A folyamatos pénzmegvonásokkal megrogyasztott, mindkét oldalról végletekig hiszterizált magyar kultúrpolitika harcmezőin újra rohamra indultak a szemben álló felek: az egykor egyesületként indult, majd köztestületté avanzsált Magyar Művészeti Akadémiát különösebb finomkodás nélkül hozta a kultúrafinanszírozás terén nehezen megkerülhető helyzetbe a kormány.
Nehéz a tisztánlátás a totálisan megosztott hazai kultúrpolitikában: a kreativitás, az alkotás és bármifajta tekintély avagy tabu megkérdőjelezésének teljes szabadságát hirdető progresszív mainstream az ő köreiket érintő bármifajta reformot, átszervezést, avagy a befolyási szféráik megkavarását a kultúra autonómiája elleni retrográd támadásként lát és láttat. Nincsenek tabuk – hirdetik, miközben tabuvá teszik saját ikonjaikat: így ítélnek leválthatatlannak a hagyományokat leváltó színházi igazgatókat, megkérdőjelezhetetlennek művészi életműveket, sérthetetlennek másokat sértő provokatőröket. De hát a 21. században élünk: tud-e velük szemben a megkérdőjelezők megkérdőjelezése, avagy a szimplán nem megkérdőjelezés 2012-ben mainstream lenni? Mert a hangsúly a tudáson van, nem a változtatás akarásán, az akarattal soha nem állt hadilábon a jelenlegi kormány. Ha már hozzányúlunk a rendszerhez, van-e elég szellemi tőkénk arra, hogy jobbat hozzunk létre az eddiginél, vagy csak a kártyák és a kasszák újraosztásáról szól az egész?
A probléma, hogy a progresszív, posztmodern kultúrafelfogás, valamint a konzervatív értékrendszer között feloldhatatlan ellentmondás feszül. Párhuzamos világokról beszélhetünk, amelyben még az a legjobb, ha bárki bármelyik világnézetet képviselhet; de belátható, hogy a kettő közötti kultúrharc megnyerhetetlen, mert egyszerűen nem egy síkon mozognak, elszállnak egymás mellett az érvek és ellenérvek. Akik mégis kultúrharcra adják a fejüket (vannak elegen), azok alapvetően csak régi konfliktusokat tudnak újra felmelegíteni. Ebben a harcban pedig bármilyen – rosszul értelmezett – konzervatív kultúrpolitika eleve defenzívában van a posztmodernséggel szemben. Egyrészt azért, mert a korszellem javarészt még mindig maga a posztmodern (ami nem zárja ki, hogy kis konzervatív köröket építgessen az ember magának és szellemi társainak); másrészt pedig azért, mert a mai korszellemet sem ismerő konzervatívok nem tudják, hogy már régóta megkérdőjelezhetőek maguk a posztmodernek is, így pedig nem tudnak miként fogást találni a rajtuk fogást találókon. A jelenlegi kormány jelenlegi holdudvarában számos kulturális vizionárius és macher még mindig az évtizedes harcait vívja évtizedes ellenfeleivel, így az MMA által fémjelzett új kulturális térfoglalási küzdelmek erősen anakronisztikusnak hatnak, különösen a fiatalabb nemzedékek szemében.