A szerző a Makronóm újságírója.
Az, hogy Kína a világ vezető autógyártójává és -exportőrévé vált, nagy részben az ukrajnai háborúnak is köszönhető. A szankciók részeként végrehajtott nyugati vállalati exodus óriási piacot hagyott üresen maga után. A nagy cégek, köztük a Volvo, a General Motors, a Ford, a BMW, a Mercedes-Benz, a Volkswagen, a Renault, a Toyota, a Honda és a Nissan leállították a gépkocsiexportot Moszkva felé, a gyártók pedig (a Mercedes-Benz és a Volkswagen) fokozatosan megszüntették a helyi tevékenységeiket. Az orosz autópiacon tehát járműhiány alakult ki.
Kína mondott egy köszönömöt, és úgy töltötte ki a rést, mintha soha nem lett volna. Az ázsiai nagyhatalom márkáinak piaci részesedése már a háború első évében, 2022-ben 9-ről 37 százalékra ugrott, ez az arány pedig a mai napig folyamatosan nő. Az adatok szerint a legtöbbet eladott márka 2023-ban a hazai gyártású Lada volt (324 446 darab), utána azonban a másodiktól a hetedik helyig kínai modellek sorjáznak a listán. Az eladási győztes a Chery volt (118 950 járművel), ezt a Haval követte 111 720 értékesítéssel.
A piaci részesedést tekintve 2023 végén a kínai személygépjárművek a 76,1 százalékát tették ki az Oroszországba irányuló autókereskedelemnek, Peking exportja tehát 543 százalékkal nőtt 2023-ban.
A kereskedelmi piacvezető Chery a Reuters jelentése szerint most szintet lép a kapcsolatok szorosabbra fűzésében: a kínai óriás immár nemcsak exportál, hanem saját összeszerelő üzemeket is működtet Oroszországban, megvásárolva a Volkswagen és a Mercedes üresen álló három gyáregységét. Vagyis immár nem csupán kereskedelmi, hanem közvetlen termelői szerepet is betölt az agyonszankcionált országban, kihasználva a gyártási infrastruktúra Nyugat által tálcán kínált lehetőségeit.