Kroes biztos asszony öncenzúrára és bizonytalansággal küzdő médiaszektorra utal. Felhívjuk, hogy egy tetszőleges napon tekintse át az aznap megjelent, közzétett híreket és véleményeket, a nyomtatott sajtóban és az online, elektronikus médiában. Rengeteg kritikus, kormányellenes hangra fog találni, a kormányzati törekvéseket megértéssel megközelítő médiumok mellett, amelyek mind-mind hozzájárulnak a sokszínű, plurális médiapiac létezéséhez. Az „öncenzúra” létének felvetése értelmezhetetlen: egyetlen újságírót sem ért semmilyen jellegű bántalom, még csak szigorú bírói ítélet sem sújtja őket, a polgári és büntetőtörvénykönyvek csak kivételes esetben engedik korlátozni a média működését – összhangban az európai sztenderdekkel –, és bármely vélemény megjelenhet a nyilvánosságban.
Két olyan választást követően, amelyeken a kormány kétharmados többséget szerzett, azt sugallni, hogy a kormányzati cselekvések egy „korábbi, sötét időszak” visszatérésével fenyegetnek, a magyar választópolgárok megsértése és degradálása, amelyet a nevükben utasítunk vissza.
Kroes biztos asszony azzal zárja gondolatmenetét, hogy „ahhoz, hogy a szabad és sokszínű média működését biztosítani tudjuk, Európának rendet kell teremtenie a saját háza táján” – utalva ezzel a médiaszabályozás reformját célzó, az unió különböző szerveitől, felkért szakértőitől érkező felvetésekre. A magunk részéről azt gondoljuk, hogy a média területén számos olyan nyitott kérdés, probléma található, amelyek esetében indokolt az európai szintű válaszok megfogalmazása. Ilyennek gondoljuk – mások mellett – az európai, és a nemzeti műsorgyártás támogatását, az európai és nemzeti értékek hatékony megjelenítését a médiában, a gyermekek és a közösségek védelmét az új médiakörnyezetben, az emberi méltóság védelmét, a széleskörű válaszadási jogot, a pártatlan és bulvárhírektől mentes hírszolgáltatást, valamint a médiatudatosság növelését. Nem ez az első eset, amikor Neelie Kroes, vagy más brüsszeli bürokraták a magyar kormányra nyomást akarnak gyakorolni, így volt ez a bankadó bevezetésekor, a rezsicsökkenéskor és most így van a reklámadó bevezetésekor. A kormány azonban továbbra is kitart amellett, hogy az ország működtetéséhez minden gazdasági szereplő kölcsönös tehervállalására is szükség van, ahogy a magyar munkavállalóknak személyi jövedelemadót, a bankoknak bankadót, úgy a reklámszektornak reklámadót kell fizetnie.
Amennyiben valóban közös gondjainkról folyik előremutató vita, abban örömmel részt veszünk, de abban nem vagyunk partnerek, hogy téves információkra alapozott, ködös, pontosan nem definiált „értékek” alapján, elfogult véleményekre támaszkodva, évek óta lankadatlanul ott keressük a problémát, ahol nincs.
(közlemény)