Sok érdekes tapasztalatot osztottak meg
A szakpolitikus mellett vállalatvezetők részvételével zajló szakmai eseményen tehát a külpiacra lépés, illetve a hazai vállalatok külföldi sikereinek legaktuálisabb kérdéseit járták körbe. Sok olyan tapasztalatot is megosztottak a sikeres vállalati vezetők, amely minden üzleti döntéshozónak okulásul szolgálhat, amennyiben külföldön (is) szeretne terméket vagy éppen szolgáltatást eladni.
Az első kerekasztal beszélgetésben például Ács Balázs, a ma főként építőipari szigetelőanyagokat gyártó és forgalmazó Masterplast egyik alapítója öt tényezőt emelt ki, mint a külpiaci siker alapját. Legelőször is jó minőségű, versenyképes termékkel (szolgáltatással) érdemes elindulni külföldre. Ezt azonban kellően innovatív, azaz valamely szempontból egyedi szolgáltatáscsomag kell kiegészítse. Harmadszor nem úszható meg egy, a helyi piacot tesközelből ismerő, azon eligazodó partnerrel egy közös értékesítési iroda vagy akár egy nagyobb egység kialakítása, és a lehető legszorosabb közös munka. Negyedszer: sok múlik az emberi erőforrás minőségén A csapatmunkának a nehéz, jóval több kihívással terhelt külpiacon még nagyobb jelentősége van, mint itthon. Ötödször pedig a gyorsaság, a rugalmasság az, amivel a nagyobbak által uralt piacokon érdemben „labdába lehet rúgni”. A fentiekkel jobbára egyetértett Kovács Kristóf, az eddig 5500 röntgengépet eladó Control-X Medical, illetve az egészségügyi papírtermékeket forgalmazó Vajda-Papír alapító vezetője, Vajda Attila is. Ők azt is hozzátették, hogy nagy elszántság, egyfajta bátorság is kell a külpiacra lépéshez, továbbá megállás nélkül keresni kell a lehetőségeket.
Pályázati és támogatási lehetőségek
Az üzleti reggeli végül egy másik, igen érdekes kerekasztallal zárult, amelynek során két támogató intézmény és a pályázatok készítésével foglalkozó MAPI Zrt. képviselői beszélgettek a lehetőségekről és a kihívásokról. Kamasz Melinda, a Növekedés.hu alapító főszerkesztője kissé provokatív kérdéssel terelte a beszélgetést „haragosabb vizekre” – felvetve, hogy a régiónkban a lengyel bútoripari vagy ruhaipari, vagy a román és cseh e-kereskedelmi vállalatok milyen erősen jelen vannak, és ehhez képest a magyar sikercégek jóval kevésbé láthatóak régiós szinten. Skapinyecz Péter, a CED Közép-európai Gazdaságfejlesztési Nonprofit Kht. cégvezetője és Kiss Dezső, a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség Nemzetközi Üzletfejlesztési Osztály vezetője elsősorban a cégeket segítő, térítésmentesen igénybe vehető, külpiacra lépést segítő szolgáltatáscsomagokról ejtettek szót.