Érdekes és fontos az is, amit szerzőnk a progresszív világkép lélektani hátteréről állít. Szerinte a haladáseszme leggyengébb pontja a megalapozatlan önbizalom – azon a légből kapott, az isteni tekintély kisajátításán alapuló feltételezésen alapul, hogy a történelem vitathatatlanul és szükségszerűen a „mi” oldalunkon áll. Ezzel olyan legitimációs talapzatra épít, amely „egyszerre képzeletbeli és tisztességtelen”, hiszen a jövő valójában mindig „feltételes és megismerhetetlen” marad.
Cobley rámutat, hogy a progresszió eszméje a 18. századi francia matematikus, filozófus Nicolas de Condorcet-től származik, aki – posztumusz megjelent, Az emberi szellem fejlődésének vázlatos története című, híres vázlata szerint – az emberi tudás és értelem korokon átívelő érvényesülésében gondolkodott. Bár a személye mint legfőbb referencia e sorok szerzőjének szemében legalábbis vitatható – a francia forradalom után Condorcet mint a törvényhozó testület elnöke szerkesztette a nyilatkozatot a királyi méltóság megszüntetéséről, stb. –, Cobley úgy véli, a progresszió e korai megközelítése még magában foglalta azt az idealizmust, ami ma már hiányzik a bal- és a jobboldalból. Szerinte ma éppen a dogmatikus fejlődési narratíva áll a valódi előrelépés útjában, ezért a helyes cél nem más, mint „újra megkérdőjelezhetővé tenni mindenféle történelmi kényszert”.
Haladás mint hatalom helyett haladás mint szabadság – Cobley szerint ez a nyitott progresszió esszenciája. Mert a haladás eszménye túl fontos ahhoz, hogy örökké a progresszívek kezében legyen.