Álhír volt, hogy Budapesten is megjelent a népszerű kínai óriáscég
Úgy tűnik mégsem lesz Shein Magyarországon.
A livestream vásárlásra alkalmas forradalmian új e-kereskedelmi forma nemcsak vásárlásra, hanem a menekültek megsegítésére is alkalmas lehet – mondta el a Makronómnak nyilatkozó Leisztner Réka, a Smuc stratégiai termékmenedzsere, valamint Szekeres Mónika a cég marketingmenedzsere. A Smuc használata mellett már a hagyományos online vásárlás is régimódinak mondható. Az alkalmazással a vásárlók az élővideó nézése közben azonnal és reklámzaj nélkül tudnak vásárolni a bemutatott termékből. A módszer hasonló lehet a már ismert Teleshophoz, de a Smuc munkatársai egyáltalán nem értenek egyet ezzel az állítással.
Miben különbözik a Smuc szolgáltatása az Instagram vásárlásra alkalmas felületétől?
Leisztner Réka: A közösségi médiában általában egy felületre szűkülnek a tartalmak, de a Smuc esetében az elérés nincs felülethez kötve, akár saját weboldalon és párhuzamosan a közösségi médián keresztül is streamelhetünk. Az igazi áttörést az jelenti, hogy a videó közben a képernyőn megjelenik az adott termék is, amit pár kattintás alatt megvásárolhatunk, de ezeket a beágyazott kártyákat nem csak termékekre lehet használni, hanem bármilyen link hozzácsatolható a videóhoz. Az ilyen egyszerű kapcsolódással jelentősen növelhető egy adott fogyasztó vagy érdeklődő bevonódása.
Tehát a videó össze van kapcsolva egy webáruházzal?
Szekeres Mónika: Igen, egyszerűen be lehet ágyazni a webshop elérhetőségét a videókba.
Kizárólag élő videóknál működik a rendszer?
LR: Előre felvett tartalmakat is támogatunk: ilyenkor a videóba ágyazott chatben tud élőben kapcsolatba lépni a tartalomgyártó a nézőkkel.
Influenszerek használják a szolgáltatást?
SzM: Több olyan céggel is kapcsolatban állunk, akik sokszor kiszervezik a tartalomgyártást influenszereknek. A saját márkanév alatt értékesítő kisebb webáruházak is óriási piacot jelentenek, de sok marketingügynökség keres fel minket, hogy a nagyobb multik is érdeklődnek a livestreaming vásárlásról. A kiadóknak pedig ideális eszköz lehet a tartalomgyártó kapacitásuk és az értékesíthető felületeik hatékony kihasználására. A trendek azt mutatják, hogy
így egyre többen érdeklődnek a szolgáltatásaink iránt.
LR: Az egyik legismertebb kampányunkban Dallos Bogi sminkelt és az általa használt termékeket lehetett megvásárolni a videón megjelenő digitális kártyákon. A Street Kitchen pedig a saját webshopját, könyveit és magazinjait reklámozza élő főzés közben. Ez az új vásárlási módszer jelentősen lerövidíti a vásárlói útvonalat és kevés teret enged a reklámzajnak.
Ez pontosan mit jelent?
LR: Mivel gyakorlatilag egy felületen zajlik a stream és a vásárlás, ezért az eladó által átadott tudást nem tudják megzavarni a máshonnan érkező impulzusok és reklámok, így a fogyasztónak nem érkeznek elbizonytalanító információk és így nem vész kárba az eladó munkája.
A nagy és hagyományos boltok is nyitottak a vásárlás ezen formájára?
SzM: Nagyon érdeklődik az egész szakma. Nyugat-Európában már a nagyobb márkák el is kezdték a saját livestream vásárlási csatornák működtetését.
Nyugat-Európából indult el a trend?
LR: Ázsiából indult az egész piacot átalakító változás. Ázsiában nagyon jelentős piaca van a livestream vásárlásoknak, a teljes eladások kétharmadát teszik ki. Főként Kínában nagyon gyakoriak az impulzív vásárlások. Az Egyesült Államok hibrid módon vette át a módszert: épít az impulzív vásárlásra, de jelentős hangsúlyt fektet a márkaépítésre is. Európában még nagyon gyerekcipőben jár a livestream vásárlás módszere, de itt leginkább a tartalomgyártás, az edukáció, bizalomkeltés funkciói kerültek középpontba.
Nagyon új és ismeretlen a technológia. Mivel ad többet, mint egy hagyományos reklám?
SzM: Itt a kapcsolatépítés a legfontosabb. Interakció valósul meg az eladó és a vásárló között, amit eddig a személytelen online tér nem engedett meg. Jelentősen csökkenti a vásárlók bizonytalanságát, ha kérdéseket tehetnek fel egy adott termék esetében, amire azonnal választ kapnak. A fogyasztókat nagyon nehéz átverni,
A vásárlók egyre többször veszik észre a nagyon direkt reklámokat és ekkor teljesen elállhatnak a vásárlástól.
Melyik korosztály vásáról élő közvetítéseken keresztül?
LR: Leginkább a fiatal generációt tudjuk elérni, de a jövőben lesz igazán versenyképes ez a vásárlási módszer, mivel még aktív vásárló az a generáció is, akik egyelőre a személyes, offline vásárlást részesítik előnyben. Azoknál a termékeknél lehet igazán hasznos ez az eszköz, ahol vásárlás előtt az átlagosnál több információra lehet szükségünk. Ilyen lehet egy kisállat vásárlása vagy egy új sport elkezdése.
Tehát minden online elérhető terméket lehetne a livestream vásárlás eszközével reklámozni?
LR: Igen, sőt azon túlmenően is. Szolgáltatások értékesítésére, időpontfoglalásra vagy akár adomány- és erőforrásgyűjtésre is alkalmazható, ami
Korábban a Rex Kutyaotthonnak gyűjtöttünk adományokat a szolgáltatásunkkal és bízunk benne, hogy most is alkalmunk lesz segíteni a rászorulóknak egy, vagy több adománygyűjtés keretein belül.
Az adománygyűjtésen túl miben tud segíteni a Smuc?
SzM: Sokkal célirányosabban tudják elküldeni a segítséget az adományozók. A segélyszervezetek a stream során pontosan megjelölhetik a termékkártyákon, mire van aktuálisan szükség, és így konkrét szükségletekre tudnak reagálni a támogatók. A streambe ágyazott termékkártyákon keresztül lehetne szállást, élelmiszert vagy bármilyen eszközt felajánlani, mivel a rendszer nincs korlátozva termékekre vagy pénzösszegre, hanem linkesíteni lehet szinte mindent.
LR: Nagyon sok segítőkész magyar ember van, de sok esetben elvesznek az információk a különböző Facebook csoportokban vagy a kommentek között, az erejükön felül segítő civilek, szervezetek és önkéntesek számára pedig extra terhet jelent a koordinálás: mi erre kínálunk megoldást a videókba ágyazott lehetőségekkel, így nagyon várjuk az együttműködést – térítésmentesen – a különböző segélyszervezetekkel és hírportálokkal, akik felületet biztosíthatnak az adománygyűjtéshez.
A háborús helyzettől eltekintve hány partnerük van?
SzM: Nagyon fiatal vállalkozás vagyunk, 2021 novemberében indult a Smuc tesztidőszaka. Sokan nem is ismerik a livestreamben rejlő lehetőségeket, így egyelőre azon dolgozunk, hogy egyre több emberhez eljuttassuk az élő közvetítésekben rejlő lehetőségeket.
LR: Bár így is partnereink között tudhatjuk a
Egy nagyobb multinál hosszabb stratégiai átállást igényel, de nagyon népszerűek voltunk a Marketing Fesztiválon és az Ecommerce Expon is. Eddig nagyjából 50 élővideót közvetítettünk zökkenőmentesen, összesen 20 ezer nézővel.
Nyitottak a nagyobb multik az együttműködésre?
SzM: Nagyon nyitottak, mivel tudják, hogy egy ilyen közvetlen értékesítési eszközzel sokkal nagyobb bizalom építhető ki a vásárlókkal, mint egy klasszikus hirdetéssel. Nagyon hosszú út elején vagyunk: egy hatékony, de teljesen új információs csatornát nyitunk a partnereink számára, így részletesen be kell mutatni nekik az előnyeit.
Milyen az üzleti modell?
LR: Eddig tesztüzemmódban futott, igyekeztünk minél több tapasztalatot és visszajelzést begyűjteni a felhasználóktól. Eredetileg különböző, havi díjas előfizetési csomagokat terveztünk, de ezt az elképzelést még alakítjuk, mivel azt láttuk, hogy teljesen más igényeik vannak a különböző megrendelőinknek és ezért nem lehet alkalmazni az általános előfizetéses módszert. A versenytársak általában videószám és látogatottság alapján szabják ki az egyedi árakat, ezzel szemben mi célközönségnek megfelelő igények szerint építjük fel az üzleti modellt.
Magyarországon van konkurenciája a Smuc-nak?
LR: Nincs. Egész Európában is csak kettő aktív versenytársunk van, illetve például az Amazon most vezeti be a saját liveshopping szolgáltatását. Sokan más irányból közelítették meg a livestream vásárlást. Mi inkább a termékismertetésre, az edukációra és az értékteremtésre fektetjük a hangsúlyt, de vannak cégek, ahol 0-24-ben folyamatosan élő adásban dolgoznak az influenszerek, akiknek kizárólagos céljuk, hogy eladják az adott terméket.
Egy magyarországi weboldal Teleshop 2.0-nák nevezte a Smuck-ot. Ezzel egyetértenek?
LR: Nem értünk vele egyet.
de az nem mindegy, hogy mit teszünk ki erre a felületre. Nem folyamatosan zajlanak az élő közvetítések és a cél nem kizárólag egy adott termék eladása óriási akciók bekiabálásával, hanem a megfelelő információ biztosítása a fogyasztók számára a vásárlás során. Arról nem is beszélve, hogy a livestream shopping esetében nagyon pontosan tudjuk meghatározni a célcsoportokat.
Mennyit ér a fogyasztókról megszerzett adat?
SzM: Élőben láthatjuk egy adott termék iránti érdeklődés nagyságát. Ezzel le tudjuk szűrni, hogy milyen kérdések és információk válták relevánssá a vásárlások során.
Szűrik a visszaéléseket?
LR: Mi csak a felületet biztosítjuk, így
Szerencsére eddig nem tapasztaltunk visszaéléseket, de folyamatosan fejlesztjük a szolgáltatásunkat, hogy kiszűrhessük az esetleges káros vagy tiltott tartalmakat.
A virtuális valóság lesz az e-kereskedelem jövője?
LR: A virtuális valóság része lesz a kereskedelemnek, de mi még távol állunk tőle: talán teljes generációkat kell erre várni. Az ilyen mértékű változást nehezen fogadják be a fogyasztók, de – főleg az USA-ban – a technológiai megoldások már hamarosan készen állnak a bevezetésre.
Nem fogják pozitív irányba torzítani a valóságot a digitális eszközök csak azért, hogy többet vásároljunk?
LR: Az influenszerekkel és a hamis értékelésekkel ez már sajnos megvalósult. Bízom benne, hogy a livestream vásárlás inkább az edukációt és megbízható vásárlást fogja támogatni. A Smuc-kal is ezt szeretnénk elérni. A livestream vásárlás egy olyan marketing eszköz, mint minden más, amit használunk.
A livestream shopping egyik hatalmas előnye, hogy lebontja azt a fajta vásárlói bizonytalanságot, ami sokszor többletrendelést produkál, hiszen a termékről és méretekről, minőségről sokkal jobban informáltabbá válik a vásárló, ezáltal tudatosabb döntés hozható, amivel csökkenthető a visszaküldések aránya, ami egyébként nem csak a vásárlást lassítja, de fenntarthatóság szempontjából is negatív a hatása.