Ilyet még nem láttunk: rongyként csavarható az LG új kijelzője
A cég számos potenciális alkalmazási területet lát a technológiában.
A Pokémon Go, 2016 nyarának sikerjátéka olyan gyorsan tűnt el, amilyen gyorsan jött. A kibővített valóságra (augmented reality – AR) építő játék azonban nyugaton még mindig töretlen népszerűségnek örvend, ráadásul nagyban befolyásolja a fogyasztói szokásokat és a szolgáltatásokat is – nem csak a játékon belüli virtuális világ szolgáltatásait, hanem a reálgazdaságot is.
Kövesd Jézus Krisztust és kapd el szenteket
A kibővített valóság (AR) egy egyszerű koncepció: veszünk egy térképes rendszert, többnyire itt a Google Maps alkotta térképeket, és arra a fejlesztők „ráprogramoznak” alkalmazásokat, amelyek a telefonok GPS jeleit összekombinálva egy kiterjesztett valóságot vázolnak fel a felhasználó előtt annak telefonján keresztül. Az átlagos szemlélőnek a Deák téren lévő Budapest Eye talán egyszerű látványosságnak tűnhet, egyes játékosoknak viszont más és más, helyben megoldandó kihívásokat – vagy éppen Pokémonokat – rejthet a helyszín.
A Pokémon Go önmagában nem volt úttörő innováció, hiszen ilyen AR-játékok már korábban is léteztek. A Niantic cég a Pokémon Go előtt is fejlesztett sikeres játékot, az Ingress-t, ami szintén sikersztorinak számított. A Pokémon Go hívta fel azonban igazán a figyelmet ennek a technológiának a használatára és lehetőségeire.
Hasonló alkalmazások azóta más történetekre például Harry Potterre is „fel lettek húzva”. Nemrégiben a katolikus egyház is kiadta a saját Pokémon Go applikációját, a „Follow JC Go”-t, azaz a Kövesd JK (Jézus Krisztus) Go-t, ahol a felhasználók szentekről és templomokról tudhatnak meg érdekességeket, miközben szenteket és biblikus karaktereket kereshetnek és „kaphatnak el” a való világban. Jól példázza ez, hogy a technológia határa a csillagos ég.
De elvonatkoztathatunk a játék alapú alkalmazásoktól és alapul vehetjük a sokak által használt „Waze” közösségi-navigációs alkalmazást is. Ez a közösség egyes tagjainak információira építi fel a percre pontos forgalom-előrejelzését, amit végül szintén egy Google Maps kiterjesztésen keresztül tesz elérhetővé a felhasználók számára.
A Waze térképein azonban már olyan étteremláncok is szerepelnek, mint például a McDonalds' vagy KFC. Ez pedig előrevetíti, hogy az AR alkalmazások milyen nagy mértékben képesek befolyásolni a felhasználók nagyon is valós életben történő fogyasztását és vásárlásait.
Miért fontos ez gazdaságilag?
Én sem azért tudok ennyit a témáról, mert utána olvastam: jómagam is tagja vagyok több Pokémon Go közösségnek, utóbbi időben épp a hollandiai Groningenben, azelőtt pedig Budapesten és környékén. Van egy szépsége annak, hogy bárhova is téved az ember a világban, Pokémon Go-val bárhol lehet játszani.
Ebből viszont az is következik, hogy bárhova is megy az ember,
De miért is számít ez, ha a Pokémon Go már rég divatjamúlttá vált és szinte eltűnt?
Mint visszatérő játékos mondhatom, hogy Nyugat-Európában ez biztosan nem így van, sőt már Magyarországon is egyre többen térnek vissza a játékhoz. Sok rajongó sajnálatosnak tartotta, hogy a Niantic 2016-ban egy „tizedkész” játékot dobott a piacra a közösségi nyomásnak köszönhetően, ami még számos hiányosságtól szenvedett.
Emiatt sokan elvesztették az érdeklődésüket egy idő után, ám az utóbbi évek fejlesztései sok játékost hoztak vissza a rendszeres felhasználók közé – köztük engem is.
Az új élmények között szerepel a Pokémon Go havi egyszeri közösségi napja, amikor extra jutalmakat szerezhetnek a játékosok. Ez pedig lényegesen több játékost vonz a szabadba: Hollandiában például a 11-14 óra között történő eseményre általában emberek százai vonulnak ki a helyi parkba és a belvárosba.
És itt jelenik meg igazán a reálgazdaság: ezidő alatt a telefonok merülnek, az emberek fáradnak és éhesek-szomjasak lesznek. A groningeni parkban lévő kávézóban a vendégek száma a Pokémon Go közösségi napján szignifikánsan megnövekszik.
A helyi üzletekben kérdezősködve azt is megtudtuk, hogy ők is érzékelik a vásárlók számának növekedését, sőt a parki kávézó konkrétan meg is tudta nevezni a Pokémon Go-t, mint az üzlet forgalmát növelő alkalmazást.
Arra a kérdésünkre, hogy tudnak-e előre készülni a forgalom növekedésére, nemleges választ kaptunk, mivel ők is csak aznap értesülnek az eseményről, amikor több embert látnak a parkban a telefonjukhoz „ragadva”.
mert az átlagos szombat dél 2-3 kiszolgálandó asztala helyett ilyenkor hirtelen teljesen megtelik a kávéház vendégekkel.
A kávézó üzemeltetői azt is hozzátették, hogy ha előre tudnák jelezni a játékosok mozgásait, akkor készülnének a kereslet változására. De mivel mindig csak aznap szembesülnek a piaci kereslet durva kilengéseivel, ez egy kihagyott üzleti lehetőséggé válik számukra. Főleg egy parkbeli kávézó esetén, ami viszonylagos monopóliumot élvez, hiszen a parkban nincs sok versenytársa.
A játék egyébként kimondottan ösztönöz arra, hogy parkokat illetve zöldterületeket látogasson az ember és sétáljon. Itt ugyanis több és ritkább Pokémont találhatnak a felhasználók.
A vendéglátók mellett számos játékost is megkérdeztünk arról, hogy hogyan alakulnak a fogyasztási szokásaik ilyenkor. Túlnyomórészt úgy nyilatkoztak, hogy vagy az esemény alatt vagy előtte-utána betérnek valahova a közelben a többi játékossal. A legérdekesebb megfigyelésünk az volt, hogy nem is a fiatalok voltak többségben; Pokémonokra vadászó felnőtteket és időseket is egyaránt látni lehetett a parkban. Itt fontos a gyerekek befolyása a felnőttekre: a játék szokása a gyerekektől terjed szüleikre, de a valós, „reálgazdasági” fogyasztást a játék közben már a szülők finanszírozzák.
Még idős házaspárok is részt vesznek a játékban: egyikük beszámolt arról, ahogy egy másik holland városban, ahol a Pokémon Go közösség egészen aktív, egy hasonló közösségi napon tömegeket vezetett a város főterére az alkalmazás. A játékosok ellepték a főteret, a közeli kávézókba beülve játszottak, sőt
Egy-egy jól elhelyezett Pokéstop (játékon belüli „megálló”) egészen stabilan képes vendégeket vonzani, főleg az ilyen események során. Az Egyesült Államokban már bevett üzleti modell, hogy a Niantictól Pokéstopokat lehet vásárolni, hogy ez vonzzon be vendégeket az üzletek számára. Egy fontos példája ennek a Starbucks, amely
ami egy kiváló marketingstratégiává válhat a jövőben.
A Pokémon Go esetében viszont további lehetőségek is rendelkezésre állnak, mivel a játék az egész világot lefedő térkép használatára épít regionális Pokémonokkal. Ez azt jelenti, hogy egyes ritka Pokémonokat csak bizonyos földrészeken lehet megtalálni és elkapni; egyes egyedek csak Európában vagy Dél-Amerikában, esetleg csak a sarkkörökön túli régiókban elérhetők.
Ez turisztikai szokásokra is hatással van. Nem csak egyéni szinten, de így az alkalmazás készítői tömegeket is egyes régiók felé irányíthatnak a virtuális siker elérésének vágyával.
Erre jelentenek példát azok a szafari események, amelyeket a Niantic anyacég szervez a játékosok számára. Idén nyáron ezeket Jokoszukában (JP), Chicagóban (US) és Dortmundban (GER) rendezték meg, amelyekre a világ minden tájáról utaztak játékosok.
Egy másik példa arra, hogy egyének a Pokémonok megszerzése céljából külföldre utaznak az a férfi (Trainer Tips Nick), aki egy regionális Pokémon begyűjtése miatt utazott el Afrikába, egy másikért az Egyesült Államok déli, mocsaras régiójába, vagy éppen Vietnámba egy harmadikért.
A kibővített valóság kiaknázatlan üzleti lehetőségeket jelent a vendéglátók számára. A vásárlók tudatos döntéseit a Google Térkép vásárlói értékelései segítik. De immár a tudattalan döntéseket is számos új hatás befolyásolja majd.