Mesterséges intelligencia vizsgázik az egyetemisták helyett, pánikban a pedagógusok

2023. február 07. 05:17

Egyre több egyetemista használja az online számonkérések során a ChatGPT-t, a Makronóm által már korábban is bemutatott, ingyenesen elérhető mesterséges intelligenciát. Ennek megalkotója, az OpenAI most megoldást nyújt erre: egy olyan új programmal rukkolt elő, amely megállapítja, hogy egy adott anyag gép munkája vagy valódi ember tollából született.

2023. február 07. 05:17
null

A tanárok nem örülnek a ChatGPT népszerűségének

A manapság sokat emlegetett ChatGPT egy mesterséges intelligencia (MI, angol rövidítéssel AI), amely többféle feladatot is képes ellátni. Szerelmes levelet ír, kódol és akár besegít az iskolásoknak a házi feladat megírásában – az utóbbit azonban a tanárok nem nézik jó szemmel.

Nem csupán otthon, de egy online dolgozat közben (vagy számítógépes, iskolai írásbelin, akár mobiltelefonról) is egyre gyakrabban használják a programot elsősorban az egyetemisták. Így néhány tanár arra kényszerült, hogy az eddig elektronikusan íratott dolgozatot újra papirosra váltsa. 

Az ausztráliai Deakin Egyetem egyik oktatója elmondta, hogy a nyári időszakban 

az általa javított vizsgák közül körülbelül minden ötödiknél használtak mesterséges intelligenciát.

A gyújtogató kínál megoldást a tűzoltásra

Az OpenAI segítő kezet nyújt a kétségbeesett tanárok számára, ám figyelmeztet: a program – egyelőre – nem tökéletes.

Egy blogbejegyzésben az OpenAI egy új ellenőrző eszközről írt, amelyet arra képeztek ki, hogy megkülönböztesse az ember és az MI által írt szöveget.

Az Open AI kutatói szerint bár „lehetetlen megbízhatóan felismerni minden mesterséges intelligenciával írt szöveget”, egy jó program valamennyit mégis képes kiszűrni. Az eszköz hasznos lehet olyan esetekben, amikor a mesterséges intelligenciát „csalásra” használják.

A számok azonban nem túl biztatóak: 

az új ellenőrző program az MI által írt angol nyelvű szövegeknek csupán 26 százalékát azonosította helyesen. Emellett az esetek 9 százalékában gépi írásnak titulálta az emberek által írt szöveget.

A kutatók azonban állítják, hogy a hatékonyság egyenesen arányos a szöveg hosszával. Minél hosszabb egy írás, annál nagyobb valószínűséggel helyes a program megállapítása. A kutatók azt is hozzátették, hogy a programot egyelőre angol nyelvű szövegek szűrésére érdemes alkalmazni, mivel a többi nyelv esetében jelentősen rosszabbul (azaz még rosszabbul) teljesít. 

„Nem szabad elsődleges döntéshozatali eszközként használni, inkább a szöveg forrásának meghatározására szolgáló más módszerek kiegészítéseként” – közölte az OpenAI.

Tiltani vagy együtt dolgozni vele – ez itt a kérdés

Megosztóak a ChatGPT-vel – és összességében az MI-vel – kapcsolatos kérdések. Néhányan iskolában betiltották használatát, máshol azonban támogatóak ezzel kapcsolatban. 

Kevin Roose, a New York Times újságírója leírta egy New York-i tanárokból és állami iskolai igazgatókból álló csoportnak tartott előadásán szerzett tapasztalatait

A részvevőket elsősorban a népszerű ChatGPT érdekelte. Elmondása szerint a tanárok félnek a következményektől, elsősorban a korábban említett csalásoktól. 

Egy középiskolai tanár azonban feltárta, hogy ők is hasznát vehetik a programnak: ugyanis a dolgozatai értékeléseinél Mi-t használt, amely sokkal részletesebb értékelést adott, mint amilyet ő maga adott volna – jóval kevesebb idő alatt. 

Sok lehetőséget tartogat a ChatGPT, ám érthető a tanárok aggodalma. Egy olyan „szörnyeteget” szabadítottak ránk, amelynek korlátai még nem ismertek, nehéz alkalmazkodni az új, hirtelen kialakult helyzethez. 

Ennek tudatában nem meglepő, hogy valamennyi New York-i állami iskola betiltotta annak használatát, a program nem elérhető az iskola számítógépein (bár ez nem állítja meg a diákokat abban, hogy otthon használják – a szerk.). 

A New York Times újságírója végül levonta a következtetését:

„miután az elmúlt hetekben több tucat pedagógussal beszélgettem, arra a véleményre jutottam, hogy

„Úgy vélem, hogy az iskoláknak átgondoltan kellene alkalmazniuk a ChatGPT-t, mint oktatási segédeszközt, amely felszabadíthatja a diákok kreativitását, személyre szabottan korrepetálhat, és felkészítheti a diákokat arra, hogy felnőttként az MI rendszerek mellett dolgozzanak.”

Kapcsolódó:

 

Felforgató hatással lehet a mesterséges intelligencia robbanása!

A ChatGPT igazi „művész" csetbot, ami jól mutatja a mesterséges intelligencia (MI) tudásának robbanását. Elcseveghetünk „Vele", piackutatást végez, programozni is tud, sőt akár szerelmes verset ír. Nem csoda, hogy azonnal fellángolt a vita: kell félnünk attól, hogy az MI a munkaerőpiacon is helyettesít majd minket?

Összesen 33 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Tarpibp
2023. február 10. 06:45
Sajnos az aki ilyen csalással szerzi a diplomát, az kellően gátlástalan és az így szerzett diplomával vezetővé válik. El lehet képzelni milyen vezető lesz. A mai oktatási rendszer, a csalókat, hangembereket, helyezkedőket preferálja így a tudás szint egyre csökken.
Paskai
2023. február 07. 19:20
Elnézve a "dogák" általános színvonalát, nem oszt-szoroz egy kis mesterséges intelligencia. Semjén mágus megelőzte a korát a diploma munkájával. A Gyurcsányé eltűnt (ezt még fel se fedezték), majd talán Rogán, a feltaláló, nyehehe..
1dollar
2023. február 07. 18:38
Mint ahogy az orvosoknál is csinálják, a millás fizu melett.
Csomorkany
2023. február 07. 18:34
Jó az ötlet. A pedagógus írasson az openAI-val egy szöveget egy témáról, a diák dolga pedig, hogy keresse meg a tévedéseket. Kész is a röpdolgozat vagy akár a házi feladat.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!