Egészen a 19. századig a reneszánsz előtti középkori művészet elfajzott művészetnek számított, ahogy a reneszánsz és a barokk közötti manierizmus is. Az elméletírók válogatott jelzőkkel illették az Alpokon túli középkori és korabeli művészetet egyaránt: noha a mesterségbeli tudást sokszor elismerték, aránytalannak tartott alakjait förtelmesnek, visszataszítónak, undort keltőnek nevezték, kompozícióikról, színeikről azt állították, hogy hiányzik belőlük a harmónia, a kellem, a világosság, a jó modor, a fennköltség és a nemesség. A gótikában és a manierizmusban is a mértéktelenséget, a jó arányok hiányát korholták, mely jellegzetességek ráadásul a művészek és művészetük erkölcstelenségéről is számot adtak. Ez az akadémikus művészetszemlélet merőben idealisztikus volt. Számos festőt és szobrászt már pusztán azért kárhoztattak, mert úgy formázták meg az emberalakokat, amilyenek a valóságban és nem úgy, ahogyan az idea szerint lenniük kellene.
A barokk korban követendő példaként állított festők többségéről a múzeumok látogatóinak, illetve a legtöbb olvasónak aligha ugrik be bármi is, noha a maguk korában a legnagyobb hírnévnek örvendtek és a legjobb, legjövedelmezőbb megbízásokat is ők kapták. A teljesség igénye nélkül a kor művészeti irodalma magasztalta Correggiót, Annibale Carraccit, Guido Renit, Domenichinót, a franciáknál Poussin-t és Lebrun-t. A korszak elmélete és szemlélete azonban Caravaggiót, Rubenst, Rembrandtot, elmarasztalta, de még az addig megkérdőjelezhetetlenül hatalmas Michelangelo művészetéről is megsokasodtak a negatív értékelések.
Az akadémizmus szemében mindegyikkel csak baj volt. Az egyikkel az, hogy válogatás nélkül festett meg csúnya embereket is, a másik pedig túlzott fantáziája miatt szenvedett kritikát. Ekkor már bőven a 17. században járunk, noha korábban is voltak botrányok. Az illetlenség miatt fogta perbe az inkvizíció 1573-ban Veronését, mert az Utolsó vacsorán mindenféle helytelen alakot is megfestett: zenészt, bolondokat, kurtizánokat, mértéktelenül evő és ivó vendégeket, német páncélos katonákat. Veronese nem volt hajlandó a képet átfesteni, ezért új címet adott neki: Vacsora Lévi házában címmel ma a velencei Akadémai Képtárban látható. Veronese nem mellesleg Michelangelo Utolsó ítéletével érvelt, noha a Sixtus-kápolna freskóját a nemi szervek ábrázolása miatt a korabeli pápai cenzúra obszcénnek és pornográfnak tartotta, ezért el akarta távolíttatni az egész freskót. Később − óriási kegy − Volterrával fügefaleveleket festtettek az Utolsó ítéletre. Ugyanez esett meg Masaccio alig száz évvel korábbi festményével, a Kiűzetéssel (Santa Maria del Carmine, Brancacci kápolna) is. Masaccio képéről mára eltávolították az utólag ráfestett fügefaleveleket.
A múlt alkotásait általában felmagasztaljuk: olyan, már-már misztikus erényekkel ruházzuk fel ismert, vagy ismeretlen alkotóikat, amely számos esetben jócskán túlmutat művészeti tetteik valódi nagyságán és értékén. A régi korok képeit elsősorban régiségük miatt szoktuk csodálni, ritkán gondolkozunk el azon, hogy Michelangelo Utolsó ítélete, Masaccio Kiűzetése egykor obszcénnek, Veronese Utolsó vacsorája szentségtörésnek, vagy Caravaggio alakjai túl hétköznapinak, csúnyának, ezért végső soron helytelennek számítottak volna. Ez a jótékony felejtés csak a múlttal való kapcsolatunk egyik oldala. Restaurálások után művészettörténészek döbbennek rá az „eredetire”, a közönséget sokkolja egy ortodox ikon megtisztítása, ahogy a Sixtus-kápolna vitatott megtisztítása is egy olyan Michelangelóval ismertetett meg minket, amilyenről korábban fogalmunk sem volt: a súlyos, pasztellszínekkel operáló rajzossal szemben a harsány, szemkápráztató koloristával. Gótikus katedrálisok ejtenek ámulatba bennünket, anélkül, hogy tudnánk, elődje egy monumentális román kori bazilika lehetett, melyet a gótika embere már nem tartott korszerűnek. Ugyanígy tűnhettek el középkori freskóciklusok templomokból, melyek sokszor levert helyére a reneszánsz újakat festett, hogy aztán azokkal se bánjon mindig kegyesen a történelem: Masaccio páratlan Szentháromságát például évszázadokon keresztül egy barokk oltár takarta el.
*