Lengyelországhoz és Csehországhoz képest Románia a magyar állásponthoz áll közelebb, amikor általában a kisebbségvédelmi aggályok felvetéséről van szó, és különösen a máramarosi, észak-bukovinai és észak-besszarábiai (Chernivtsi megye) románok számára próbál védelmező anyaállamként fellépni (számuk a magyarokéhoz hasonlóan nagyjából 150.000). Összességében azonban Románia még mindig valamivel közelebb áll a lengyel állásponthoz.
Van tehát egyfelől egy elvárása a közvéleménynek, hogy a bukaresti központi kormányok emeljék fel a szavukat a külföldön élő románokért. Maguk a román kisebbségi közösség tagjai is ezt várják el Bukaresttől. Sőt, nem ritka, hogy az ukrajnai románság épp a magyar aktivizmust említi jó példaként e kérdésben, amit a román diplomáciának is követnie kellene.
Másrészt azonban van egy erős geopolitikai szempont is, hiszen Románia számára az USA-val való szövetség és a NATO-tagság sokkal fontosabb, mint az EU-s integráció vagy az Európa Tanács értékei. Az ország védelmi rendszere a „megszokott” európai léptéket meghaladó keretben működik. Ne feledjük, hogy Románia azon kevés európai országok egyike volt, ahol a CIA úgynevezett fekete létesítményekkel (black sites) rendelkezett, Lengyelországgal és Litvániával együtt. Ez azt jelenti, hogy az USA által terrorizmussal vádolt közel-keleti célszemélyek egy részét román földön hallgatták ki és kínozták meg, mielőtt átszállították őket a Guantánamo-öbölnél lévő amerikai haditengerészeti bázisára.
A képet tovább árnyalja, hogy Romániának megvan a maga kisebbségi problémája is, azzal a több mint egymillió erdélyi magyarral, akiknek egy jelentős része nagyobb önkormányzatiságot és érdemi decentralizációt követel az országban. Tekintve, hogy e követelésre világnézetétől függetlenül egyetlen központi kormány sem kíván halló fülekkel reagálni, ezért minden alkalommal, amikor a román diplomaták aggodalmuknak adnak hangot az ukrajnai kisebbségi helyzetet illetően, óvatosak is egyben, nehogy olyasmit követeljenek, amit az erdélyi magyarok precedensként használhatnak fel odahaza.
Szlovákia, a politikai entrópia megtestesülése
Elemzői szempontból egyértelműen Szlovákia a legérdekesebb állam az itt említettek közül. Az ország politikai térképe rendkívül fragmentált. Nyomokban sem találni a Lengyelországban vagy Magyarországon létező politikai blokkokat.
Az Eduard Heger vezette kormány ellen tavaly szeptemberben a liberális Szabadság és Szolidaritás (SaS) mozgalom bizalmatlansági indítványt nyújtott be. Azóta egy kisebbségi kabinet irányítja az országot. A parlamenti választások 2023. szeptember 30-án esedékesek, és egyelőre úgy tűnik, hogy az ukrajnai háborúhoz való viszonyulás lesz a választási verseny egyik fókuszpontja.
A sok kis párt mellett, akik közül akárki kerülhet majd a „mérleg nyelve” szerepébe, főszereplők lehetnek. A csökkenő népszerűségű, de kampányszituációkban elemében lévő Igor Matovič, OľaNO párt (Az Egyszerű Emberek és Független Személyiségek Pártja). A jelenlegi miniszterelnök is ehhez a centrista párthoz tartozik, amely inkább Ukrajna proaktív katonai támogatását részesítené előnyben a háborúban. A másik oldalon ott van a szociáldemokrata SMER párt, Robert Fico volt miniszterelnök vezetésével, aki a magyar miniszterelnökre emlékeztető álláspontot képvisel Ukrajnával kapcsolatban. Középen pedig ott van a népszerűségi és megbízhatósági indexek favoritja, Peter Pellegrini - HLAS (Hang), a SMER egyik szakadár pártja, amely egyelőre igyekszik nyitva tartani a lehetőségeiket, és a háborúval kapcsolatban konfúz és szövevényes üzeneteket közvetíteni, hogy koalíciós helyzetben maradjon, bármilyen eredményt is hoz a választás.
Ebben a politikai tájképben őrlődik a felvidéki magyarok képviseletéért ringbe szálló Összefogás, mely sok egymástól diametrálisan eltérő értékű szervezetet és képviselőt tömörített egybe annak érdekében, hogy egy közös ernyő alatt igyekezzen a magyar képviseletet a pozsonyi parlamentbe visszajuttatni. Helyzetük nem könnyű, ha a választások fő témája valóban az ukrajnai háború lesz, mert ebben egyrészt nincs belső egyetértés. Másrészt a magyarországi állásponthoz közelebb álló Robert Fico számukra vállalhatatlan, mint koalíciós partner, tekintve azt a megannyi jog- és érdeksérelmet, melyet a szélsőségesen mindengyűlölő, de főleg hungarofób Szlovák Nemzeti Párttal közös kormányzás eredményezett 2006 és 2010 között (ezen időszak lenyomataként elég csak a Malina Hedvig ügyről megemlékezni).
Délibábok a láthatáron
Jelenlegi tudásunkkal nem látjuk pontosan mikor és hogyan fog végződni a háború, de amennyire meg tudjuk jósolni,