Kádárnak másban is szerencséje volt. A társadalom mindig is valamihez, valakihez képest határozta meg őt. És ő ezt ügyesen ki is játszotta. Ezért nem lehetett haláláig visszaengedni a pártba Rákosit. Hasznosabb volt egy távoli rémként. Ha nincs Kádár, akkor jön Rákosi. '56 megtorlását is lehetett úgy beállítani a suttogó propagandában, hogy a spanyol polgárháborús veterán, Münnich Ferenc sokkal brutálisabb lett volna. Kádárnak köszönhető, hogy az oroszok csak ennyit és nem többet öltek, stb. Lehetetlen nem észrevenni a történelmi párhuzamokat. Ahogy Ferenc Józsefből Ferencjóska és ahogy Horthyból Horthy apánk lett, úgy lett Kádár is előbb tűrt, majd támogatott a lakosság döntő többségénél. Vérben fogant diktátorból a legjobb vezető.
János bácsi azonban tovább tudott ezen lépni. Szeretetté vált. Mert valódi demokratikus hagyományok nélkül ez a társadalom évszázadok óta az igazságos Mátyás királyra vár, a jó királyra. Másodlagos, hogy beleszólhat-e a folyamatok alakulásába, ha biztosított a hús, a kenyér, akkor maradhat „úri huncutság” a politika. Kádár tudta ezt és úgy teremtett maga körül személyi kultuszt, mintha nem is teremtett volna. Szándékosan tűnt kisembernek, nem gyűjtött magánvagyont és sorra adta a népnek a gesztusokat, amit az várt: a proli egyszerűség látszatát. A krumplilevestől a konfekcióöltönyön át a sakkig. Kádár úgy beszélt és úgy tett, ahogy szerették volna. A nép egyszerű gyerekének látszott, aki mélyről jött, szíve szerint ott is lenne, de a történelem akaratából jót tesz éppen a néppel.
Nem volt nehéz eljátszania ezt a szerepet, bizonyos szempontból az is maradt, aki volt: a fiumei cselédlány törvénytelen és jórészt tanulatlan gyermeke. Pedig dehogy csak ez volt. Kádár a bizáncias, intrikus politika nagymestere volt. Sakkozott kádereivel is, alig akadt pár tucat ember, akit beavatott bizalmába. Vagy annyi sem? Belül magányos maradt mindvégig. Minden egyes KB-ülésen jól látszik a technikája: vagy egyszerű tagként aposztrofálva magát, csak mintegy gondolkodik, megadva az irányt; vagy hagyja kibontakozni, összeveszni az eltérő véleményeket, hogy aztán ő lehessen a döntőbíró. Megkerülhetetlen lett fent és lent. '72-ben összeesküdtek ellene az eltávolítására elvtársai, már Moszkva is hajlott rá, amikor Kádár beelőzte őket: mielőtt kiforrott volna az utódlás, maga ajánlotta fel a lemondását, hogy aztán a megzavarodott vezetőség kérje fel a folytatásra, megrettenve a társadalmi népszerűségétől.
Kádárnak valójában soha nem volt alternatívája, a rendszer ő maga volt. Hitt-e benne? Az ideológiában? Igen. Nem tudjuk, hányan voltak a vezetők közül hithű, fanatikus kommunisták, de Kádár egész biztosan az volt. Miközben kritikus volt az elhajlásokkal, akár Moszkva esetében is − akihez azért mindig igazodott −, magát az eszmét igaznak hitte. Hiszen saját sorsán keresztül érezte a felemelkedést. Kommunizmus és létező szocializmus nélkül Kádár örökké Csermanek János írógépműszerész maradt volna, aki vasárnaponként krumplilevest eszik és sakkozik a sarki, kockás abroszos kocsmában két nagyfröccs mellett a barátaival.
Jobban jártunk volna.