Az eredeti terv szerint Kijev megkapta volna az elmúlt két éves Euroclear-nyereséget. Ezzel szemben kiderült:
Brüsszel csupán a 2024. február 15. után keletkező bevételeket utalja át, vagyis csak attól a naptól él a segélyezés ezen formája, amikor az Európai Tanács elfogadta a jogszabályt.
Minden más összeg az Euroclearnél marad – saját használatra.
Méregbe gurultak az ukránok
Kijev – amely az elmúlt két esztendőben folyamatosan a zárolt orosz állami vagyon teljes elkobzását követelte a Nyugattól – érthetően méregbe gurult a döntés hallatán. Nem csoda, az ország lélegeztetőgépen tartásához ez az összeg csepp lesz a tengerben, de ha fegyvert akarnak belőle vásárolni, az a szállítmány sem fog számottevően változtani semmin. Így, hogy nem kapják meg a fagyasztott pénzből származó 2022-es és 2023-as nyereséget, tulajdonképpen meg kellene várniuk a jövő év elejét, hogy komolyabb összeghez jussanak az Eurocleartől.
Az alapkezelő többször hangoztatta – indoklásával pedig az Európai Bizottság is egyetértett –, hogy
az 5 milliárdos nyereséget nem osztja szét a részvényesek között, hanem külön csoportosítva biztonsági pufferként használja, amelyből az Oroszországban és nemzetközi bíróságokon ellene indított perek költségeit, illetve az esetleges kártérítési összegeket biztosítja.
Szüksége is van rá: jelen pillanatban 94 jogi eljárás van folyamatban ellene, amelyet oroszok indítottak annak érdekében, hogy visszaköveteljék európai befektetésüket és nyereségüket attól a vállalattól, amelyben megbíztak, és ahová befektettek.
Ukrajna természetesen nem fogadja el ezt az érvelést. Denisz Maljuska igazságügyi miniszter elhibázott döntést emlegetett Brüsszelben, hangsúlyozva, hogy az 5 milliárd euró aránytalanul sok egy puffer feltöltéséhez, különös tekintettel arra, hogy az Euroclear eddig „csupán” 34 millió eurós bevételkiesésről számolt be az ukrajnai háború közvetlen következményeként.
Kijev tehát változatlanul követeli a visszamenőleges elkobzást és kifizetést, ám próbálkozása nem fog sikerrel járni: az Európai Bizottság minden előzetes kommunikáció ellenére a józan észre és a jogászokra hallgatott, akiknek egyöntetű véleménye szerint a jogszabály elfogadása előtti, visszamenőleges lefoglalás „jogi aknamező” lenne Brüsszel és az Euroclear számára.
***
Kapcsolódó: