„Rosszkedvünk telei
Már a zöldövezet sem a régi. Kiköltözés és reurbanizáció hamis pólusai között váltóáram gyanánt közlekedik a posztmateriális tömegtársadalom. Egyre több jel utal arra, hogy valamiféle érthetetlen kényelmetlenség ütötte fel a fejét, egyfajta zavaros rossz érzés lett úrrá a suburbökből álló piszkoszöld agglomerációs gyűrűn. Emelkedik ugyanis azok száma, akik a fővárosból való lármás kiköltözés után csendesen visszavándorolnak Budapestre. Miközben a növekvő területű lakóparkok egyre kijjebb és kijjebb űzik az erdőket, a reggeli és a késődélutáni dugó nemcsak az idegeket emészti fel, de a környező szántóföldek feletti tiszta levegőt is. A „civilizációs betegség” nem kitaláció, hanem létező állapot, leginkább járványosan terjedő neurózis. Például digitális nárcizmus, kapcsolatképtelenség, önkéntes magány, rosszkedvű érzéketlenség, szexuális kiégés. A metró elcsigázott utasait klausztrofób rohamok gyötrik, Érdet a legélhetetlenebb magyar peremvárosnak választják az internetezők. Az urbánus inszomnia hiánytalan komplementer megfelelője, hogy a peremvidéken hamar és gyorsan sötétedik. Előbbiben kialvatlanságot reggeliznek, utóbbiban unalommal takaróznak.
A fényszennyezett, örökké ébren lévő megapolisz és a hamar sötétedő alvóvárosok kontrasztjába csupán az ürességgel telítődő külvárosok hoznak új színt. Ott, ahol a magányos lámpaoszlopok neonvillogása és a szilánkokra törő sörösüvegek zaja hasogatja fel a szürkésbarna külteleki unalmat. Azon helyek, ahová szó szerint hálni jár az élet, és azon negyedek, ahol az éjszakai élet másnap délutánig tart (majd kezdődik újra és újra és újra), valójában nem különböznek a lelki és szellemi üresség tekintetében. Sivár és közömbös betonszarkofágok az egyik, szenvtelen, semleges, dzsentrifikálva elidegenített, kereskedelmi marketing-kampányokkal átláthatatlanná reklámozott „közösségi terek” (értsd: kávézó, ahol van wifi) a másik oldalon. Ha jól belegondolunk, azt kell hinnünk, hogy érzelmi szempontból a csömöri buszmegálló nem különbözik a Gozsdu-udvartól. Egyvalami mégis akad: utóbbiban természetesen kapható rozéfröccs, de cigizni, azt persze nem szabad.
A fojtott, vibráló, itt-ott már átszüremlő hétköznapi erőszak szétinformált és túltechnicizált világunkban szintén nehezen különböztethető meg a természet katasztrófa-szerű direkt akcióitól. Nem is kell talán. „Azért csináltam, mert unatkoztam” - mondta egyszer egy utcai vandál arra a kérdésemre, hogy miért vonszolta az utca közepére a beton virágtartót. Nem tudjuk, ki és miért burogatott fel kukákat a főutcán, kinek ártott vajon a reggelre elferdült KRESZ-tábla, miért firkálták össze obszcén feliratokkal a hivatal bejáratát, kik verhették le a térfigyelő kamerákat és zúzták ripityára a parkolóórát, mi okból gyulladt fel az elhagyott raktárépület, és kit zavarhatott az a hajnalra kifolyt kirakatú fényreklám, amely a legújabb mobilnet-előfizetést reklámozta? „Az éjszakai vandalizmus, a névtelen támadások - ez a szavak nélküli pusztítás” - ragad meg kiválóan valamicskét ebből a Láthatatlan Bizottság ultrabalos Eljövendő felkelése (2007). Na igen, hiszen a diagnózisa sem kevésbé találó: „Diffúz tudathasadás. Burjánzó depresszió. Paranoid részecskék atomizációja. Kapcsolatok hisztérikussága.” Pár év alatt saját magunk virtuális képekkel közvetített önreprezentációjává váltunk, szégyentelen módon on-line menedzseljük az egónkat, miközben nem tudjuk megválaszolni a kérdést (fenét nem!), hogy „kihez tartoznak inkább korunk gyermekei: a szüleikhez vagy a tévéhez?” Megmondom: az Instagram-profiljukhoz.
„A fejlett ipari társadalomban kényelmes, súrlódásmentes, ésszerű és demokratikus szabadság-nélküliség uralkodik, amely a technikai haladás jele” - írta Marcuse Az egydimenziós emberben (1964). A késő-modern korszak fáradt unalma a totálissá váló árufétis spektakuláris rendjéből (Guy Debord), a végtelenített tükörképként működő szenvtelen szimulákrum képinváziójából fakad (Jean Baudrillard). Az információ, akárcsak a metrószerelvények, egyhangúan áramlanak, elektronikus adatok burkolják be tudatunkat, megszakítás nélkül készítik felvételeiket a térfigyelő kamerák (ki nézi őket? miért? mikor?), mindenütt jelen van a televíziós közvetítés, szüntelen on-line életet élünk. Ismét az Eljövendő felkelés korképe bizonyul helyesnek: kifinomult társadalmi közönyösség, aljasan szívélyeskedő kereskedelmi nyelvhasználat és örökös ellenőrzés a sorsunk. Ebben a helyzetben a rendszerhiba a megoldás, a barbárság hordozza a szellemet és a lelket, a zavar szüli a rendet, a természet kéretlensége a válasz a „szórakoztató-ipari komplexum” kényszereire. „A rendszer hibás működésében és kiskapuiban fedezhetjük fel az elemeit annak a válasznak, amelynek logikája szünteti meg magát a problémát” - szól az Eljövendő felkelés. Pontosan. Talán már napjaink mínuszos híreiben is találkozunk azokkal a furcsa jelenségekkel, eleinte érthetetlen zavarokkal, amelyek rövidesen rajtaütésekké „szerveződnek” és általános visszacsapássá állnak össze?