Létezik-e globális kereszténység? A nigériai, illetve legutóbb az iraki események nyugati kommentárjait tekintve úgy tűnik, egyre inkább. És ha a szólamoknak hinni lehet, a globális kereszténység ellen globális háború zajlik.
A francia iskolák kereszt-viselési tilalma, a katolikus papok elleni – sokszor valóban koncepciós – pedofilperek, a Boko Haram lányrablása vagy az Iszlám Állam (IÁ) moszuli ámokfutása pedig mind-mind ugyanazon harc különböző frontjai. Legalábbis ez tűnik ki nyugati keresztény kommentárokból. A globális „keresztényüldözés” víziója már-már egy globális „keresztény nemzet” ad absurdum „keresztény umma” képzetét vetíti ki, melyben testvérré válik ortodox és nyugati keresztény, nesztoriánus és monofizita, afrikai pönkösdi karizmatikus és a skandináv protestáns. A képzelt ellenség pedig nem más, mint a liberalizmus, ateizmus, iszlamizmus ezerfejű Antikrisztusa. A globális keresztes hadjárat így szükségszerűen populista vagdalkozássá válik, mely egyetlen centivel sem visz közelebb a tényleges problémák megoldásához. Aki sokat markol, keveset fog. A nigériai iskolás lányok nem szabadulnak ki, az iraki keresztények sem térhetnek vissza otthonaikba, a hitét egyre inkább elvesztő Nyugat pedig nem kerül közelebb Jézus Krisztushoz.
Korántsem egynemű világ
Komoly ferdítés az Afrikában, valamint Közel-Keleten zajló eseményeket egyfajta globális keresztény-ellenes háború egyik frontjaként kezelni. Amikor ugyanis az erdő lángol, akkor nemcsak a búbos bankának, hanem az összes többi madárfajtának is rossz. Az iraki ősi muszlim-ezoterikus szekta, a jazídi közösség elűzése is mutatja, hogy a beteg elméjű terroristák fanatizmusa nemcsak a keresztényeket, hanem az összes vallási kisebbséget, mi több a többségi szunnita muszlimokat is sújtja. Csak éppen utóbbiak hangja – a keresztényekével ellentétben – nem száll túl messzire. Nyugatról szemlélve ugyanis az iszlám világ sokszor egy nagy monolit masszának hat, melyben csupán a keresztények jelentenek apró fényfoltot. A valóság azonban ennek éppen az ellenkezője: a keresztény világhoz hasonlóan a Közel-Kelet, pláne az iszlám valójában egyedi, helyi kultúrák gazdag mozaikja. Az iszlám lokális formái nem uniformok, hanem kultúrák, szokások és kölcsönhatások évszázados rétegződésének sajátos, sokszor nagyon is egyedi változatai, melyek a totalitárius eszméket hirdető radikálisok ámokfutása nyomán szép lassan semmivé lesznek.
Hagyományok és beidegződések
A „globális kereszténység” átpolitizált vízióját annak jeleként is lehet értelmezni, hogy a nyugati konzervatívoknak vagy újjászületett keresztényeknek nemhogy a globális problémák, de saját társadalmaik betegségeinek kezelésére sincs kézzelfogható akciótervük. A gyógyító imát nem tervezés és tett, hanem üres szólamok követik. A globális keresztényüldözés rémképe, a globális áldozat szerepének önkéntes felvállalása pedig nem több, mint puszta mentség a nagyon is lokális színtéren elszenvedett kudarcokra. A nyugat keresztény politikusai és prédikátorai már-már rajongással tekintenek a keleti keresztényekre. Azok tradicionális értékeire, mint a családcentrikusság, a mély hit, a szentségek tisztelete olyan ősi keresztény értékeknek tekintenek, melyek Nyugaton a vallás inflálódásával –vagy talán éppen annak következményeként- mára kivesztek. A valóság persze árnyaltabb. Noha a felekezetek sokasága miatt minden példa egyedi, az általános igazság az, hogy az afrikai és közel-keleti keresztény közösségek kulturálisan sokkalta közelebb állnak muszlim szomszédjaikhoz, semmint nyugati névrokonaikhoz. Például a fenti értékeket a hagyományos muszlim közösségek is osztják. Azok ugyanis nem közvetlenül a vallásból, hanem a tágan vett tradicionális, kollektivista kultúrából erednek. Hasonló módon a radikális iszlamisták megvetett jellemzői sem idegenek a keleti keresztények fanatikusaitól. Afrika és a Közel-Kelet – vallástól függetlenül – a kollektivizmus világa, ahol az „egy mindenkiért, mindenki egyért” jelszó vallástól függetlenül egészül ki a „szemet szemért-fogat fogért” gyilkos elvével. A közel-keleti, pláne afrikai keresztények – amikor épp erejükből telik – nem tartják oda a másik orcájukat is. A libanoni polgárháború idején a maronita keresztény milíciák legendás brutalitással mészárolták le a Szabra és Satillai menekülttáborban hátrahagyott nőket és gyermekeket. A Közép Afrikai Köztársaságban keresztény milíciák a nigériai Boko Haramhoz hasonló eszközökkel léptek fel muszlim civilek ellen. De nem kell messzire menni: elég az ortodox szerbek által elkövetett sebrenicai mészárlásra gondolni, hogy lássuk: a gyilkos fanatizmus nem felekezet-függő.