A szerző a Makronóm újságírója.
Dömpingellenes vizsgálatot indított az EU-ból származó sertéshús importjával kapcsolatban Kína. Az eset mindössze néhány nappal azután történt, hogy Brüsszel bejelentette az ázsiai országból érkező elektromos autókra kivetett extravámokat, nem nehéz tehát összefüggést találni a kereskedelmi háború újabb epizódjai között.
Az Európai Bizottság bejelentése szerint július 4-től akár 38,1 százalékos vámot vethetnek ki a kínai elektromos járművek behozatalára. Az ideiglenes vámok, amelyet Brüsszel a kínai elektromosautó-gyártóknak nyújtott állami támogatással kapcsolatos válaszlépésnek tekint, a hónapokig tartó szubvencióellenes vizsgálatot követően születtek. Kína azonnal megtorlással fenyegette az európai mezőgazdasági termelőket, a francia szeszesital-ipari termékek ellen dömpingellenes vizsgálatot is indított.
Az európai sertéságazat ügyében indított vizsgálatban ugyanazon elvek alapján nyomoznak, mint Brüsszel az elektromos autók esetében:
Peking szerint erős a gyanú, hogy az EU-s exportőrök és gyártók célzott és tisztességtelen kereskedelmi viselkedést feltételező állami támogatások révén tudják nyomott áron elárasztani a kínai piacot hústermékeikkel, ami a belső termelés versenyképességét negatívan befolyásolja.
A kínai illetékes szaktárca szerint a dömpingellenes vizsgálatot hazai húsipari szereplők kezdeményezték (ellentétben az Európai Bizottsággal, amely saját kezdeményezésére indította el vizsgálatát a járművek ügyében), a minisztérium pedig megalapozottnak tartotta a benyújtott bizonyítékokat, és egy évben határozta meg a vizsgálati időszakot, amelyet igény esetén hat hónappal meghosszabbíthat. A várható eredmény természetesen itt is az extravámok kivetése lesz – annak javasolt mértékéről azonban egyelőre Pekingben is megoszlanak a vélemények.
Pacalháború
Az európai politikusok és gyártók meglehetősen eltérően reagáltak a kínai bejelentésre. Az Európa Bizottság kereskedelmi szóvivője optimistán nyilatkozott, közölve, állnak a vizsgálat elé, miután az EU-s húsexporttal kapcsolatban dömpingnek és szubvenciós trükköknek még a gyanúja sem merülhet fel, a közös tagállami agrárpolitika pedig maximálisan összhangban van a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) alapelveivel, iránymutatásaival és konszenzusos szabályaival. (Szavainak más színezetet ad, hogy Peking éppen az elektromos autókra kivetett extravámokkal kapcsolatban vádolja az EU-t protekcionizmussal, jogorvoslatért pedig éppen a WTO-hoz fordul.)
Ha pusztán a kereskedelmi mutatókat nézzük, az EU-nak van miért aggódni.
A Kínába irányuló sertéshúsexport az unió Pekinggel folytatott élelmiszer-kereskedelmének 17 százalékát tette ki tavaly, bár a számok évről évre csökkennek: ez a kivitel már 23 százalékos esést produkált a 2022-eshez képest. Ha azonban azt nézzük, hogy még ennek a lassuló kereskedelemnek is mintegy 2 milliárd eurós értéke volt, már nem is olyan csekély az a 17 százalék.