JD Vance nem kertelt: a jövőben Európának kellene állnia Ukrajna biztonsági költségeit

Az amerikai alelnök kijelentette, hogy az Egyesült Államok nem vállalja egyedül Ukrajna védelmét, a fő terhet Európának kell viselnie.

Európa a hitét elvesztette, az ész esetében néhány morzsa még rendelkezésre áll, ám erre átfogó programot építeni már nem lehet.
Csejtei Dezsőnek, korunk egyik legizgalmasabb magyar konzervatív gondolkodójának hirtelenjében két kis alakú kötetét is megjelentette a Békés Márton szellemi iránymutatása alatt álló Kommentár Alapítvány. Az első kötet, a Hagyomány és forradalom egy alapvetéssel kezdődik:
azon talaj, avagy altalaj megnevezésével és lényegének elemzésével, melyet Európának nevezünk.
Az első írás, melynek címe: Európa, a beváltatlan ígéret, voltaképpen egy filozófiai gyökerű, rövid számvetés az európai létezés eredetéről, történeti kifejlődéséről és végértelméről.
A kifejtés során mindvégig törekszik rá a szerző, hogy ezt a történeti talajt sohasem valami stabil és statikus képződményként kezelje, hanem olyan valóságként, amely a talpunk alatt mozog és él. Ezért Csejtei az európai mivolt filozófiai áttekintését ellentétpárokba rendelve végezte el. A tanulmány végén pedig arra jut, hogy
Európa nem váltotta be ígéretét, melynek teljesítésére egykoron úgymond megbízatást kapott. Európa a hitét elvesztette, az ész esetében néhány morzsa még rendelkezésre áll, ám erre átfogó programot építeni már nem lehet.
A kötetbe foglalt többi írás javarészt egyetlen fogalommal, a forradalom kérdésével foglalkozik. Csejtei találóan megállapítja, hogy ezt a fogalmat a progresszív baloldal az elmúlt idestova háromszáz évben kvázi lefoglalta magának. A kérdés, mely a filozófus szerzőt foglalkoztatja:
lehetséges-e helyet találni a mai jobboldali terminológiában a forradalom kifejezésnek?
A válasza erre igenlő. A legrészletesebb kifejtést erre a kérdésre a könyv második tanulmányában adja, melyben Spengler gondolatiságának elemzéséből kiindulva áttekinti a fogalom történetét. Megvizsgálja, mikor, hol és miért született meg a „konzervatív forradalom” kifejezés, milyen tartalmi jegyek jellemzők rá, és kitér a fogalom történetének, hányattatásainak bemutatására is. Végül rámutat, hogy a forradalom szó nemcsak a múlt, de a jelen és a jövő leírására is alkalmas kifejezés lehet a konzervatív szótárban.
De Csejtei nem csupán ezt a fogalmat kívánja rehabilitálni új könyvében.
A baloldali progresszió nemcsak a forradalom szót sajátította ki, de megbélyegezte annak fogalmi ellentétét, az ellenforradalmat is.
Ezért áttekinti azt is, hogy az utóbbi kétszázötven évben a konzervatív oldal hogyan termelte ki azokat a gondolkodókat, akik szembefordultak a forradalmi tendenciákkal, és éles, sokszor találó bírálatban részesítették azokat.
Az ellenforradalmak a szerző szerint egyfajta terapeutikus hatást fejtettek ki:
feladatuk abban van, hogy fellépjenek a forradalmakban jelen lévő szélsőségek ellen, és segítsenek a társadalmi mozgást visszaterelni a normalitás irányába. A maga nemében ez már forradalmi tett, és sok esetben ez az „igazi forradalom”, a forradalmak által kihordott abnormalitással szemben.
A kötet záró tanulmányát a neves kolumbiai konzervatív gondolkodó, Nicolás Gómez Dávila széljegyzeteinek szenteli. Ebben azt vizsgálja, hogy a szerző milyen egyensúlyt von e két fontos történelmi jelenség között. Ha Gómez Dávila szemével akár a hagyomány felé tekintünk vissza, akár a forradalom irányába nézünk előre, vagyis akár a múlt, akár a jövő felé pillantunk, akkor azt látjuk, hogy a kolumbiai filozófusnak, mint reakciós gondolkodónak, mindkét alapiránnyal szemben bizonyos fenntartásai vannak.
S áttekintéséből az is kiderül, hogy a távolságtartás e két esetben nem egyenlő mértékű: Gómez Dávila szíve inkább húz a forradalom irányába. De végső otthonra mégis csak egy dimenzióban lel. Ezt a helyet a legpontosabban utolsó, már halála után megjelent tanulmányának zárómondatában találjuk:
„A reakciós nem a letűnt múlt nosztalgikus álmodója, hanem örök dombokon fekvő szent árnyak vadásza”
– idézi fel Csejtei a zárszóban.
Csejtei Dezső: Hagyomány és forradalom. Politikafilozófiai írások. Bp., Kommentár Alapítvány, 2025. 191 oldalon.
Nyitókép: Mórölő Szent Jakab szobra a spanyolországi Huescában. Wikimedia Commons