és szintén világhírű japán kutatótársa, Toshiki Tajima. Az ő javaslatuk áll a kormány által támogatott projekt mögött.
A transzmutációs folyamat véghezviteléhez a világon a legalkalmasabb helyszínt a szegedi lézerközpont adná. E kutatás eredménye lehet majd az, hogy az eddigieknél sokkal hatékonyabban tudjuk kezelni az atomerőművekben keletkező nukleáris hulladékot. Van tehát egy nemzetközi szakmai helyzeti előnyünk, aminek köszönhetően itt és most egy ilyen projektet meg tudunk valósítani.
Egyébiránt éppen az átmeneti fázisból származó pénzügyi nehézségek megoldására az ELI szervezetének az egyik vezetője pontosan azt mondta, hogy teljes mértékben elfogadja, hogy a magyar kormány az ELI finanszírozásához olyan értelemben hozzájárul, hogy támogat olyan nemzeti prioritásnak nevezett programot, amit az ELI-ben hajtanak végre.
A magyar projekt tehát mint felhasználó jelenik meg az ELI-ben. Ezt maga a tudományos tanácsadótestület is elfogadta, mint a finanszírozási kockázatok mérséklésének eszközét. E projektnek minden része megalapozott.
Nem csak a szegedi lézerközpont körül zajlanak viták, hanem az Akadémia megújításával kapcsolatban is. A kormány részéről többször a német Max Planck-kutatóhálózat modelljére hivatkoztak, amelyből érdemes egyes elemeket átvenni. Ön épp itt kutatott korábban.
Azt gondolom, hogy ha a Max Planck Intézet modelljét a megfelelő módon meg lehetne valósítani, akkor egy jobb eredményt kapnánk. Egy olyan szervezet, ami független az Akadémiától is és a kormánytól is, jobban szolgálná a tudományos kutatások céljait. A Max Planck valami ilyesmi.
Azonban sajnos úgy látom, hogy
a vita jelentős mértékben politikai érveken alapszik és arról szól, hogy a kormány mond valamit, a másik fél meg azt mondja, hogy nem hisszük el.
Így elég nehéz lesz jó eredményre jutni. Én azt gondolom, hogy kormány célja nagyon is jónak tűnik. Hogy ezt milyen úton lehet elérni és errefelé haladunk-e, az nagyon sokban függ attól, hogy a vita milyen irányba halad majd.
Míg számos portál a tudományos források elvételéről beszél, úgy tűnik, hogy a kormány épphogy növelné a tudományra fordított pénzeket. Hogy látja ezt?
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium különböző anyagaiból kiderül, hogy a kutatásfejlesztés támogatását növelni kell,
növelni kívánja a kormány. Ez akkor lehetséges, ha a magyar gazdaság eredményei is lehetővé teszik.
Márpedig szükség lesz a kormányzati támogatás növelésére, mert bárhogy is alakul az uniós költségvetési tárgyalás, az biztos, hogy kutatásfejlesztésre annyi forrás, mint ami az elmúlt pár évben rendelkezésre állt, már nem lesz.
Ez azt jelenti, hogy ha meg akarnánk akadályozni, hogy a hazai kutatásfejlesztésre fordított támogatás csökkenjen, akkor a magyar kormányzatnak kell nagyobb szerepet vállalnia a finanszírozásban. Az ITM anyagai is ezt támasztják alá és azokban arról van szó, hogy ezt a megnövekedett kormányzati támogatást hogyan kellene elosztani. Az én fejemben a megnövekedett támogatás azt jelenti, hogy a kutatóhálózat támogatásának is növekednie kell.
Az innovációs rendszer támogatását általában, és az akadémiai intézethálózat támogatását ezzel egyidőben szintén meg kell oldani a jövőben. Ha ezt az eddigieknél hatékonyabban működő rendszerben valósítaná meg a kormány, akkor végül mindenki jobban járna.
Az intézethálózattal kapcsolatban érdekes, hogy a fejlett nyugati országokban kevés példát látunk rá, hogy egy egész kutatóintézet-hálózatot egy akadémia felügyeljen és irányítson, itthon viszont épp ez a helyzet.
Ez így van,
Magyarországon egy történelmi maradványként van még mindig az Akadémia irányítása alatt a kutatóintézet-hálózat.
Egy ekkora testület, mint az Akadémia közgyűlése, nem adekvát, nem való a kutatóhálózat ügyeinek az intézésére és irányítására. Én is azt gondolom, hogy közös javunkra válna egy jól megalkotott új, a tudományos autonómiára épülő rendszer.
(Címlapkép: portréfilm Szabó Gáborról.)