San Francisco utcáit ellepték az önvezető taxik, az utasok már két applikációt is használhatnak arra, hogy a házuk elé rendeljék a teljesen elektromos járműveket, amelyek a kívánt célállomásra viszik a felhasználót. A helyi taxisok az állásukat féltik, sokan mások pedig attól tartanak, hogy a teljesen önvezető, sofőr nélküli taxik nem biztonságosak. De akadnak a megoldást üdvözlő befogadók is, akik örülnek, hiszen ez egy újabb lépés a jövő felé.
Vannak sofőr nélküli taxik?
A California Public Utilities Commission augusztusi döntése értelmében mind a Waymo, mind a Cruise megkapta az engedélyt arra, hogy napszaktól függetlenül szállítsa az utasokat,
ugyanis korábban csak az éjszakai órákban folytathatták üzleti tevékenységüket biztonsági okokból.
Biztonságosak az önvezető taxik?
Bár az önvezető taxik rendkívül fejlett technológiával rendelkeznek, a kritikusok szerint a nagy probléma vele, hogy a váratlan szituációkra az ember még mindig jobban tud reagálni, mint a mesterséges intelligencia. Ráadásul történt a múltban halálos közlekedési baleset is, melyet az önvezető taxi okozott. Július végén hozott ítéletet az arizonai bíróság, mely három év felfüggesztett börtönre ítélte azt a sofőrt, aki ellátta a halálos balesetet okozó önvezető taxi felügyeletét.
Ez volt az első, teljesen önvezető jármű által okozott halálos ütközés ügyében tartott bírósági eljárás. A jelentés szerint a közösségitaxi-szolgáltatás tesztjárműve 2018 márciusában gázolt el egy kerékpárost. A vádirat szerint az autóban ülő, a jármű felügyeletét ellátó sofőr egy televíziós show-t nézett a telefonján, így nem tudott időben beavatkozni, hogy elkerülje a balesetet. A vádlott, Rafaela Vasquez azt állította, hogy az ütközés előtt a térdén fekvő munkahelyi telefonján a taxis cég üzenetküldési alkalmazását használta.
Veszélyes a robottaxi?
Vasquez szerint a kerékpáros, a negyvenkilenc éves Elaine Herzberg „a semmiből került a jármű elé”, ezért nem tudta meggátolni a tragédiát. A közlekedésbiztonsági hatóság vizsgálata szerint a balesetért a sofőrt terheli az elsődleges felelősség, emellett megállapították, hogy a taxis vállalkozásnál nem voltak megfelelők a biztonsági intézkedések, a járművezetők felügyelete pedig hiányos volt. Ennek ellenére az ügyészek kizárták, hogy a baleset miatt a munkaadó ellen is vádat emeljenek.