Büdös és nem működik
A hordozókat nem csak megépíteni, karbantartani is csillagászati összegbe kerül. Miután a javíttatásuk körülményes és időigényes, nem meglepő, ha egy tervezési vagy működési hiba az őrületbe kergeti a hadsereg logisztikusait. Az utóbbi években sorra jelentettek meghibásodásokat, de olyan hibákat is, amelyeket kijavítani sem lehet, miután már az elfogadott tervrajzokon is rajta voltak.
Az egyik leghíresebb eset a USS Gerald Ford hadihajóval történt, amelyet 2022 áprilisában bocsátottak vízre. A legmodernebb technikával felszerelt vízi jármű fedélzetén több mint 4000 katona és mintegy nyolcvan, pilótával és pilóta nélkül bevethető harci repülő kap helyet, ám a Pentagon már a költségvetésnél elszámolta magát: a tervezett 5,1 milliárd dolláros büdzsé végül 13,3-ra duzzadt az elkészüléséig, ebben az összegben pedig természetesen nincs benne az üzemeltetési költség.
A próbaúton aztán kiderült egy hiba, amire senki nem számított: a WC-ket bizonyos körülmények között nem lehet rendeltetésszerűen leöblíteni. A hibára a reggeli ébresztőknél derült fény, amikor több százan kezdték használni egyszerre a vízöblítéses rendszert, a szennyvízelvezetők pedig egyszerűen eldugultak. A vizsgálat kiderítette, hogy hiába a legmodernebb struktúra, a tervezők nem kalkuláltak az illemhelyeket egy időben használó katonák nagy létszámával, így az automata szivattyú egyszerűen nem bírja a terhelést és a szennyvíz elvezetését. Ahhoz, hogy új rendszert építsenek be, a hajót ismét szárazdokkba kellett volna vinni, ami az egyébként is többéves csúszással tervezett átadást még inkább hátráltatta volna, nem beszélve az újabb költségekről. A WC-vezetékeket ezért úgy hagyták, ahogy vannak, a problémát pedig az öblítés során orvosolták: időnként az egész rendszert átmossák egy savas vegyülettel, ami megszünteti az eldugulást.
Olyan az egyik, mint a másik