy is, hogy a Médiatanács mit gondol, ma már senki nem hiszi, hogy a médiapiac átalakításában a kormányzatot érdekli a hatóság véleménye. A tervezetet Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter nyújtotta be és nem kétséges, hogy lesz politikai hozadéka, az intézkedés népszerű lesz a fogyasztók körében. Egyrészt mert sokan nem értik, csak azt látják, hogy valami ingyen lesz, és a kormány karakán módon fellép a külföldi befektetőkkel szemben. Másrészt az olyan kifejezések, mint piac, kiszámítható szabályozás, üzleti tervezés Magyarországon leginkább szitokszónak számítanak, ez csak valamifajta kapitalista vircsaft, aminek Kádár országában nincs helye. Már megjelentek az első lelkes internetes kommentek arról, hogy mennyire utálják ezeket a csatornákat, és így nem kár értük, tulajdonképpen az lenne a legjobb, ha megszűnnének. Talán Lázár János újra elmondja, hogy az RTL Klub elleni kormányzati fellépést lényegében legitimálja, hogy »nem lehet egy filmet normálisan végignézni, mert állandóan reklámot tesznek bele«. (Reméljük azóta Lázár János barátai már összedobtak egy HBO előfizetést a politikusnak, hogy reklámmentesen nézhessen filmeket.)”