Megérkezett a hivatalos válasz: az állam nem drágítja az üzemanyagot a törvénymódosítással
Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkára tiszta vizet öntött a pohárba.
A világgazdaság egyik legmeghatározóbb iparága az autóipar, mely Magyarországon a gazdaság gerincoszlopa. Az ország termelésének egyharmada származik ebből a szektorból, mely csak az idei év első négy hónapjában 26 százalékkal tudott növekedni.
Mint azt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter idén júniusban Debrecenben egy sajtótájékoztatón elmondta, ezért kiemelten fontos számunkra, hogy a hagyományos autózás időszakában elért kiemelkedő és vezető helyzetünket az autóipar új korszakában is megőrizzük. Ahogy egyre több ország határoz meg szigorú előírásokat a károsanyag kibocsátással kapcsolatban, úgy merülnek fel újabb és újabb forradalmi technológiák az autózás területén.
Megfelelő helyettesítőre van szükség a jelenlegi üzemanyagok helyett
Az autógyártók, mint a BMW vagy a Porsche, elkezdtek olyan szintetikus üzemanyagokat vizsgálni lehetséges alternatívaként, melyek a szigorúbb kibocsátási előírások mellett is hatékonyan használhatóak a belsőégésű motoroknál. A www.motorauthority.com weboldal szerint azonban Jason Fenske, az Engineering Explained műsorvezetője, szkeptikusan áll ehhez az új üzemanyag-technológiához.
A szintetikus üzemanyagok megteremthetik a fenntartható autózás feltételeit
Az oldal véleménye szerint míg a benzint és a dízelüzemanyagot a természetben előforduló nyersolajkészletekből állítják elő, addig a különböző szintetikus üzemanyagokat molekulák kombinálásával hozzák létre. Így kémiai úton keletkezik egy olyan anyag, mely képes a hagyományos fosszilis üzemanyagokhoz hasonlóan viselkedni a belsőégésű motorban.
A MotorAuthority cikkében azt írja, hogy
Így bár a szintetikus üzemanyag használata, azaz elégetése továbbra is szén-dioxid kibocsátást eredményezhet, de ezt elméletileg ellensúlyozza a légkörből kivont szén mennyisége, amely az előállításhoz szükséges. Tehát a szén-dioxid mérleg akár át is billenhet a negatív oldalra abban az esetben, ha több szintetikus üzemanyag kerül előállításra, mint amennyit felhasználnak.
Fenske a www.motorauthority.com kérdésére elmondta, hogy
Bár nem lehetséges teljesen azonos energiasűrűséget elérni, de sokkal kedvezőbb ennek értéke a szintetikus üzemanyag használatával, mint a hidrogén, vagy a jelenlegi elektromos autókban használt lítium-ion akkumulátorok esetében.
A magas energiasűrűség magas árat eredményez
Fontos azonban a MotorAuthority cikke szerint, hogy
Hiszen az elektromos autóknak éppen az a legnagyobb előnyük, hogy még a legszennyezettebb hálózatról töltve is nagyon kis szén-dioxid kibocsátást képesek elérni. A feltöltésük ráadásul meglehetősen egyszerű művelet, miközben a szintetikus üzemanyagok előállítása, szállítása majd használata egy belsőégésű motorban, egy sokkal bonyolultabb folyamat. Mivel több összetett lépés követi egymást, sokkal nagyobb a hiba lehetősége és alacsonyabb a hatékonyság.
Ebből következik, hogy a szintetikus üzemanyag alacsonyabb hatásfokot képes elérni, melyet Fenske szerint több tanulmány is igazol. Viszont a szintetikus üzemanyagok kiválóan alkalmazhatóak lehetnek a légi vagy a tengeri közlekedésben, a nagyobb energiasűrűségük miatt. Bár a MotorAuthority cikke arról ír, hogy a szakember ezekben az esetekben is drága megoldásnak tartja a szintetikus üzemanyagokat.
Az autógyártók elkötelezettek a szintetikus üzemanyagok mellett
Azonban a kihívások nem tántorították el az autógyártókat a kísérletektől és a szintetikus üzemanyagok fejlesztésétől. A Porsche már versenyautókban teszteli ezeket az alternatív üzemanyagokat, és a gyorsabb eredmények érdekében támogatnak egy fejlesztéseken dolgozó chilei kísérleti üzemet. A BMW pedig tavaly fektetett be a Prometheus Fuels nevű startupba, melytől azt remélik, hogy képes lesz a benzinhez hasonló áron értékesíteni a szintetikus üzemanyagot.
(Címlapfotó: MotorAuthority)