Magabiztos vezérek
Mostafa Ayoobzadeh és Kathleen Boies, a University of Concordia professzorai egy friss kutatásukban a mentorálás tényleges hasznát kívánták felderíteni a mentorok szemszögéből. A két kutató a vezetői készséget helyezte az elemzés középpontjába, amit már számos kutatás vizsgált tantermi körülmények között vagy különböző képzési programok révén.
A mentorálási programokban a mentorok segítenek pártfogoltjaiknak különböző problémák megoldásában, több témát vitatnak velük meg és érzelmi, illetve mentális képességeiket felhasználják a mentoráltak felvidítására, bátorítására vagy befolyásolására.
Annak érdekében, hogy kiderítsék, hogy a mentorok valóban szereznek-e vezetői készségeket a mentori tevékenységnek köszönhetően, Ayoobzadeh és Boies egy nyolchónapos mentorálási programot hirdetett meg PhD-hallgatók számára. Különböző eszközökkel – például hírlevelekkel – kérték az idősebb doktorjelölteket, hogy önként jelentkezzenek a programba. Végül 46-an vállalták a részvételt. A vezető doktoranduszokat elsőéves doktoranduszokhoz osztották be.
A mentori program során a két professzor négy alkalommal mérte meg, hogy a mentorok mennyire tartották magukat vezetőnek – volt-e vezetői identitásuk –, és mennyire voltak magabiztosak a projekt vezetésében. A program vége felé azt is felmérték, hogy a mentorok milyen mértékben nyújtottak pártfogoltjaiknak mentori támogatást.