Miután egy ilyen gép 160 millió dollárjába kerül az amerikai előfizetőknek, a probléma súlyossága elég nyilvánvaló. A GAO-jelentés szerint nem a gyártó Lockheed Martin a ludas, hanem a raktári kapacitások rendezetlensége és a karbantartási problémák.
A Pentagon ugyanis évekkel lemaradt a kellő karbantartási raktárkapacitás megteremtésében, ami folyamatos késéseket eredményez a javításban – ezzel pedig jelentősen csökkenti a gépek bevetési képességét. Az okok jól ismertek: a Pentagon külsős vállalkozások kezébe adta az ellátási láncok egyes elemeit, ráadásul úgy, hogy nem törekedett diverzifikációra az alkatrész-utánpótlás tekintetében. Ehhez járul a szakképzett munkaerő hiánya, a kettő együtt pedig pótalkatrészhiányt és enyhén szólva sem csúcsminőségű karbantartói munkát eredményezett.
A megoldást a Pentagon abban látja, hogy 2027 őszéig teljes egészében átveszi az F–35-ösök fenntartásának irányítását.
Fotó: MTI/EPA/Yonhap