Foghatják a fejüket a nyugati cégek vezetői: Putyin nem fog sírni utánuk
Az orosz elnök szerint más országok vállalatai gyorsan átveszik a nyugati cégek helyét, és folyamatban van az import orosz árukkal való helyettesítése is.
Minden válság új lehetőség, a Corvin téri Stageshop gitárbolt esete ezt kiválóan bizonyítja. Az üzlet tulajdonosa, Galambos Ernő jól érzett rá egy évvel ezelőtt, hogy meg kell újítania a cégét – ennek köszönheti, hogy a koronavírus-járvány alatt megháromszorozta internetes forgalmát.
Piaci disszonancia: hiány a minőségi akusztikus gitár
Több mint tizenöt évvel ezelőtt kezdték el a vállalkozást, tizennyolc négyzetméteren tíz gitárral. Először a Mária téren belül költöztek, majd hét éve saját erőből eljutottak a mostani üzlethelyiségig. Galambos Ernő olyan szaküzletet szeretett volna felépíteni, amely a legmagasabb színvonalat képviseli nemcsak a termékek, hanem a szolgáltatások tekintetében is. A minőségi választék kialakításával három év alatt elérte, hogy az egyik legjobb szaküzlet lett az övé – akkoriban hiánycikk volt a jó minőségű akusztikus gitár Magyarországon, „nem nagyon foglalkozott ezzel senki”. Bár nem céghálózatról van szó, hanem egyetlen, látszólag helyhez kötött boltról, a vállalkozás nem állt meg itthon, egyre több külföldi ügyfele lett.
Kis budai gitárbolt, élvonalbeli termékek
Az üzlet nem gyári tucattermékeket, hanem manufaktúrákban készülő hangszereket kínál. Olykor három-négy hónap is eltelik, mire megérkezik egy megrendelt hangszer, sőt legutóbb egy gitár elkészülési ideje két év volt. „Különleges, egyedi darabok, és aki a gitártémában ezeket keresi, megtalál minket – emeli ki a vállalkozásvezető. – Világszerte léteznek hozzánk hasonló szaküzletek, nagyobbak is, régebbiek is. E hangszereknek a hazája és a piaca mégiscsak az Egyesült Államok, ott vannak ötven-hatvan éve üzemelő boltok, ráadásul a legnevesebb gitárgyártók is amerikaiak.”
Galambos Ernő vállalkozásának versenytársai nem itthon, hanem Londonban, Párizsban, Hollandiában, Németországban, az Egyesült Államokban és Szingapúrban működnek.
Besétált Jason Momoa
A cégnek volt olyan görög ügyfele, aki azért repült Budapestre, mert alapos kutatás után arra jutott, hogy személyesen egy helyen, csak itt tudja kipróbálni az általa kiválasztott gyártók hangszereit.
Ezt Galambosék azzal érték el, hogy nemcsak terméket, hanem szolgáltatást is kínálnak. Segítenek a kiválasztásban, javítják a hangszert, alkatrészt szereznek be. A bolt évente körülbelül száz gitárt küld a világ legkülönbözőbb pontjaira úgy, hogy a vásárlók sosem jártak a helyszínen. Ez csak úgy lehetséges, hogy komoly támogatást kell adni minden egyes hangszer mellé. „A vevő tehát nem csupán hangszert kap, hanem támogatást, kiszolgálást és segítséget is egyben. A külföldi ügyfelek ki is kérik a szakmai véleményünket.”
Minden egyedi, szériaszámozott hangszert egyenként lefotóznak, és rengeteg videót gyártanak. A stúdiószobájukban professzionális körülmények között veszik fel, hogy szólnak az egyes gitárok, és a felvételeket publikálják az interneten. A vállalkozó hangsúlyozza, hogy
a kínált termékek és szolgáltatások együtt igazán erősek, „önmagában egyik sem lenne annyira ütős, mint így”.
Az eredmények látványosak. „Sokat számít, hogy több olyan külföldi ügyfelünk volt, akinek vagy eladtuk, vagy javítottuk is a hangszerét; igazi világsztárokról van szó. Az amerikai Al Di Meolának több gitárját is javítottuk és eladtuk. Tavaly ősszel az ausztrál dalszerző-gitáros Tommy Emmanuel is bejött a boltba. Rengeteg Sziget fesztiválra érkező vagy Budapesten turnézó külföldi zenekar is betért már hozzánk. Volt olyan, hogy egyik nap beesett ide a komplett Judas Priest. Besétált a Trónok harcából is ismert Jason Momoa, aki nagy gitárgyűjtő. Ezeket a találkozásokat publikáljuk is, ami bizalmat ébreszt további külföldi vásárlókban. Így még többen látják, hogy nem barkácsszakkör vagyunk, hanem komoly szakszervizünk van javításra, restaurálásra. A tulajdonostársam egyébként a fő hangszerész” – meséli.
Bezárt a bolt, kinyílt a világ
A koronavírus-válság rámutatott, hogy Galambosék jó üzleti érzékkel fejlesztették a vállalkozást. Egy marketingszakember baráti ügyfél támogatásával
Egy húszfős informatikai csapat kéthetente két-három órás megbeszéléseket tartott két éven át, folyamatosan a fejlesztéseken dolgozva. Az új rendszer és a honlap tavaly tavaszra készült el.
Az eltelt egy évben az új rendszer gyermekbetegségeivel ismerkedtek, javították a jelentkező hibákat – még nem sejthették, hogy a fejlesztések éles próbáját hamar elhozza a koronavírus érkezése. A járvány miatt a boltot be kellett zárni, és az egész cég túlélése hirtelen a netbolton múlt. „Fizikailag mint bolt bezártunk, a kollégáimmal csökkentett munkaidőben dolgoztunk. A műhelyben is jelentős visszaesést tapasztaltunk, a megrendelők lemondták a munkákat, és az előjegyzésben lévő hangszerek nagy részét is egyszerűen visszamondták. Március–áprilisban a műhely forgalma a szokásosnak a harmadát sem érte el” – sorolja. A reménytelennek tűnő helyzetben azért hamar kiderült, hogy az internetes gitárkereskedést meg tudják tartani, ott sikerült megőrizni a forgalmat.
A Mandiner hetilapban előfizetéssel olvasható cikkből az is kiderül, hogy Galambosnak a kezdeti pánikhangulatban az egyik munkatársa mutatott egy videót egy internetes marketing-tanácsadótól. Ez arról szólt, hogy mit kell tennie egy cégnek válsághelyzetben. „Az oktatóvideó azonnal megvilágította, hogy
el kell felejteni a pánikgombot, és inkább a lehetőségeket kell látni ilyen helyzetben. A titok az, hogy gyorsan alkalmazkodjunk.”
A boltban is felpörgették a videógyártást, hiszen ráértek, vevők nem jöttek. Élő közvetítésekbe kezdtek a gitárboltból, gitáros videókat készítettek az internetre, amit marketingesek és informatikusok segítségével eljuttattak a közönségükhöz. „És elkezdtek szépen jönni az eredmények” – emlékszik vissza.
Ráadásul a vásárlók nem magyarok voltak, hanem külföldiek: nagy értékű gitárból a Stageshop egyetlenegy darabot sem adott el itthon március 16-a és május 20-a között. Az összes hangszert külföldiek vásárolták, olyan helyszínekről, ahonnan a járvány előtt nem voltak még érdeklődőik sem. „Szállítottam gitárt Hongkongba, Chilébe, az Egyesült Királyságba, Skandináviába, Franciaországba, Németországba, Amerikába, Kanadába, mindenhova” – említi büszkén.
Galambos cége jó példája annak, hogy még egy látszólag helyhez kötött mikrovállalkozás is képes lehet átvészelni egy válságot, hiszen a rugalmassága adott a nagyokhoz képest, de emellett építenie kell minden új innovációra és technológiára, mert egy váratlan gazdasági sokk esetén ez mentheti meg az évtizedek alatt felépített üzletet.
(Fotók: Szalai Ádám)