Kína bevackol a kivonult nyugati autógyártók üres orosz üzemeibe

2024. október 14. 07:38

A szankcióknak köszönhetően a nyugati autógyártók óriási piacot adtak ajándékba Kínának: egész Oroszországot. Az ázsiai ország dominanciája nagyobb nem is lehetne, most azonban szintet lép: a vállalatok már nemcsak exportálnak, de be is rendezkednek az elhagyott nyugati gyárakban.

2024. október 14. 07:38
HSZI Csin-ping; PUTYIN, Vlagyimir
Révész Béla Ákos
Révész Béla Ákos

A szerző a Makronóm újságírója.

Az, hogy Kína a világ vezető autógyártójává és -exportőrévé vált, nagy részben az ukrajnai háborúnak is köszönhető. A szankciók részeként végrehajtott nyugati vállalati exodus óriási piacot hagyott üresen maga után. A nagy cégek, köztük a Volvo, a General Motors, a Ford, a BMW, a Mercedes-Benz, a Volkswagen, a Renault, a Toyota, a Honda és a Nissan leállították a gépkocsiexportot Moszkva felé, a gyártók pedig (a Mercedes-Benz és a Volkswagen) fokozatosan megszüntették a helyi tevékenységeiket. Az orosz autópiacon tehát járműhiány alakult ki. 

Kína mondott egy köszönömöt, és úgy töltötte ki a rést, mintha soha nem lett volna. Az ázsiai nagyhatalom márkáinak piaci részesedése már a háború első évében, 2022-ben 9-ről 37 százalékra ugrott, ez az arány pedig a mai napig folyamatosan nő. Az adatok szerint a legtöbbet eladott márka 2023-ban a hazai gyártású Lada volt (324 446 darab), utána azonban a másodiktól a hetedik helyig kínai modellek sorjáznak a listán. Az eladási győztes a Chery volt (118 950 járművel), ezt a Haval követte 111 720 értékesítéssel.  

A piaci részesedést tekintve 2023 végén a kínai személygépjárművek a 76,1 százalékát tették ki az Oroszországba irányuló autókereskedelemnek, Peking exportja tehát 543 százalékkal nőtt 2023-ban. 

A kereskedelmi piacvezető Chery a Reuters jelentése szerint most szintet lép a kapcsolatok szorosabbra fűzésében: a kínai óriás immár nemcsak exportál, hanem saját összeszerelő üzemeket is működtet Oroszországban, megvásárolva a Volkswagen és a Mercedes üresen álló három gyáregységét. Vagyis immár nem csupán kereskedelmi, hanem közvetlen termelői szerepet is betölt az agyonszankcionált országban, kihasználva a gyártási infrastruktúra Nyugat által tálcán kínált lehetőségeit.  

Ezt is ajánljuk a témában

Így tarolták le a kínai autók két év alatt a világot

Néhány év alatt minden összejött. Az ukrajnai háború az orosz piacot nyitotta meg, a feltörekvő gazdaságok elkezdtek autót venni, a technológiai fejlesztések pedig gyorsabbak Kínában, mint bárhol máshol a világon. Birodalom született.

Édes üzlet 

Moszkvának elsősorban a hazai gyártás fellendítése áll érdekében, ezért folyamatos vámemelésekkel próbál nyomást gyakorolni az ázsiai vállalatokra, hogy telepítsenek gyártóközpontokat a határain belül. A jelek szerint a kínai gyártók óvatosan, de komolyan játszanak ezzel a gondolattal. 

A Chery – miután kiderült a terjeszkedési terve – arra mutatott rá, hogy semmi mást nem tesz, mint figyel az Oroszországban tapasztalható egyre erősebb keresletre és a kihasználatlan termelési kapacitásokra. Ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy teljes gyártást nem tervez beindítani, a tevékenysége mindössze az összeszerelésre korlátozódik. Mint mondta, az orosz piac része annak a hároméves globális terjeszkedési projektnek, amelynek során 60 országban kívánja árulni járműveit.  

Miután az Európai Unió éppen most vet ki minimum öt évre szóló, akár 45 százalékot is elérő extravámokat a Kínából érkező elektromos járművekre, a friss piacok felkutatása és meghódítása létfontosságú a csúcsra járatott kapacitással gyártó kínai cégeknek. Mint arra a Chery szóvivője rámutatott, a vállalat oroszországi tevékenységét szigorúan el akarják szeparálni az európai terjeszkedési tervektől, vagyis elképzelhetetlen, hogy esetleg Oroszországi gyárakban összeszerelt autókat küldjenek az EU-s piacra.  

Az oroszok mindenesetre örülnek: a kalugai Volkswagen-üzem már két éve üresen állt. A tervek szerint a Chery merész lépésének köszönhetően egy év alatt 27 ezer kínai autó gördülhet ki a kapuján.   

Ezt is ajánljuk a témában

*** 

Fotó: MTI/EPA/Szputnyik/Orosz elnöki sajtószolgálat/Szergej Gunyejev 

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.

Összesen 48 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
atti64
2024. október 14. 19:46
IDIOTÁK HOGY TUDNAK SZABADLÁBON LENNI????????????????????????,SEGGFEJ UNIO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Geza2
2024. október 14. 18:42
Köszönjük EU, hogy az európai autópart és gazdaságot tönkreteszitek bölcs dönteseitekkel, a konkurenciát meg helyzetbe hozzátok.
Unknown
2024. október 14. 18:39
Azért remélem nem örülünk az európai autógyártás csődjének. Már-már azt olvasom ki a kommentekből. Sajnos az nekünk magyaroknak is rosszat jelent. Valahogy el kell zavarni ezt a leyen féle rablóbandát!😂🤣
Chekke-Faint
2024. október 14. 15:56
És még az is előfordul, hogy jobb és olcsóbb autókat gyártanak ott...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!