Egymásra talált Kína és Szlovákia: komoly megállapodások születtek
Fico Kínába látogatott, ahol tárt karokkal várták.
Szlovákia kétmilliárd euróért, több száz járművel szerelné fel a nehézgépesített dandárját az elkövetkező években. A világ több nemzetközi vállalata is benevezett a versenybe, a végeredményről dönt az ár, a minőség, és hogy mekkora arányban vehetnek részt benne a szlovák cégek.
A cél a nehézdandár elöregedett gépparkjának cseréje. Fontos kritériumok lesznek a technológiák, fegyverrendszerek, legénységvédelem, terepen való mozgás, kompatibilitás, alkatrészek elérhetősége, a legénység képzésének összetettsége és nem utolsósorban az ár. A vételi szándék van lánctalpasokra, illetve 8 kerekes páncélozott járművekre.
Az elkövetkező hetekben zárul a tender, és ez érezhető a pályázók aktivitásán is.
"Eddig nyolc lánctalpas berendezéseket gyártó ország, valamint nyolc kerekes berendezések gyártójától kaptunk nyilatkozatokat, hogy érdeklődnek a versenyen való részvétel iránt, és a következő hetekben megküldik hivatalos ajánlatukat" - mondta a védelmi minisztérium szóvivője. Martina Kovaľ Kakaščíková, azzal, hogy versenyvédelmi okokból nem nevezheti meg az érdeklődőket vagy a termékeket.
A szerződés elnyeréséhez azonban még egy feltételnek kell megfelelniük.
A nehézdandár modernizációja már több éves téma. Az utóbbi években viszont nem volt benne elmozdulás, annak ellenére, hogy ez volt Szlovákia egyik NATO vállalása. A védelmi tárca is elismeri, hogy a jelenlegi technika az élettartamának a végét járja, működési képességük 30 százalékos. A gépek egy része már majdnem 50 éves.
Azt várják, hogy szinte a teljes gépparkot lecserélik, elsősorban a gyalogság harci járműveit. A másik két zászlóalj pedig 8 x 8-asokat kap. Azaz öt zászlóaljat modernizálnak.
A tendert elég gyorsan lezavarnák. A 8x8-asokra az év végéig kell leadni az ajánlatokat, és legkésőbb márciusban már ismerni fogjuk a nyertest. A lánctalpasokra 2022 januárjáig kell leadni a pályázatokat, és júniusra várhatunk eredményt.
A lánctalpas járművek beszerzésének a fő esélyeseként a HNonline portál a Rheinmetallt, a BAE Systemst és a General Dynamics-t jelölte meg.
A védelmi tárca fő célja, hogy a kifizetett összeg egy része visszaáramoljon a szlovák gazdaságba. Nem szeretnék azt elkövetni, mint az F16-os repülők beszerzésénél, hogy az 1,6 milliárd eurós tételnél nulla a szlovák vállalatok részvétele.
Azt várják el, hogy legalább negyven százalékos arányba részesüljenek a harci járműveknél a szlovák vállalatok.
Nem volt megszokott ez a szlovák hadi beszerzéseknél. Első ilyen együttműködésképp a cseh Aero Vodochody társaság vonta be a trencséni Repülőjavítót, az új L-39 N repülő beszerzése során.
Valami hasonlónak kellene történnie a harci járművek beszerzésénél is. A BAE Systems például azt deklarálja, hogy az ő pályázatuk sikerénél kapcsolódnának a máriatölgyesi (Vág-völgye) Konštrukta Defence-szel való eddigi együttműködésre, és további szlovák beszállítókkal is tárgyalnak.
A Rheinmetall pedig együttműködik a gömöri, tiszolci kotró- és markológépeket gyártó CSM Industry Tisovec céggel. A befektetés nagy jelentőségű volna ebben a régióban, ahol minden ötödik ember munkanélküli. A CSM aktívan részt vesz más cégek bevonásában is. A katonai Akadémiával vagy a duális oktatásban való együttműködés, a közép- és felsőoktatási intézmények bevonása is előny lehet.
Emellett a CSM Industry ígéretes együttműködést indított a finn Patriával is. Együtt érdekeltek abban, hogy nyerjenek a nyolckerekűekre kiírt több mint háromszázmilliós tenderen. Siker esetén a vállalat több száz munkahelyet teremtene.
A nyolckerekűekért folyó harcban a Michal Strnada fegyvergyártó Czechoslovak Group cégcsoportja is érdekelt, amely a Pandur II terméket kínálja.
A gyártó már a nyáron bejelentette, hogy Trencsénben bővíti a Tatra járművek alvázgyártását. Ezt követően a teljes járművek összeszerelését is tervezi a honvédség és a tűzoltók számára.
A hírek szerint eddig a három legnagyobb gyár prezentálta a termékét hivatalosan. Rheinmetall a Lynx-et, a General Dynamics s az ASCOD-ot, és a BAE Systems a CV90-t.
A norvég, svéd, finn, vagy svájci hadseregnél is használatos, és bevetették Afganisztánban is. Az, hogy számos bevetés van mögötte kétségtelen előny, viszont a hátránya, hogy harminc éves koncepcióra és tervezésre épül.
A szlovák döntésnek példát adhat a csehek, a magyarok, az ausztrálok vagy az USA nem régi döntése is, akik a legutóbbi beszerzéseiknél a Rheinmetall gépei mellett döntöttek.
Ez a legnehezebb eszköz, tömege eléri az 50 tonnát, a legnagyobb hiányossága viszont az, hogy még nem volt kipróbálva éles harci helyzetben. A szakértők szerint viszont mindezt kompenzálja a legmodernebb technológia.
(Címlap: MTI/Vasvári Tamás)