Nem jött ki a matek: stratégiát vált Elon Musk

2024. április 13. 11:11

A Reutershez eljutott vállalati levelezések szerint a Tesla leállította az eddigi legolcsóbb autójának tervezését, és inkább a Robotaxi fejlesztésére koncentrál.

2024. április 13. 11:11
Fekete Kíra

A szerző a Makronóm Intézet elemzője.

Elon Musk eddigi stratégiája az volt, hogy a luxusmodellekből származó nyereséget egy olcsóbb családi autó kifejlesztésére fordítja. Azóta többször is ígért ilyen járművet mind a befektetőknek, mind a fogyasztóknak. Musk még januárban felvázolta azon terveit a befektetőknek, amelyek szerint 2025 második felében kezdi meg a megfizethető modell gyártását a texasi gyárában

A Tesla jelenlegi legolcsóbb modellje, a Model 3 szedán körülbelül 39 ezer dollárért vásárolható meg az Egyesült Államokban. A Model 2 néven emlegetett járművet – amit a Reuters forrásai szerint egy február végi megbeszélésen vetettek el – pedig feltehetően 25 ezer dollár körüli indulóártól lehetett volna megvenni. A Tesla-vezér azonbanúgy döntött, hogy inkább a Robotaxikra koncentrál, egyes források szerint azonban jóval kevesebbet gyártanak majd belőlük, mint amennyit terveztek a Model 2 esetében.  

Elon utasítása az, hogy adjunk bele mindent a Robotaxiba mondta az egyik bennfentes. 

A Reuters cikkének megjelenése után Musk az X nevű közösségi oldalán azt írta, hogy a Reuters (már megint) hazudik”, konkrét pontatlanságokat azonban nem jelölt meg. A Tesla részvényei több mint 6 százalékot zuhantak a német hírügynökség jelentését követően, azonban Musk posztja után visszanyerték a veszteség egy részét. A cég papírjai a pénteki piaczáráskor újra 3,6 százalékot estek. Nem sokkal később Musk az X-en posztolta: Tesla Robotaxi leleplezése 8/8-án”, amire a részvények ismét emelkedtek a zárás utáni kereskedésben. 

Ezért vált stratégiát a Tesla 

A kínai BYD immár nemcsak kapacitásban, de az eladott autók számát tekintve is óriássá nőtte ki magát. Mondhatjuk, hogy jelenleg két király osztozik a trónon: a Tesla összességében megnyerte a 2023-as versenyt 1,81 millió leszállított járművel, míg a kínai vállalat 1,58 millió elektromos példányt értékesített, az utolsó negyedévben azonban megelőzte a riválist: 

Elon Musk bevételeit 484 ezer új Tesla-tulajdonos gyarapította, a BYD pedig 526 ezer darabról állított ki számlát. 

Trónfosztásról talán még korai beszélni, de ha a kínai gyártó így hasít az idén is, könnyen lehetséges egy tartós helycsere az élen. Ami azonban biztos: a két óriás mellett az elektromosjármű-piacon egy darabig senki nem rúghat labdába. 

Mindenesetre Elon Musk cégének hírneve és egyeduralma igencsak megingott. Ha a Reuters beszámolója igaz, akkor a Tesla vezére a Robotaxikkal valószínűleg kijátssza a mindent vagy semmi kártyát, hiszen azok megalkotása igazi mérnöki kihívás, és igen szigorú szabályok vonatkoznak rájuk – azonban ezzel nagyot is robbanthat.  

Nem jött ki a matek 

A Tesla 2006-os terveiben az szerepelt, hogy először luxusautókat értékesít, majd a profitból kifejleszti a már megfizethetőbb járműveket. Mire azonban idáig eljutott,  

a kínai vállalatok már elárasztották a piacot olyan olcsó gépkocsikkal, amelyekkel a nyugati gyártók aligha tudnak versenyezni. 

Az sem segített a helyzetén, hogy Musk figyelme igencsak megosztott: több vállalatot is vezet, többek között a SpaceX rakétagyártót, a Neuralinket amely agyba beültethető chipen dolgozik és az X-et (korábban Twitter) is, ami a botrányok miatt inkább csökkentette a Tesla-vezér népszerűségét. 

Ezt is ajánljuk a témában

Emberi agyba ültetett be chipet Elon Musk cége

Elon Musk X-bejegyzésében jelentette be, hogy Neuralink nevű cége először ültetett számítógép-interfészt emberi agyba. Az első vizsgálati eredmények a poszt szerint „ígéretes neurontüske-érzékelést” mutattak, tehát az agysejtek elektormos aktivitása jól működik. Musk hozzátette, hogy az alany „jól gyógyul”.

Nem olyan biztos ez az út 

Musk szerint a jövőben több vezető nélküli taxival találkozhatunk, mint hagyományossal.  

Szerinte az egész általa megálmodott Tesla-projekt hiábavaló lenne, ha nem vezetné be a teljesen önvezető autókat. 

Jelenleg azonban e jáművek használatát az amerikai és a kínai hatósági szabályok csak szigorúan korlátozott, kísérleti jellegű közúton engedélyezik. 

A Reuters szerint a Tesla még nem bizonyította, hogy képes önvezető autót gyártani, annak ellenére, hogy ezt Musk évek óta ígérgeti. Sőt, még pereskedik is az Autopilot és a Full Self-Driving vezetői segédrendszerekkel kapcsolatos balesetek miatt, a Tesla ugyanis ezekért a figyelmetlen sofőröket okolja. 

Beszéljenek a számok 

Az autógyártó a kiszállításai terén múlt kedden tavalyhoz képest 8 százalékos csökkenésről számolt be, közvetlenül azután, hogy kínai versenytársa, a BYD 13 százalékos növekedést jelzett. A Tesla részvényei erre a hírre 5 százalékot estek, ezzel gyorsítva a tavaly július óta tartó több mint 40 százalékos zuhanást, ami mintegy 400 milliárd dolláros piaci értékvesztést jelent. A cég 545 milliárdos piaci kapitalizációja mégis magasabb, mint a következő három legértékesebb autógyártó, a Toyota, a Porsche és a Mercedes-Benz együttes értéke, hiszen a Tesla részvényei már régóta a tömeges értékesítésre és a vezető nélküli autókra vonatkozó jövőbeli várakozásokon alapulnak, nem pedig a jelenlegi eladásokon és a nyereségen. 

Ha a cég folytatta volna a megfizethető autókra vonatkozó terveit, ezekkel a járművekkel becslésük szerint csak 2025 második felében léptek volna a piacra. A belépő szintű elektromos autó (EV) szegmense azonban már most dugig van kínai autókkal. A Reuters szerint, ha Musk nem a Cybertruckra összpontosított volna, akkor időben beléphetett volna az alacsonyabb árkategóriájú versenybe is. Bár ez a szögletes jármű már tavaly óta elérhető, még mindig dolgoznak egy olcsóbb változaton, amely várhatóan 2025-ben lesz készen. 

Mindezek ellenére elképzelhető, hogy így sem tudta volna felvenni a versenyt a kínai árakkal. A BYD már számos alsó és középkategóriás modellt is kínál, köztük a Seagullt kevesebb mint 10 ezer dollárért (körülbelül 3,6 millió forintért). A távol-keleti autógyártó most azt tervezi, hogy ezt a gépjárművet több mint kétszeres áron exportálja – de ez várhatóan még így is olcsóbb lesz, mint a Tesla által tervezett belépő szintű kocsi. Így tehát lehetséges, hogy ezt átgondolva Musk azelőtt kilépett ebből a versenyből, mielőtt még belépett volna. 

Kapcsolódó:

Címlapfotó: MTI/EPA/Michael Reynolds

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.  

Összesen 131 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
julius68-2
2024. április 13. 13:19
San Francisco utcáit ellepték az önvezető taxik, az utasok már két applikációt is használhatnak arra, hogy a házuk elé rendeljék a teljesen elektromos járműveket, amelyek a kívánt célállomásra viszik a felhasználót. Mandiner2023. szept.
hivor
2024. április 13. 13:03
Tisztelt Szerkesztő! Amennyiben továbbra sem távolítják el a Szexykitti-70 hirdetéseket, úgy bejelentést teszek az NMHH-hoz.
betakentaur
2024. április 13. 12:33 Szerkesztve
Nem Kína a probléma, hanem a wokeizmus megállíthatatlan, önsorsrontó terjedése a nyugati egyetemeken. Mérnök legyen a talpán, aki felhőtlenül tud munkájára koncentrálni, miközben a gyerekét több irányból agymossák, állandó készenléti állapotban kell üzemeljen a lakókörnyezete megváltozása miatt és még csak jóízűen sörözni sem tud egy-egy este, mert 10-szer meg kell gondolnia, hogy mit mond. A nyugati egyetemek az utolsókat rúgják. Amennyiben nem lesz valamilyen fordulat, meszeltek nekünk. Legfeljebb megmarad Magyarország utolsó mentsvárnak, mint annak idején a mesében Asterix-ék meg Obelix-ék Adieu szabad világ.
stormy
2024. április 13. 12:00
nem lehet olcsó elektormos autót gyártani mert kina drágán adja az aksit. a kinai elektromos autó kb az utolsó szög lesz anyugat koporsójában.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!