Elkészült a hároméves bérmegállapodás: csütörtökön kiderülhet, mennyivel nő a minimálbér és a garantált bérminimum 2027-ig
A Mandiner úgy tudja, meglesz az átlagos 12 százalékos minimálbér-emelés, de a részletekre csak holnap derül fény.
Eszelős profitot termelt három hónap alatt a kínai elektromosautó-gyártó.
A Tesla legnagyobb riválisa, a BYD nyeresége 411 százalékkal nőtt az első negyedévben, ezzel a vállalat ötszörös nettó bevételemelkedést könyvelhet el. A három hónap alatt befolyó 4,1 milliárd jüan (593 millió dollár) nyereség akkora ugrást jelent, amely Kínában, a világ legnagyobb hibrid és tisztán elektromos járműpiacán immár a megkérdőjelezhetetlen dominanciát jelenti.
Az eredmény messze felülmúlta a piaci várakozásokat. Jelei már a tavalyi évben is voltak a nagy menetelésnek, de ekkora volumenű sikerre az elemzők sem számítottak. A BYD a tavalyi esztendőben a 2021-es 598 ezerrel szemben 1 858 364 autót gyártott le, ami egyfelől 211 százalékos teljesítménynövekedést jelent, másfelől egyértelmű jelzés volt Elon Musknak: a Tesla királysága Kínában véget ért.
A BYD nem titkoltan a stabil világelsőségre törekszik, ami össze is jöhet neki, főleg úgy, hogy még csak most indul az európai és más külföldi piacokért folytatott csatába. Thaiföldön például külön gyárat épít, ahol kizárólag a jobbkormányos verziókat fogják gyártani, betörve ezzel Ausztráliába, Új-Zélandra és Nagy-Britanniába is.
Hogy érezhető legyen a forradalmi változás: tíz évvel ezelőtt a külföldi vállalatok a teljes kínai autópiacban nagyjából 70 százalékos részesedést tudhattak magukénak. Ez az arány napjainkra drámaian megváltozott: a hazai autógyártók egyre feljebb törnek, a BYD pedig önmagában 40 százalékos részesedéssel rendelkezik, köszönhetően az imént említett, robbanással felérő eladási mutatóknak.
A Tesla eladási eredményei a második helyre voltak elegendőek, míg a VW – a kínai leányvállalattal együtt – mutatói mindössze a kilencedik pozíció megszerzésére voltak elegendőek, ráadásul 5 százalékos eladási csökkenéssel zárta a tavalyi esztendőt.
A BYD egyik legnagyobb előnye természetesen az ellátási lánc maradéktalan biztosítása. A kínai autóipar a kritikus ásványok bányászatától kezdve a chipiparon át az elektromos akkumulátorok gyártásáig és a töltőrendszer kiépítéséig mindenhol a lehető legnagyobb mértékben van jelen, így amíg a nyugati konkurencia néha kénytelen mennyiséget csökkenteni az alkatrészhiány miatt, a BYD esetében ez a probléma fel sem merül. A vállalat ambíciói világosak, és nem is kivitelezhetetlenek: alá tudnak menni a Tesla árainak is annak érdekében, hogy az európai éhséget az elektromos autók piacán maradéktalanul csillapítsák. Egy ilyen piaci tarolással pedig bajos lesz bárkinek is megközelítenie a világelsőséget.
Fotó: MTI/EPA/Teresa Suarez