Hasonló a helyzet a húsáruk esetében, itt is termékfüggő, hogy árcsökkenés vagy áremelkedés történt a megelőző hónaphoz képest. Az egyéb élelmiszerek esetében is árcsökkenést mutatnak az adataink, bár itt több árstopos termék is bekerült a vizsgálat körébe. Mérséklődést mutat a rizs és az ásványvíz ára és – sokak örömére – a söré is. A száraztészta ugyanakkor vizsgálatunkban drágább lett, miközben ezen termékkör árcsökkenéséről szóló hírek járták be korábban a sajtót.
Hetek óta élesen versengő láncok
Nem is olyan meglepő ezek ismeretében például a Tesco Magyarország korábbi nyilatkozata, mely szerint a magyar vásárlóknak nemcsak egy-egy termék árának csökkenésére van szükségük, legyen szó vajról vagy trappista sajtról, hanem tartósan alacsony árakra. Ezt nyilatkozta a minap a Világgazdaság megkeresésére a Tesco magyar leányának illetékese annak kapcsán, hogy mit tesznek az Aldi, a CBA és a Lidl által az elmúlt hetekben meghirdetett árcsökkentési akciókra válaszul.
Az Aldi ugyanis március elején bejelentette: folytatják az alapvető élelmiszerek körében a tartós és jelentős árcsökkentéseket. Azaz a tíz dekás teavaj 20 százalékos ármérséklését követően – terméktől függően – 20–23 százalékkal alacsonyabb áron kínálják a magyar beszerzésű trappista sajtokat is. A leggyorsabb válasz a CBA-tól érkezett: a magyar üzletlánc ugyancsak 20 százalékot meghaladó mértékű árcsökkentést hajtott végre a trappista sajtoknál, szintén március 1-jétől. Ezek után a Lidl sem akart lemaradni: március 6-tól nagymértékben és tartósan csökkentette a kínálatában található legnépszerűbb sajtok árát. Ezzel a sajtok – kiszereléstől és típustól függően – akár 25 százalékkal is olcsóbbak lehetnek, amit a Makronóm blog gyűjtése is igazol (lásd az 1.táblázatot). A Penny mintegy félszáz termék árát vitte le – akciók keretében – az elmúlt hetekben, általában szintén 20-30 százalékkal. A SPAR és a Tesco nyilatkozataik alapján hűségprogramjaik erősítésével, azaz kártyaprogramjakkal elérhető kedvezményekkel igyekszik versenyképes árakat biztosítani vásárlóinak. Előbbi hetente 1600, utóbbi 1200 terméket kínál extra, nem feltétlenül minden vevője számára vagy meghatározott időszakokban elérhető kedvezményes árakon. Utóbbi lánc – közleménye szerint – január óta több mint 2000 termék árát csökkentette, átlagosan 9,5 százalékkal, és „árgarancia” jelölésű termékeik – mintegy 500 alapvető élelmiszer és háztartási cikk – árát közel egy éve tartósan alacsonyan tartják.
A piaci szereplők egyébként hosszú távon a promóciók közkedveltségének megugrására számítanak. Tehát
a várakozások szerint a különböző rugalmas akciók lesznek a legélesebb fegyverek a kiskereskedelem szereplőinek kezében abban a harcban, hogy ki tudja a legtöbb vásárlót megszólítani.
Ugyanakkor jó tudni: a beszállítók általánosan is engedtek az árakból. Most pedig lényegét tekintve az történt, hogy ezt az árcsökkenést nem tartják maguknál a boltok, hanem legalább részben átengedik ezt a fogyasztóknak, hogy fenntartsák a forgalmat. Ha magas maradna a lejáró árumennyiség, az nagyobb veszteséget okozna, mint lemondani a profit – esetenként, bizonyos termékköröknél az extraprofit – egy részéről.