Trónfosztás: a Tesla már csak a második, a BYD pedig az élen
Eszelős profitot termelt három hónap alatt a kínai elektromosautó-gyártó.
A kelet-közép-európai régióban elsőként Magyarországon lehet kapni a kínai elektromos autók ászát, a BYD-t. A vállalat nem titkoltan teljes erővel célozta meg a globális piacot.
A kínai BYD – miután hazájában már trónra ült – a globális terjeszkedést célozta meg, messze nem alaptalanul.
A vállalat a tavalyi esztendőben a 2021-es 598 ezerrel szemben 1 858 364 autót gyártott le, ami 211 százalékos teljesítménynövekedés. A nyeresége 411 százalékkal ugrott az idei első negyedévben, ezzel a vállalat ötszörös nettó bevételemelkedést könyvelhetett el.
Hogy jobban érthetőbb legyen a forradalmi változás: tíz évvel ezelőtt a külföldi vállalatok a teljes kínai autópiacban nagyjából 70 százalékos részesedést tudhattak magukénak. Ez az arány napjainkra drámaian megváltozott: a hazai autógyártók egyre feljebb törnek, a BYD-nek pedig önmagában 40 százalékos a részesedése, köszönhetően az imént említett, robbanással felérő eladási mutatóknak.
Ezt is ajánljuk a témában
Eszelős profitot termelt három hónap alatt a kínai elektromosautó-gyártó.
Az elektromosjármű-gyártó nagy ugrást tett a globális terjeszkedésében azzal, hogy kedden megkezdte járművei magyarországi értékesítését.
A BYD egy ideje már jelen van Magyarországon. Komáromi gyárából 2021-ben gördült ki az első tisztán elektromos autóbusz, de személyautókat idáig nem forgalmazott. Erre mutatott rá a vállalat vezetősége is, amikor úgy fogalmazott: számukra különleges jelentőségű, hogy egyszerre három modelljükkel is megjelentek a magyar (így a regionális) piacon.
„A személygépkocsik magyarországi bevezetése jól mutatja vállalatunk elkötelezettségét, hogy a legújabb technológiát és termékeket kínálja az európai piacnak. Magyarország stratégiai, kiemelt hely a számunkra, reméljük, hogy bázis lesz egész Közép- és Kelet-Európa lefedéséhez” – mondta a cég európai marketing- és PR-igazgatója.
Az autógyártó három modellje, a BYD Seal, a BYD Atto 3 és a BYD Dolphin egyelőre két budapesti márkakereskedésben rendelhető meg 11, 14 és 18 millió forintos áron, de a terjeszkedés záros határidőn belül ebben a szegmensben is megvalósul.
Amint arra Várkonyi Gábor autópiaci szakértő a magyarországi bevezetés kapcsán rámutatott: a BYD sikere mögött elképesztő munka áll.
„Hatszázezer foglalkoztatott, köztük 90 ezer mérnök dolgozik a BYD sikerén. Napi (!) 19 szabadalmat jegyeztetnek be. A világ iPadjeinek felében, az okostelefonok ötödében a BYD technikáját használják fel. Fennállása óta több mint 5,4 millió new energy vehicle autót gyártott. Jegyzik a Fortune 500 vállalatai között, tavaly több mint 58 milliárd dolláros forgalommal, az idén pedig már az első fél évben 35 milliárd volt ez a szám, ami 73 százalékos növekedés.”
Impresszív számok, amelyekből egy lényeges útravalót kell leszűrni:
ez a cég mindenképpen marad, akármekkora tisztítótűz fog végigsöpörni a kínai autóiparon a konszolidáció következő éveiben. Növekedésének nem az állami dotáció, hanem az innováció az alapja, bár az előbbi nyilván hasznos a stabilitáshoz is
– írta a szakértő, hozzátéve: állítólag 140 mérnök dolgozik EU-szerte azon, hogy a vásárlók visszajelzései alapján folyamatosan finomítsanak a kiviteleken. „Ez beleillik abba a képbe, amit ki akar magáról alakítani a BYD, amely a helyi igényeket komolyan vevő gyártóként igyekszik pozicionálni magát.”
Fotó: Orbán Viktor miniszterelnök és Vang Csuan-fu, a világ legnagyobb elektromosautó-gyártó cége, a kínai BYD alapító-elnöke a BYD autógyárban, a dél-kínai Sencsenben 2023. október 19-én.
MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.