Újabb forradalmi áttörés az akkuvilágban

2023. január 30. 12:17

Az eddigi e-autó akkumulátoroknál közel négyszer nagyobb teljesítménnyel, teljesen más technológiával és alacsonyabb árakkal kecsegtet egy új akkufejlesztés. 

2023. január 30. 12:17
null

Az elektromos autók egyre elterjedtebbek, ám még mindig vannak szkeptikusok. Sokan a zöld autók árára és hatótávolságára hivatkoznak kifogásként. Azonban úgy tűnik, már erre is közel a megoldás – derül ki a  Makronóm korábbi elemzéséből.

Bár a lítiumakkumulátor-technológia folyamatosan fejlődik, az ilyen akkuk hatótávja mégis függ többek között az utazási sebességtől és az időjárástól is. Árak tekintetében sem számíthatunk érdemi csökkenésre, a Tees Valley Lithium vezérigazgatója, John Walker szerint az árak a következő években várhatóan a jelenlegi szinten maradnak. Walker szerint ez az elektromos autók iránti magas kereslet következménye, amivel a kínálat nem tudja tartani a lépést.

Erősebb teljesítmény, alacsonyabb ár

Egy nemzetközi kutatócsoport Dr. Shenlong Zhao, a Sydney-i Egyetem munkatársa vezetésével olyan új akkumulátortechnológiát fejlesztett ki, amely jelentősen csökkentheti a szén-dioxid-mentes gazdaságra való áttérés költségeit, közel négyszeres teljesítmény mellett. 

Az alacsonyabb ár az alacsonyabb előállítási költségeknek köszönhető: a kutatócsoport a tengervízből kinyerhető nátrium-kén (Na-S) olvasztott sót használt az akkumulátorhoz.

Bár maga az ötlet nem újdonság, hiszen hasonló elven működő akkumulátorok már fél évszázada léteznek, eddig csak a lítiumakkumulátor kisebb és gyengébb alternatívájaként volt ismeretes. 

„A nátriumakkumulátorunk csökkentheti a költségeket, miközben négyszeres tárolókapacitást biztosít. Ez jelentős áttörést jelenthet a megújuló energiaforrások fejlesztése szempontjából, amely bár hosszú távon csökkenti a költségeket, eddig számos pénzügyi akadálya volt a piacra lépésnek” – mondta Dr. Zhao vezető kutató.

„Reméljük, hogy a lítiumakkumulátorok olcsóbb alternatívájával hamarabb elérjük a céljainkat. Valószínűleg magától értetődő, de minél gyorsabban dekarbonizálunk, annál nagyobb eséllyel fékezzük meg a globális felmelegedést” – tette hozzá a kutatócsoport vezetője.

„Az olyan bőségesen elérhető erőforrások, például a tengervízből feldolgozható nátrium felhasználásával gyártott tárolási megoldások szélesebb körben is garantálhatják a nagyobb energiabiztonságot, és lehetővé teszik, hogy több ország is csatlakozzon a dekarbonizációs programhoz.”

A jelenleg laboratórium-méretű akkumulátorokat (kis, érme méretű,úgynevezett coin akkumulátorokat) sikeresen hozták létre és tesztelték a Sydney Egyetem vegyészmérnöki létesítményében. A kutatók most azt tervezik, hogy továbbfejlesztik és a lehető leghamarabb kereskedelmi forgalomba hozzák a megoldásukat. Ezek elsősorban nagyobb konténeres megoldásokban jöhetnek szóba, akár más, folyékony-só alapú akkuk. Vannak már kísérleti telepítések ilyenekből is, ám itt legalább 4-5 év mire a sorozatgyártás felpörög, így áruk annyira lecsökken, hogy ipari méretekben is széles körben elterjedjen a megoldás világszerte.

A kereskedelmi forgalmazásban tehát még hosszú éveket kell várni a pár hete bejelentett nátrium-kén (Na-S) olvasztott só akkukra, akárcsak a legtöbb versengő akkumulátortechnológia esetén. 

A megvalósuláshoz a legközelebb jelenleg talán a grafénnel felturbózott lítiumionos cellák állnak (lásd lentebb), amelyek ára nyilván csökkenhet, és a hagyományos elrendezésekben, kiszerelésekben már most kaphatóak.

Amennyiben a top 10 versengő akkutechnológiáról szeretne naprakész lenni, érdemes ezt a friss gyűjtést elolvasni.

Sokat tud a grafén, és már van ilyen autó is

Már 2021 végén megtörtént az első áttörés a grafénnel feljavított lítiumakkuk terén. Ezt a grafén akkumulátortechnológiát az egyik vezető kínai autógyártó, a GAC Motor beépítette az AION V autójába. Ez a jármű már bő egy éve kapható is Ázsiában, felszereltségtől függően 10-14 millió forintnyi jüanért. Többféle hatalmas kapacitású grafénes akkumulátor pakkja révén a nem kis SUV 500-700 kilométeres hatótávot tud, és ami európai szemmel is döbbenetes: 30-ról 80 százalékra mindössze 10(!) perc alatt tölthető fel a hatalmas akkupakk. Mi több, öt perc alatt 112 kilométernyi hatótávot kap, aki nagyon siet, és talál nagy teljesítményű töltő oszlopot.

Nem csoda, hogy egy év alatt 125 ezer darab ilyen AION V SUV talált gazdára Kínában. Szakértők szerint e technológia szélesebb körű alkalmazására már csak egy-két esztendőt kell várni, bár a grafén ipari méretű, igazán olcsó előállítására még nincsen igazán jó technológia.

Már 2021 végén megtörtént az első áttörés a grafénnel feljavított lítiumakkuk terén. Ezt a grafén akkumulátortechnológiát az egyik vezető kínai autógyártó, a GAC Motor beépítette az AION V autójába. Ez a jármű már bő egy éve kapható is Ázsiában, felszereltségtől függően 10-14 millió forintnyi jüanért. Többféle hatalmas kapacitású grafénes akkumulátor pakkja révén a nem kis SUV 500-700 kilométeres hatótávot tud, és ami európai szemmel is döbbenetes: 30-ról 80 százalékra mindössze 10(!) perc alatt tölthető fel a hatalmas akkupakk. Mi több, öt perc alatt 112 kilométernyi hatótávot kap, aki nagyon siet, és talál nagy teljesítményű töltő oszlopot. Nem csoda, hogy egy év alatt 125 ezer darab ilyen AION V SUV talált gazdára Kínában. Szakértők szerint e technológia szélesebb körű alkalmazására már csak egy-két esztendőt kell várni, bár a grafén ipari méretű, igazán olcsó előállítására még nincsen igazán jó technológia.

Kapcsolódó:

A hidrogénhajtásé a jövő! - interjú az első magyar hiperautó fejlesztőjével

Tavaly nagyot szólt a hír, miszerint készül Kincsem, az új magyar hiper sportautó. Idén tavasszal a McLaren Applied brit autófejlesztő bejelentette, hogy stratégiai megállapodást köt a luxus sportautót fejlesztő BAK Motors-szal. De miért kapott a jármű hidrogénmeghajtást most, amikor az elektromos autó a divat?

Borítókép: MTVA/Róka László 

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
fatman
2023. január 31. 19:50
kurvára zóld cipelni az 500 kg-os aksikat, miközben az áramot meg lignitből termeljük, szar hatásfokkal... gratulálok idióták!!!
bölcsbagoly
2023. január 31. 19:49
A fúziós energia is mióta van az ígérgetések szakaszában?
bölcsbagoly
2023. január 31. 19:49
Mondani, állítani könnyű, de a pudingot is megéve szokták minősíteni!
tésztagyári szakmunkás
2023. január 31. 00:55
Elemes autó reklám ;-))) https://iplayerhd.com/player/video/dae6a69a-adb1-4692-aaba-cff7e6bcd493
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!