Lassan naponta hallunk a big datáról, azaz a nagy adatról. Mi ez pontosan?
A big data mindenhol ott van, az adataink mennyisége kétévente duplázódik. A manapság létrejövő adataink többsége az internetre kapcsolódó eszközeinkből származik (amelyek a pulzusunkat vagy éppen az időjárást mérik), esetleg a pénzügyi tranzakciók milliárdjaiból keletkezik és a bankkártyás fizetésnél jön létre. Minden egyes Twitter-bejegyzés, az összes kattintásunk az interneten vagy minden, amit a közösségi médiára feltöltünk, adattá válik.
Minden alkalommal, amikor a CERN beindítja a részecske-gyorsítóját és atomokat ütköztet, adatok gigabájtjai keletkeznek, amiket szintén eltárolunk.
A big data a világ legújabb természeti erőforrása. Ezt az erőforrást is bányászni kell, és aki kibányássza, az megérti mit rejt, üzenetet, információt, tudást kap a nyers adathalmazból a világ működéséről.
Kedveld a Makronómot Facebookon!
Makronóm.Mandiner
Elég sok óriáscég, például az Apple és a Google is alapvetően támaszkodik a nagy adathalmazokra, rengeteg információjuk van az emberekről. Ez egyfajta érték és innováció, vagy inkább veszély?
Az IBM irányelvei e témában teljesen eltérnek a legtöbb cég alapelveitől.
A mi irányelvünk az, hogy ha az adat a tiéd, akkor a tiéd is marad.
Nem fogjuk arra használni, hogy az a partnereink előnyére váljon, de nem fogjuk az adataidon tesztelni a mesterséges intelligencia-algoritmusainkat sem – amiből rengetegen húznak hasznot, csak épp te, az adat tulajdonosa nem.
Természetesen az adatok gyűjtése számos előnnyel jár. Ma már előre lehet jelezni, hogy egy betegség hogyan, merre terjed majd, de ettől függetlenül is felelősségteljesen és etikusan kell használni az adatokat.
A nagy adatok elemzését a vállalatok számos területen használják, hogy új bevételi lehetőségeket találjanak, hatékonyabbá tegyék a marketinget és előnyt szerezzenek a versenytársakkal szemben. Hogyan változtatja meg az adatelemzés a cégek működési és üzleti modelljeit?
Mondok egy példát. Elárulhatom, hogy az IBM egy Symrise nevű parfümcéggel működik együtt. Ők nagy adathalmazokat és mesterséges intelligenciát használnak arra, hogy parfümöt készítsenek az ügyfeleiknek. A rendszerünket a görög istennő után Philyra névre keresztelték, és új, fejlett gépi tanulási algoritmusokat használ, hogy több százezer kémiai formulát és sokezer nyersanyagot elemezzen és így új kombinációkat találjon.