Kína bevackol a kivonult nyugati autógyártók üres orosz üzemeibe

2024. október 14. 07:38

A szankcióknak köszönhetően a nyugati autógyártók óriási piacot adtak ajándékba Kínának: egész Oroszországot. Az ázsiai ország dominanciája nagyobb nem is lehetne, most azonban szintet lép: a vállalatok már nemcsak exportálnak, de be is rendezkednek az elhagyott nyugati gyárakban.

2024. október 14. 07:38
HSZI Csin-ping; PUTYIN, Vlagyimir
Révész Béla Ákos

A szerző a Makronóm újságírója.

Az, hogy Kína a világ vezető autógyártójává és -exportőrévé vált, nagy részben az ukrajnai háborúnak is köszönhető. A szankciók részeként végrehajtott nyugati vállalati exodus óriási piacot hagyott üresen maga után. A nagy cégek, köztük a Volvo, a General Motors, a Ford, a BMW, a Mercedes-Benz, a Volkswagen, a Renault, a Toyota, a Honda és a Nissan leállították a gépkocsiexportot Moszkva felé, a gyártók pedig (a Mercedes-Benz és a Volkswagen) fokozatosan megszüntették a helyi tevékenységeiket. Az orosz autópiacon tehát járműhiány alakult ki. 

Kína mondott egy köszönömöt, és úgy töltötte ki a rést, mintha soha nem lett volna. Az ázsiai nagyhatalom márkáinak piaci részesedése már a háború első évében, 2022-ben 9-ről 37 százalékra ugrott, ez az arány pedig a mai napig folyamatosan nő. Az adatok szerint a legtöbbet eladott márka 2023-ban a hazai gyártású Lada volt (324 446 darab), utána azonban a másodiktól a hetedik helyig kínai modellek sorjáznak a listán. Az eladási győztes a Chery volt (118 950 járművel), ezt a Haval követte 111 720 értékesítéssel.  

A piaci részesedést tekintve 2023 végén a kínai személygépjárművek a 76,1 százalékát tették ki az Oroszországba irányuló autókereskedelemnek, Peking exportja tehát 543 százalékkal nőtt 2023-ban. 

A kereskedelmi piacvezető Chery a Reuters jelentése szerint most szintet lép a kapcsolatok szorosabbra fűzésében: a kínai óriás immár nemcsak exportál, hanem saját összeszerelő üzemeket is működtet Oroszországban, megvásárolva a Volkswagen és a Mercedes üresen álló három gyáregységét. Vagyis immár nem csupán kereskedelmi, hanem közvetlen termelői szerepet is betölt az agyonszankcionált országban, kihasználva a gyártási infrastruktúra Nyugat által tálcán kínált lehetőségeit.  

Ezt is ajánljuk a témában

Így tarolták le a kínai autók két év alatt a világot

Néhány év alatt minden összejött. Az ukrajnai háború az orosz piacot nyitotta meg, a feltörekvő gazdaságok elkezdtek autót venni, a technológiai fejlesztések pedig gyorsabbak Kínában, mint bárhol máshol a világon. Birodalom született.

Édes üzlet 

Moszkvának elsősorban a hazai gyártás fellendítése áll érdekében, ezért folyamatos vámemelésekkel próbál nyomást gyakorolni az ázsiai vállalatokra, hogy telepítsenek gyártóközpontokat a határain belül. A jelek szerint a kínai gyártók óvatosan, de komolyan játszanak ezzel a gondolattal. 

A Chery – miután kiderült a terjeszkedési terve – arra mutatott rá, hogy semmi mást nem tesz, mint figyel az Oroszországban tapasztalható egyre erősebb keresletre és a kihasználatlan termelési kapacitásokra. Ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy teljes gyártást nem tervez beindítani, a tevékenysége mindössze az összeszerelésre korlátozódik. Mint mondta, az orosz piac része annak a hároméves globális terjeszkedési projektnek, amelynek során 60 országban kívánja árulni járműveit.  

Miután az Európai Unió éppen most vet ki minimum öt évre szóló, akár 45 százalékot is elérő extravámokat a Kínából érkező elektromos járművekre, a friss piacok felkutatása és meghódítása létfontosságú a csúcsra járatott kapacitással gyártó kínai cégeknek. Mint arra a Chery szóvivője rámutatott, a vállalat oroszországi tevékenységét szigorúan el akarják szeparálni az európai terjeszkedési tervektől, vagyis elképzelhetetlen, hogy esetleg Oroszországi gyárakban összeszerelt autókat küldjenek az EU-s piacra.  

Az oroszok mindenesetre örülnek: a kalugai Volkswagen-üzem már két éve üresen állt. A tervek szerint a Chery merész lépésének köszönhetően egy év alatt 27 ezer kínai autó gördülhet ki a kapuján.   

Ezt is ajánljuk a témában

*** 

Fotó: MTI/EPA/Szputnyik/Orosz elnöki sajtószolgálat/Szergej Gunyejev 

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.

Összesen 48 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Geza2
2024. október 14. 18:42
Köszönjük EU, hogy az európai autópart és gazdaságot tönkreteszitek bölcs dönteseitekkel, a konkurenciát meg helyzetbe hozzátok.
Unknown
2024. október 14. 18:39
Azért remélem nem örülünk az európai autógyártás csődjének. Már-már azt olvasom ki a kommentekből. Sajnos az nekünk magyaroknak is rosszat jelent. Valahogy el kell zavarni ezt a leyen féle rablóbandát!😂🤣
Chekke-Faint
2024. október 14. 15:56
És még az is előfordul, hogy jobb és olcsóbb autókat gyártanak ott...
ördöngös pepecselés
2024. október 14. 14:17
"elképzelhetetlen, hogy esetleg Oroszországi gyárakban összeszerelt autókat küldjenek az EU-s piacra" hát persze. A kínai nem hülye ezért komolyan veszi Fonderlájer királynő szavát, aki gyűlöli az oroszokat. De azt is tudja, hogy ha pár éven belül tönkremennek ez európai gyártók akkor az európai piac is a lába előtt fekszik. Arról nem beszélve, hogy néhány orosz, vagy az elhagyott nyugati gyártól ellesett ötlet is az ölébe hullhat.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!