Friss kutatás: egy egész társadalmi réteg ellenzi Ursula von der Leyen legújabb tervét
A magyar gazdák ellenzik a brüsszeli javaslatot.
Az Egyesült Államokban született, de Magyarországon valósította meg az amerikai álmot Zack Tipton, a Tipton Eyeworks alapítója. A szemüvegkereteket régi hanglemezekből gyártják, ezzel odafigyelnek a környezet megóvására. Az alapító szerint a szemüvegkereteikben találkozik a jövő és a kultúra. Azokat olyan sztárok viselik, mint Elton John, Robbie Williams vagy Richard Branson. Tipton elárulta: az Egyesült Államok már nem olyan, mint a filmeken, már csak képzeletben él az igazi amerikai álom lehetősége.
Világsztárok viselik a szemüvegkereteit. Hogyan értek el ekkora globális sikert?
Nincs nagy mágia mögötte, sokat dolgozunk (nevet). Lehet bármilyen jó a termék, de kemény munka nélkül nem lehet előrejutni. 2007-ben egy optikus barátom boltjában
Londonban eladtunk egy szemüveget Elton Johnnak,
ez mindenképp fordulópontot jelentett, lavinát indított el a sztárvilágban, főként a zenészek körében.
Kik hordják még a nagy sztárok közül a szemüvegeiket?
Robbie Williams, Richard Branson, de számomra az egyik legnagyobb megtiszteltetés a kevésbé ismert, rétegzenét képviselő Kruder & Dorfmeister duó.
Hogyan indult a vállalkozása?
Miután Pécsről visszaköltöztem az Egyesült Államokba, 1998-ban kezdtem el a vállalkozást, de az elején sok csalódás ért.
Több gyárban kiröhögtek, hogy hanglemezből nem lehet keretet csinálni
és pénzünk se volt sok, így elkezdtem otthon gyártani a termékeket. Végül 2001-ben végleg Magyarországra költöztem és 2004-ben a testvéremmel élesztettük újra a céget.
Miért költözött haza az Egyesült Államokból?
Volt egy magyar barátnőm, tanulmányi ösztöndíjat kaptam és egy esztergomi gyárat sikerült meggyőzni, hogy fektessenek be a vállalkozásomba.
Az Egyesült Államokban is sikeres volt a vállalkozás?
Nagyon sokáig nem. Egy kanadai vevőnk 2010 környékén világított rá arra, hogy
az amerikai piacra szóló marketingnek a lehető legegyszerűbbnek kell lennie.
Megváltoztattuk és jelentősen leegyszerűsítettük a kommunikációnkat és hirtelen el is kezdtek rendelni az amerikai vevők is.
Kijelenthető, hogy az amerikai álmot Magyarországon valósította meg?
Igen. Amerika már nem olyan klassz hely, mint évtizedekkel korábban volt.
Az amerikai álom az USA-ban már nem létezik,
csak a világ többi részén hiszik ezt az emberek. Már 2000 körül sem volt olyan az ország, mint ahogy azt a filmekben mutatják. Nagyobb az országmarketing, mint az erő, ami az Egyesült Államok mögött van.
Azóta is inkább külföldön értékesítenek. Milyen arányban exportálnak?
A forgalmunk 90 százalékát az export teszi ki.
Mindig is így tervezték, vagy Magyarországon nem keresik annyira a terméküket?
Vallom, hogy mindig
nagyobban kell gondolkodni, mint az országhatár.
A kilencvenes években a Zsolnay gyárban dolgoztam, ahol az akkori vezető azt mondta, hogy a külföldi piacai nélkül már nem lenne életben a vállalkozása. De szerencsére egyre több magyar vásárlónk van. A vállalkozás indításakor magyar optikus szóba sem állt volna velünk, mert
nem volt menő magyar terméket vásárolni.
A rendszerváltás után sokáig senki nem akart hazai terméket venni, ámulattal nézték a magyarok a nyugati márkákat. Mára ez szerencsére megváltozott, többen keresik a magyar termékeket, és még mindig van tér a fejlődésre. Egyre több magyar divatmárka, dizájnbolt jelenik meg, nagyon jó úton haladunk.
Tudják követni a folyamatosan változó trendeket, irányzatokat?
A divat is olyan, mint a szórakoztatóipar. Mindenből új kell és azonnal, ami nagyon környezetszennyező és pazarló. A hanglemezek 99 százalékban fekete színűek, így mi eleve korlátozva vagyunk. Szerencsére ezt sikerült elfogadtatnunk a vásárlóinkkal, és
a fekete mindig divatos szín marad.
Épp emiatt 2021-ben megnyerték a szemüveggyártás legzöldebb, Optic for Good nevű díját. Hogyan kapcsolódik ennyire a zene és a zöld gondolkodás önhöz és a vállalkozáshoz?
Pécsett ének-zene tagozatra jártam és több zenekarnak is a tagja voltam, de sosem ebből éltem. A vállalkozás indításakor nem volt szempont sem a zene, sem a környezettudatosság, egyszerűen a kétezres években nagyon sok és olcsó hanglemez volt a piacon,
nem is tudtuk, hogy megelőzzük a korunkat.
Azóta sok versenytársuk lett?
Nagyon erős a verseny, autógyárak, üdítőital gyárak is készítenek szemüvegeket. Túlnyomórészt külföldi cégek vannak jelen a piacon, kevés hozzánk hasonló magyar cég.
A Kínából érkező dömpingtermékek megnehezítik a működést?
Nincs hatással ránk, más szegmenst képviselünk, minőségben és emiatt árazásban is.
Önöknél átlagosan mennyibe kerül egy szemüvegkeret?
Külföldön 500 euró, míg Magyarországon 300 euró. Ez nagyon barátságos, ha azt egy jó minőségű olasz termékhez hasonlítjuk és mint említettem, a mi szemüvegeink évekre szólnak, tartósak és javíthatóak, nem egynyári slágerek. Ráadásul 20 magyar család megélhetését biztosítják az eladott szemüvegkeretek.
Ebben az óriási kínálatban mivel lehet kitűnni a tömegből?
Egyediséggel.
El kell varázsolni az embereket
és azt kell elérni, hogy jól érezzék magukat a vásárlás után. A kereteink hanglemezekből készülnek, így magukban hordozzák a zenét és nincs két egyforma darab. Az újrahasznosítás és a zene kapcsolata egyszerre képviseli a jövőt és a kultúrát.
Ki a célközönségük?
Reklámok tekintetében főként a 35-50 éves férfi korosztály van a középpontban, de nem lehet általánosítani, nagyon különböző emberek vásárolnak tőlünk.
A szemüvegek piacát is átvehetik a techóriások?
Az ehhez szükséges technológia még gyerekcipőben jár és senki sem tudja, hogy az emberek elfogadják-e ezeket a kütyüket.
Nem biztos, hogy mindenki szeretné, hogy egy techcég megfigyelje az egész napját.
A Google Glass nem jött be az embereknek, de egyes szakmáknál szerintem hasznosak lesznek a digitális szemüvegek, ahol egyáltalán nem fontos a divat, így a keret se. A közelmúltban a Ray-Ban összeállt a Facebookal és beharangoztak egy okosszemüveget, de egyelőre ez hamvába hullt.