A szerző a Makronóm Intézet elemzője.
Elon Musk eddigi stratégiája az volt, hogy a luxusmodellekből származó nyereséget egy olcsóbb családi autó kifejlesztésére fordítja. Azóta többször is ígért ilyen járművet mind a befektetőknek, mind a fogyasztóknak. Musk még januárban felvázolta azon terveit a befektetőknek, amelyek szerint 2025 második felében kezdi meg a megfizethető modell gyártását a texasi gyárában.
A Tesla jelenlegi legolcsóbb modellje, a Model 3 szedán körülbelül 39 ezer dollárért vásárolható meg az Egyesült Államokban. A Model 2 néven emlegetett járművet – amit a Reuters forrásai szerint egy február végi megbeszélésen vetettek el – pedig feltehetően 25 ezer dollár körüli indulóártól lehetett volna megvenni. A Tesla-vezér azonbanúgy döntött, hogy inkább a Robotaxikra koncentrál, egyes források szerint azonban jóval kevesebbet gyártanak majd belőlük, mint amennyit terveztek a Model 2 esetében.
„Elon utasítása az, hogy adjunk bele mindent a Robotaxiba” – mondta az egyik bennfentes.
A Reuters cikkének megjelenése után Musk az X nevű közösségi oldalán azt írta, hogy „a Reuters (már megint) hazudik”, konkrét pontatlanságokat azonban nem jelölt meg. A Tesla részvényei több mint 6 százalékot zuhantak a német hírügynökség jelentését követően, azonban Musk posztja után visszanyerték a veszteség egy részét. A cég papírjai a pénteki piaczáráskor újra 3,6 százalékot estek. Nem sokkal később Musk az X-en posztolta: „Tesla Robotaxi leleplezése 8/8-án”, amire a részvények ismét emelkedtek a zárás utáni kereskedésben.
Ezért vált stratégiát a Tesla
A kínai BYD immár nemcsak kapacitásban, de az eladott autók számát tekintve is óriássá nőtte ki magát. Mondhatjuk, hogy jelenleg két király osztozik a trónon: a Tesla összességében megnyerte a 2023-as versenyt 1,81 millió leszállított járművel, míg a kínai vállalat 1,58 millió elektromos példányt értékesített, az utolsó negyedévben azonban megelőzte a riválist:
Elon Musk bevételeit 484 ezer új Tesla-tulajdonos gyarapította, a BYD pedig 526 ezer darabról állított ki számlát.
Trónfosztásról talán még korai beszélni, de ha a kínai gyártó így hasít az idén is, könnyen lehetséges egy tartós helycsere az élen. Ami azonban biztos: a két óriás mellett az elektromosjármű-piacon egy darabig senki nem rúghat labdába.