A fogyasztás és az egyedülállóság szocialista ünnepe
A jelentős leárazásokkal járó, az utóbbi években 11 naposra nyúlt kereskedelmi akció során az Alibaba Tmall nevű, e-kereskedelmi platformjának teljes forgalma 540,3 milliárd jüant (84,54 milliárd dollár) ért el, több mint 40 milliárd jüannal (6,2 milliárd dollár) többet, mint a múlt év azonos időszakában. A forgalom növekedése ugyanakkor az elmúlt tíz év legalacsonyabb ütemére lassult.
A vállalat mindazonáltal pénteki közleményében hangsúlyozta: a forgalom már nem az egyetlen mutatója a sikernek.
Míg a korábbi években az esemény egyik fénypontja a nagyszabású, külföldi sztárokat is felvonultató gála volt, az Alibaba idén a fenntarthatóságot helyezte a kereskedelmi akció középpontjába.
Jang Guang, az Alibaba alelnöke a vállalat közleményében rámutatott: a szinglik napjának népszerűségét kihasználva igyekeztek eleget tenni társadalmi kötelezettségüknek, az idei vásár így egy fontos mérföldkő volt az Alibaba a fenntartható jövő építését célzó kötelezettségvállalásának útján. A Tmall platform 100 millió jüan (1,6 millió dollár) értékben bocsát ki zöld kuponokat, amelyekkel a környezetbarát vásárlói magatartást kívánják elősegíteni. Az Alibaba Cainiao nevű logisztikai ágazata pedig novemberben húsz városban található, mintegy tízezer elosztóállomásán nyitott gyűjtőpontokat a csomagolóanyagok újrahasznosítására.
Az Alibaba idei, visszafogottabb kereskedelmi akciójának hátterében ott áll, hogy a vállalat az elmúlt év során többször került a kínai hatóságok látókörébe.
Áprilisban a vállalatot rekordösszegű, 18,2 milliárd jüanos (2,8 milliárd dollár) büntetéssel sújtotta a kínai piacfelügyelet, amiért a versenyszabályokat megsértve visszaélt monopolhelyzetével. Tavaly év végén pedig az Alibaba pénzügyi ágának, az Ant Groupnak a sanghaji tőzsdén tervezett, 37 milliárd dolláros első tőzsdei kibocsátását akadályozták meg a kínai hatóságok az utolsó pillanatban.
Kínában a kilencvenes évek eleje óta minden november 11-én megünneplik a szinglik napját. Az Alibaba a dupla 11-esként is emlegetett naphoz időzített első nagy vevőcsalogató akcióját 2009-ben tartotta meg. Kínában a túlnépesedés enyhítésére sokáig egy-gyermek politika volt érvényben, aminek eredményeként számos férfi egész életére szingli marad.
Ennek oka, hogy a rendszer a fiúgyermekek születését jutalmazta, így mára közel három „Magyarországnyi” férfi biztosan nem talál párt Kínában egész életében – írta korábban a Makronóm. Kézenfekvő megoldásnak tűnt tehát a nemek közötti természetes arányok felborulásából fakadó társadalmi feszültség levezetése: a magány büszkeséggé alakítása.
Eközben egy másik súlyos probléma is sújtja az országot, mégpedig a demográfiai hanyatlás: végérvényesen megdőlni látszik a kínai egykepolitika. Miután 2016-ban már engedélyezték két gyermek vállalását is, hamarosan már három gyermek is lehet a kínai családokban. A kínai állampárt ezzel akarja felvenni a harcot az egyre inkább elöregedő társadalom ellen, de kérdéses, hogy időben léptek-e, írta a Makronóm elemzése.
A vásár azóta a világ legnagyobb internetes kereskedelmi kiárusításává nőtte ki magát.
A Kína második legnagyobb e-kereskedelmi portáljának számító JD.com, amely 2017 óta szintén bekapcsolódott a szinglik napja alkalmából tartott kereskedelmi akcióba, idén 349,1 milliárd jüanos (54,58 milliárd dollár) forgalmat generált. Ez 28,6 százalékos növekedést jelent éves összevetésben, ami a forgalom bővülési ütemének mérséklődésére utal a múlt évhez képest.