Tulajdonképpen nem is beszélhetünk szlovák középosztályról (ők a kiűzött vagy megölt zsidók, németek és magyarok voltak), csak egy a proletárságból és a parasztságból kinőtt középrétegről, amely a hagyományos proletároktól csak abban különbözött, hogy nem végzett fizikai munkát. Ezzel magyarázható, hogy Szlovákiában a humán szakmáknak hagyományosan nagyon alacsony a társadalmi megítélése, szemben mondjuk Magyarországgal. Míg a magyar értelmiségi alatt nagy valószínűséggel valamilyen jogászt vagy társadalomtudóst képzel el, addig egy szlovák számára az okos ember szinonimája a (gépész)mérnök, akikből Csehszlovákia igen jó minőségben volt képes elfogadható mennyiséget előállítani.
A hetvenes évekre kialakult az a škodás-kofolás „proletár“ életérzés, amely egészen a rendszerváltást megelőző pár évig tartott. Az életszínvonal ugyan nem érte el a nyugati hitelekből létrehozott magyarországi szintet (aminek hatásait az ország máig nyögi), nem jött létre semmiféle korlátozott jóléti állam, de a szlovákok nem éltek rosszul, sőt, a nyolcvanas évek közepéig egyre jobb lett a helyzet. Ezt legjobban talán az mutatja, hogy az ország lakossága 1950 –1991 között 3,4 millióról, 5,3-ra(!) nőtt, és, bár ez a trend a rendszerváltás után megtört, a lakosság lélekszáma az utolsó 20 évben is nőtt, szemben mondjuk Magyarországgal, ahol már 1980 óta csökken. Szintén a szlovákok viszonylagos elégedettségével magyarázható, hogy Szlovákiában nem volt számottevő rendszerellenes disszidens 1989 előtt. Az a marék ember is, aki ellen mert állni a rendszernek, többnyire vallási (Ján Čarnogurský, František Mikloško,) vagy nemzetiségi (Duray Miklós) okokból tett így. Kimondottan szekuláris, világnézeti meggyőződésből csak nagyon kevés ember helyezkedett szembe a hatalommal (Ján Langoš vagy Miroslav Kusý).
A szlovákok tehát a kommunizmus negyven éve alatt lélekszámban, gazdaságilag (jelentős cseh segítséggel, illetve mint említettük az elkobzott magyar/német/zsidó vagyonból) óriásit gyarapodtak, méghozzá úgy, hogy a nemzeti érzelmeiket közben nem érte csorba. Kialakult egy olyan proletár származású szlovák középréteg, amely nem nagyon fogékony absztrakt társadalmi elvek iránt, ami főleg a magyarok és a csehek szemében azt a látszatot keltheti, hogy a szlovákok kulturálatlanabbak. Viszont nem szabad elfelejteni, hogy ezt a proletár középréteget nagyon is áthatja a technokrata, mérnöki szemlélet, amely nagyon „rugalmassá” és céltudatossá is tudja tenni – főleg olyan helyzetekben, amikor egy „fejlettebb” társadalomban bizonyos elvek vagy erkölcsi tabuk lehetetlenné tennék – egy adott probléma megoldását, hiszen „mindenekelőtt szlovákok vagyunk, csak második helyen lehet az, ami elválaszt minket”.
A magyarnál tehát sok tekintetben jóval könnyebb társadalmi és gazdasági örökség volt az, amivel Szlovákia a függetlenség küszöbére jutott. Hogy miként élt a jó kiinduló pozícióval, arról következő posztunkban fogunk írni.