Ezek a társaságok évtizedek óta működnek, sok hullámhegyet és hullámvölgyet megéltek. A cégvezetők elmondták azt is, hogy mikor voltak kedvezőbbek a magyar vállalkozások körülményei?
A 90-es években viszonylag nehéz helyzetben voltak, sokkal kevesebb helyre tudtak beszállítani, ki kellett építeniük a bizalmat. A kétezres évek elején is nehezen boldogultak: akkor az volt az általános vélemény, hogy a magyar kkv-k nem tudnak átlépni a saját árnyékukon. Ehhez jött hozzá a 2008-as válság, amely sokukat elsodorta.
A 2010-es években viszont jól alakult a hitelkörnyezet, beindultak a kormányzati támogatások
és mindez találkozott egy kedvező szabályozási rendszerrel. Ezek a cégek képesek voltak ebből a szerencsés együttállásból robbanásszerű fejlődést kihozni. Ha megnézzük mondjuk Németországot, ezek a húsz-harminc éves magyar cégek fiatalnak számítanak az ottani százhúsz-százötven éves családi vállalkozásokhoz képest.
De nekünk is van okunk bizakodni, hiszen Magyarországon is kialakultak már azok a hazai vállalatok, amelyek nem egyik napról a másikra élnek, kész stratégiával, stabil jövőképpel várják az előttünk álló évtizedet. Ki merem jelenteni, hogy ezek a társaságok akkor is stabilan fognak fejlődni, ha a világgazdaságban különböző turbulenciák lépnek fel, és a jövőben is felfelé fogják húzni a magyar gazdaságot.
Erre most szükség is lesz, hiszen a háború jelei máris látszanak a világgazdaságon. Milyen problémákkal szembesülnek a hazai vállalkozások?
Elsősorban az alapanyaghiánnyal, és a magas energiaárakkal. Kérdés, hogy a kritikus területeken hogyan tudjuk majd biztosítani a stabil ellátást, de úgy gondolom, hogy a magyar cégek készen állnak arra, hogy ezt a válságot átvészeljék. Egyrészt azért, mert nem ez az első válság, amit átélnek, jól látható, hogy a korábbiak tanulságait levonták, tudják, hogy merre tartanak, több lábon állnak, így végsősoron ütésállóbbak lettek.
És bár a háborús helyzetben minden bizonytalan, a húszas években így is kialakulhat egy erős magyar közép-nagyvállalati réteg, amelyekképesek lesznek regionálisan fejlődni és folyamatosan teret nyerni.
Mi lesz azokkal a beszállítókkal, amelyek leginkább az autóiparban tevékenykednek? Számos jele van annak, hogy számukra hét szűk esztendő köszönt be…
Könnyen lehet, hogy a képességeiket más területen tudják majd használni, gondoljunk csak az éppen most meglóduló hadiiparra. Ugyanakkor azt gondolom, hogy korai lenne még temetni az autóipart. Vannak most ellátási problémák, de nem egy beszállítóval beszéltünk mostanában és mindenki arról számolt be, hogy a megrendelésállomány továbbra is nagy, ha az említett problémákon úrrá tudnak lenni, akkor nem lesz nagy visszaesés.
A kutatásuk eredményeit nemrégiben egy konferencián mutatták be, ahol azt mondta, nem csak a számokat akarják vizsgálni, a sikernek különböző metafizikai alkotóelemei is vannak. Mit ért ezalatt?
Az általunk megkérdezett cégek háromnegyede kifejezetten optimista üzleti várakozásokkal tekint az előttünk álló évekre. Nem azért optimisták, mert sikeresek, hanem pont fordítva, azért haladnak előre, mert bizakodva tekintenek a jövőre. Ott van egy másik, számokkal nagyon nehezen megfogható tényező is, a tradíció, amely nagyon fontos elem.
Számos cégvezető mondta nekünk azt, hogy gazdálkodók voltak a szülei, tőlük tanulta a feszes gazdálkodási rendet, amivel a saját cégében is sikeres tudott lenni. Vagy a nagymamája konyhájából hozta azt az innovációs készséget, amivel sikerre vitte a céget.
Egyértelmű, hogy több generáció tudása, rutinjai, tradíciói szintetizálódnak egy-egy sikeres cégben.
Ha a kutatás eredményeit egy kicsit kiterjesztjük, meg tudja jósolni, hogy néz majd ki a magyar gazdaság tíz év múlva?
Szerintem a gazdaságunk három plusz egy osztatú lesz. A válság hatására lehet, hogy a távozás mellett dönt majd egy-két külföldi multinacionális vállalat, de a többségük maradni fog. Melléjük felnőnek azok a hazai kkv-k, amelyek már most a multivá válás kapujában állnak, és ők be fogják vonzani beszállítónak azokat a kisebb vállalkozásokat, amelyek mostanában alakulnak.