A szerző a Makronóm újságírója.
A NATO új főtitkára egyre jobban aggódik a védelmi ipar lassúsága miatt – a félelme egyaránt kivetül a nemzeti hadseregek felszereltségére és az Ukrajnába küldendő, erősen apadó fegyverszállításokra is. Célja a lőszer- és fegyvergyártás fellendítése, ám egyszemélyes küzdelmében éppen olyan eszközei nincsenek, amelyekkel komolyan tudná befolyásolni a védelmi ipar főszereplőit.
Rutte mindenesetre néhány nappal ezelőtt csendben összehozott egy találkozót az ászokkal, hogy bizalmas körben megpróbáljon rájuk nyomást gyakorolni. A hírek szerint a megbeszélésen jelen volt a Rheinmetall-főnök Armin Papperger, Michael Williamson a Lockheed Martintól, de a többi nagy, az RTX (volt Raytheon), a BAE, a KNDS, a Leonardo és a Thales is képviseltette magát.
Rutte legfőbb problémája, hogy a NATO-államoknak még mindig nem sikerült elérni a fegyvergyártás felgyorsítását. Különösen igaz ez a lőszer-előállításra: mindenkinek az agyába égett az a roppant kínos epizód, amikor az EU nagy hangon 1 millió tüzérségi lőszer szállítását ígérte Ukrajnának egy év leforgása alatt, majd a határidő előtt beismerte, hogy képtelen teljesíteni a saját vállalását, és a közelébe sem jutott a megígért mennyiség előállításának vagy beszerzésének. Ezzel szemben – aggódik Rutte – az oroszok három hónap alatt gyártják le azt, amit a NATO-s államok egy év alatt, abba pedig, hogy a kínai hadiüzemekben mi történik, bele sem akar gondolni.
Csend és messzeség
Rutte azért akart találkozni a védelmi ipar nagy embereivel, hogy megtudja, mi a lassú kapacitás oka, és mit lehetne tenni annak kiküszöbölésére. A kérdése természetesen költői volt, hiszen egészen pontosan tudja, mit akarnak a fegyvergyártók:
bérmunka helyett hosszú és még annál is hosszabb távú szerződéseket, valamint állami támogatási ígéreteket, amelyek birtokában már vidáman fektetnek be a kapacitásnövelésbe, építenek új üzemeket, vásárolnak speciális berendezéseket, bővítenek létszámot.
Éppen Armin Papperger volt az, aki már tavaly márciusban úgy nyilatkozott: nem hajlandó gyártani megrendelés nélkül, és mivel egy új üzem beindítása akár 7-800 millió euróba is kerül, a kapacitásnövelés végképp az állami támogatásokon múlik. „Nemzetbiztonsági projektekről beszélünk, amit önerőből nem tudunk finanszírozni. Állami támogatásra van szükségünk” – mondta akkor, a kérés pedig másfél évvel később is ugyanaz.
Hogy megkönnyítse a fegyveripar dolgát, Rutte ígéretet tett arra, hogy beszél a tagállamok vezetőivel: vegyék komolyabban a hadiipari szereplők kéréseit, és ösztönözzék lelkesebben az innovációt. Utóbbi természetesen anyagi támogatások özönében és a már említett szerződések megkötésében nyilvánulna meg, ám éppen ez az, amitől az országok húzódoznak. A 32 NATO-tagállamból 23 immár elérte a GDP-arányos 2 százalékos védelmi költségvetést évente, ez azonban a fegyvervásárlások és a juttatások mellett messze nem elegendő arra, hogy nagyon komoly összegeket fektessenek be egy-egy hadiipari vállalatba. Ha csak Németországot nézzük: Scholz kezdeti hezitálása ellenére elérte a 2 százalékost célt, ám ezt csak a 2022-ben létrehozott speciális, kölcsönre épülő alapnak köszönhette. A költségvetésen kívüli zsebből azonban 2027-re kifogy a pénz, anélkül pedig a védelmi büdzsé visszazuhan majd az 1,2 százalékos szintre.
A pótlására egyelőre nincs terv, nehéz tehát azt kérni Berlintől, hogy hadiipari befektetéseket eszközöljön, amikor hosszú távú tervekkel a saját hadseregét illetően sem rendelkezik.
A helyzetet súlyosbítja, hogy a NATO-országok a saját hadseregeik felturbózásán túl Ukrajnát is el akarják látni fegyverekkel és lőszerrel – ennek az akadálya újabban már nem is a fegyvergyárak kapacitáshiánya, hanem a költségvetések lehetőségeinek a beszűkülése. Pénz tehát ugyanúgy nincs, mint ahogyan a NATO-főtitkárnak bármiféle jogköre arra, hogy szerződésekről tárgyaljon a fegyvergyártókkal.