Lett volna mit, de Biden semmit nem tanult kínai kollégájától

2024. november 26. 08:50

A globális hatalmi versengés állásának tűpontos pillanatképét láthattuk Peruban, ahol az APEC-csúcson Biden elnök néhány ajándék helikopterrel igyekezett kedveskedni a házigazdának, miközben a kínai elnök átadta azt a 3,5 milliárd dolláros mélytengeri kikötőt, ami még inkább megerősítheti világkereskedelmi főszerepét.

2024. november 26. 08:50
Révész Béla Ákos
Révész Béla Ákos

A szerző a Makronóm újságírója.

Tartja magát egy anekdota, ami Hillary Clinton és az amerikai kereskedelemi politika súlyos szereptévesztését, valamint a klasszikus gyarmatosításra épülő felfogás bukását sűríti egyetlen epizódba. A történet szerint az akkor az Obama-kormányzat külügyminisztereként tevékenykedő egykori first lady a 2010-es évek elején egy afrikai országba utazott, ahol a vezetőkkel a lehetséges amerikai beruházásokról is beszélt, amelyeket természetesen a szokásos demokráciaexport feltételeihez kötött, vagyis azt csinálta, amit minden amerikai vezető: kioktatta az adott országot arról, milyen amerikai érdekeknek kell megfelelnie ahhoz, hogy Washington pénzt küldjön és alapvetően nyersanyagkitermelésbe kezdjen a térségben. Mivel Clinton kifinomult diplomata volt, vitt magával ajándékot is: a sztori szerint afrikai tradicionális zenét tartalmazó CD-ket adott át, azt magyarázva, hogy az Államokban mennyire szeretik a kontinens kultúráját. A történet szerint az ország vezetői csak nagy erőfeszítéssel kerülték el, hogy ne röhögjék el magukat – egyikük később aztán elmondta: „Kaptunk kioktatást és néhány szép CD-t, majd ahogy Clinton elutazott, megjelent egy kínai delegáció degeszre tömött táskákkal, és megkérdezték, mit szeretnénk, milyen projektekbe fektessék be a pénzüket?” 

Hogy a fenti történetnek mennyi a valóságalapja, nem tudni, remekül szemlélteti azonban a két nagyhatalom globális kereskedelempolitikájának üvöltő eltéréseit, valamint azt, miért maradt el az átpolitizált, hegemón látásmóddal és ideológiai alapon működtetett világgazdaságban hívő ország a pragmatikus, kizárólag az üzlettel foglalkozó Kína mögött. 

Mélytengeri kikötő és némi kokain 

A közelmúltban Peruban rendezték meg az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (APEC) csúcstalálkozóját, amelyen mind Hszi Csin-ping kínai elnök, mind a Fehér Házban már csomagoló Joe Biden részt vett. A fórum remek alkalmat kínált gazdasági és kereskedelmi megállapodások előkészítésére, a kapcsolatok erősítésére – és természetesen zsíros üzletek megkötésére. Latin-Amerika szerepe eddig sem volt csekély a világkereskedelemben, az elkövetkezendő években azonban a szokottnál is hatalmasabbá válik:  

az elektromos átálláshoz nélkülözhetetlen globális lítiumkészletek 57 százaléka hever ott, a réz 37 százalékával – és nem mellesleg a kőolaj egyötödével együtt.  

Hszi Csin-ping tehát mesteri időzítéssel éppen az APEC-csúcs körüli napokban avatta fel a világ egyik legnagyobb, természetesen kínai beruházású mélytengeri kikötőjének első egységét. A beruházás már csak azért is figyelemreméltó, mert a Chancay-kikötőt teljes egészében Kína üzemelteti, vagyis a nagyhatalom hatalmas lépést tett dél-amerikai kereskedelmi dominanciájának megerősítése érdekében. A kínai kormánnyal együtt örül Peru is: reményeik szerint a kikötő „Dél-Amerika Szingapúrjává teszi Perut”, és teljesen átalakítja a kontinens csendes-óceáni partvidékének kereskedelmét. Az Egyesült Államok már korántsem volt ennyire lelkes, és aggodalmát fejezte ki, hogy a kínai irányítás alatt álló kikötőt hadihajók is használhatják – erre azonban mind a perui, mind a kínai vezetés csak legyintett, halkan megemlítve, hogy Washingtonnak senki nem tiltotta meg a hasonló beruházások iránti nyitottságot.  

Miközben a kínai elnök Peru történelmének egyik legnagyobb horderejű beruházását adta át, a fanyalgó Egyesült Államok elnöke úgy gondolta, tromfol egyet, és bejelentette, hogy kilenc Black Hawk helikoptert ajándékoz az országnak a kábítószer-ellenes küzdelem megsegítése érdekében.  

Bónuszként mellé csomagolt pár használt metrókocsit is, amelyek Kaliforniában kifutottak, de a limai tömegközlekedés még hasznát veheti. Egy, a Financial Timesnak nyilatkozó szakértő tömör összefoglalója szerint: „Van egy óriási kínai megakikötő-projekt, amely Peru egykori nagyságát hirdeti. Aztán jön Biden, és ad néhány helikoptert. Üvöltő kontraszt volt”

A történet pedig nem ért véget. Az APEC után közvetlenül megrendezett brazíliai G20-csúcson Hszi Csin-pinget érezhetően a legnagyobb tisztelettel fogadták, míg Bident gyakorlatilag a futottak még kategóriába sorolták. Ritka diplomáciai tapintatlanság, de a házigazda még azt sem várta meg, hogy az amerikai elnök megérkezzen, így a szokásos csoportfotót úgy készítették el, hogy Biden nincs rajta a képen. A két vezető hozzáállása kísértetiesen hasonló volt a perui szituációhoz. Míg Hszi a több milliárd dolláros potenciális kínai befektetésekre összpontosított (Lula elnök legnagyobb örömére), Biden bejelentette, hogy 50 millió dollárt adományoz egy természetvédelmi alapítványnak az Amazonas-medence érdekében. Utóbbi természetesen méltánylandó és nemes gesztus, ám kristálytisztán megmutatja, miért marad le az Egyesült Államok (és természetesen a sor legvégén kullogó Európai Unió) a globális nyersanyagok utáni hajszában és az infrastrukturális beruházások területén egyaránt.  

Ezt is ajánljuk a témában

Sok a beszéd, kevés a tett 

Mint arra a Financial Times már idézett írása is nyomatékosan rámutat: az Egyesült Államok befektetési jövőképe és kereskedelmi politikája nevetségesnek tűnik a kínai tempó mellett. Látszik is az eredmény: Peking Latin-Amerikával folytatott kereskedelme a 2000-es év 12 milliárd dollárról 2023-ra 450 milliárd dollárra nőtt, és ma már a régió legtöbb országának első számú kereskedelmi partnere, és természetesen legfontosabb befektetője is. Az elmúlt években Kína nem vesztegette az időt, és tucatnyi beruházást eszközölt a dél-amerikai bányászat, energiatermelés, a digitális és közlekedési infrastruktúra területén. Ezen befektetések 60 százaléka ráadásul a mindkét fél számára kiemelt jelentőséggel bíró csúcstechnológiás területeken valósult meg, tehát éppen abban a szegmensben, amelyet az Egyesült Államok féltékenyen sajátjának tekint. Ahogyan Peru volt pénzügyminisztere, a kikötőprojekt egyik főszereplője, Alex Contreras nyilatkozta: országa bármilyen befektetést szívesen lát, hiszen olyan régióban fekszik, ahol alapból nagy a beruházási hiány. „Ha választani kell a befektetés nélküli ígéretek és a kínai befektetések között, természetesen az utóbbit választjuk” – mondta. 

Ennek ellenére az Egyesült Államok beruházásai eltörpülnek a kínai infrastrukturális fejlesztések mellett. Washington helyette a jól megszokott, de egyre kevésbé hatásos kardcsörgetési technikát alkalmazza, amikor szinte minden latin-amerikai kínai befektetés kapcsán nemzetbiztonsági aggályait hangoztatja, mondván, az adott fejlesztés (mint a perui kikötői gigaberuházás) túl közel valósult meg határaihoz. Célravezetőbb módszer lenne Peking filozófiáját figyelembe venni, és hasonló eszközökkel operálni Dél-Amerikában, de Washington Biden regnálása alatt inkább a szavak, semmint a tettek embere volt. (A négy elvesztegetett év igazi ajándék volt Kína számára.) Az elnök vezetésével ugyan létrejött az amerikai Partnerség a Gazdasági Jólétért (Partnership for Economic Prosperity) nevű kezdeményezés, amelynek washingtoni célkitűzése a kontinens országainak gazdasági megsegítése volt a megfelelő mértékű ellenszolgáltatás reményében, ám elemzők szerint az egész projekt hasonlóvá vált az európai Global Gatewayhez: nagy szavaknak és ambiciózus ötleteknek nem volt híján, amikor azonban finanszírozásra és gyakorlati kivitelezésre került volna sor, megcsappant a lelkesedés.

Talán volt még néhány CD raktáron a Fehér Házban tradicionális perui zenével, amit a kínai projektmenedzserek szívesen hallgattak költségtervezés közben. 

*** 

Kapcsolódó:

Fotó: MTI/AP/Reuters pool/Leah Millis 

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon. 

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
chief Bromden
2024. november 26. 10:17
Rabló vs partner. 36 000 milliárd dollár adósság vs 17 200 milliárd adósság.
herden100
2024. november 26. 08:54
EURÁZSIA AZ EURÁZSIAIAKÉ: m.youtube.com/watch?v=yMSv-jALIAM&pp=ygURcHV0aW4geGkgb24gdHJhaW4%3D m.youtube.com/watch?v=7VptOklZy6U&t=5s&pp=ygUQcHJvc3Blcm91cyBjaGluYQ%3D%3D m.youtube.com/watch?v=VUg7ALHyGvs&pp=ygULYnVsYXZhIHRlc3Q%3D m.youtube.com/watch?v=AkzkxPPtn6w&t=13s&pp=ygURcHV0aW4geGkgb24gdHJhaW4%3D m.youtube.com/watch?v=xEhV9HMf5y8&pp=ygUSdXR0b3LFkXZhc8O6dCB6ZW5l www.napfenyesgyogykozpont.hu/alkohol-alkoholizmus/ m.youtube.com/watch?v=2Bk51nNywak&t=321s&pp=ygUSQ2hpbiBydXNzaWEgdnMgdXNh
herden100
2024. november 26. 08:54
És:
herden100
2024. november 26. 08:54
🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰 Még mindig fordíthattok a helyzeten: Csak meg kell fizetni az árát: 1.1 milliárd lakos 42 millió négyzetkilométer SPANYOL, ANGOL, PORTUGÁL tanítás az iskolában. ( Illegális migráció okafogyottá válik. ) BOSTON-MEXICOcity-BUENOS AIRES AUTÓPÁLYA SEATTLE-SANTIAGO del CHILE SZUPERVASÚT EURÓPAI UNIÓ SZERŰ INTEGRÁCIÓ NINCS MEG TILTVA 🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍 Húsz év alatt egy prosperáló észak és dél Amerika ahol az emberek kutatni fejlődni önmegvalósítani akarnak. Ne feledjük Az Egyesült Államoknak olyan Héroszai születtek mint Carl Rogers. MEGVALÓSÍTHATÓ. AZ USA VISSZAVENNÉ A VÉDELMI KÖLTSÉGVETÉSÉT 300 milliárd Dollárra. A felszabaduló 500 milliárdból támogatná az integrációs folyamatot. 20 év alatt 10000 milliárd dollár. NEW DEAL. 🗽
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!