A csomag elfogadásával is jelentősnek tűnnek a környezeti költségek ahhoz, hogy teljesítsék az eredetileg 2030-ra vállalt 50 százalékos csökkentési célt, hiszen az Amerikai Egyesült Államoknak a cél eléréséhez 4,2 milliárd tonna szén-dioxid egyenérték (CO²e) alá kellene csökkentenie a kibocsátását. Az előzetes számítások szerint az Amerikai Egyesült Államok politikájának érdemi változtatása nélkül 2030-ra mintegy 32 százalékkal fogja túllépni az eredetileg vállalt célt, és ugyanabban az évben 1,3 milliárd tonnával fog többet kibocsátani. Szemben azzal, ha a Build Back Better javaslatot tavaly elfogadták volna, akkor az 1,3 milliárdos többletkibocsátás 91 százalékával – ami nagyjából 1,2 milliárd tonnát jelent – képesek lettek volna csökkenteni ezt. Az új javaslat ehhez képest csekély jelentőségű, hiszen az az éves kibocsátást csupán a cél 65-75 százalékával tudná csökkenteni, amely csökkentés 800 millió és 1 milliárd tonna közé esne, szemben az eredeti javaslat csökkentésével.
Demokrácia csúcsra járatva: a Kongresszus helyett ott a végrehajtó hatalom
Biden előtt kevés lehetőség marad a klímapolitika területén, ha a Kongresszus nem iktatja törvénybe a klímacsomagját. A klímapolitikát megpróbálhatja átfogóan működtetni végrehajtói rendeletek útján, viszont a hatályos törvények korlátoznák az eredeti ambíciókat. A másik opció a klímapolitikai ambíciók érvényesítésére a rengeteg szabvány és előírás, viszont ezek hatásfoka jóval alacsonyabb. Ismerős lehet a jelen helyzet a demokraták számára, hiszen Barack Obama hasonló helyzetben találta magát, amikor a Kongresszus nem léptette életbe a klímaprogramját: a konkrét precedens a 2009-es Waxman-Markey törvényjavaslat volt, amely eredeti célja szerint az üvegházhatást okozó gázok kibocsátására vonatkozó korlátozási és kereskedelmi rendszert hozott volna létre.
Az elnök által kinevezett környezetvédelmi ügynökségek eddig nem bocsátották ki a legszigorúbb szabályokat, de Biden már ígéretet is tett arra vonatkozóan, hogy fel fogja használni a végrehajtó hatalmat a klímaválság leküzdésére – amennyiben a javaslatot nem sikerül törvénybe iktatni – amely szerinte egyértelmű és valós veszélyt jelent. Egyes radikálisabban gondolkodó környezetvédelmi aktivisták elvárták volna az elnöktől, hogy kihirdesse az országos környezetvédelmi vészhelyzetet, amivel lehetővé vált volna bizonyos olajfúrási projektek törlése és megújuló energiaprojektek azonnali megvalósítása.
De mik lehetnek a környezetvédelmi ügynökségek szigorúbb szabályai? Itt olyan szabályokra kell gondolnunk, amelyek alacsonyabb szennyezési határértéket írnak elő háztartási gépekre, személygépkocsikra, teherautókra és erőművekre. Az elméleti lehetőség arra is ott van a Biden-adminisztráció számára, hogy fokozatosan szüntesse meg a bérelt szövetségi földek olaj- és gázfúrási programját is. Viszont ez utóbbi nagyon szélsőséges lehetőség, hiszen az elmúlt két hónapban rohamosan próbálták az ilyen földeket bővíteni, mert nyilvánvalóvá vált a benzináremelkedés rendkívül magas politikai költsége. Tehát a másik oldalon ott áll az a politikai nyomás, hogy az olajkitermelés volumenét bővíteni szükséges.